Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg får ikke internett på pcen min hjemme (da jeg må bruke kabel). Det står at det er ugyldig ip-adresse og jeg har sjekket IP-adressen, men det står ingen der og jeg har prøvd å skrive inn ny, men det hjelper ikke det heller. Jeg har prøvd cmd og ipconfig /release og ipconfig /renew, men det er ingenting som skjer.

Er det noen som kan hjelpe meg og vet hva jeg kan gjøre? Helt fortvilet over å ikke ha internett hjemme! :o og ja, internett-kabelen virker på andre pcer og jeg får inn WIFI på den nevnte pcen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får inn "wifi" hjelper lite, det hadde du fått inn på månen kun med strøm og router. 

Logg inn på routeren og sjekk status der, evt printscreen. 

(login skjer da i nettleseren med routerens ipadresse) 

Lenke til kommentar

Får inn "wifi" hjelper lite, det hadde du fått inn på månen kun med strøm og router. 

Logg inn på routeren og sjekk status der, evt printscreen. 

(login skjer da i nettleseren med routerens ipadresse) 

Jeg bor på studenthjem og har bare kontakt i veggen, hva gjør jeg da?  :ohmy:

Lenke til kommentar

Hvor er "wifi" fra, sentralt et random sted i bygget? 

Er det felleswifi eller fra en boks du har hos deg? Tenker felles i og med at du "bare har en kabel" 

Er det felles-wifi så er det byggets admin som må skru. 

Får noen av naboene inn wifi? På mobilen? 

Lenke til kommentar

Hvor er "wifi" fra, sentralt et random sted i bygget? 

Er det felleswifi eller fra en boks du har hos deg? Tenker felles i og med at du "bare har en kabel" 

Er det felles-wifi så er det byggets admin som må skru. 

Får noen av naboene inn wifi? På mobilen? 

Kabelen får internett fra universitetet, men naboen har satt in switch boks som jeg noen ganger får wifi-signaler fra. Disse signalene får jeg også på pcen. Men problemet ligger bare i bruk av kabel i den ene pcen, på den andre fungerer  det bra. 

Lenke til kommentar

Så du vet at kabelen fungerer i den ene pcen. 

Har du prøvd reboot på pcen etter å ha flushet? 

Hva står det om du trykker på nettverkskrysset (der det er strek når alt fungerer) i settings nede til høyre (win opp til 7) og lar pcen "reparere selv"? 

Om det ikke er "nett" på wifi må man snakke med naboen for å finne ut av.

Lenke til kommentar

Så du vet at kabelen fungerer i den ene pcen. 

Har du prøvd reboot på pcen etter å ha flushet? 

Hva står det om du trykker på nettverkskrysset (der det er strek når alt fungerer) i settings nede til høyre (win opp til 7) og lar pcen "reparere selv"? 

Om det ikke er "nett" på wifi må man snakke med naboen for å finne ut av.

Jeg er ikke så flink på dette, hva er en reboot og hva er flushet? der det egentlig skal være et "datamaskintegn" er det et utropstegn i en trekant, og når jeg har feilsøkt står det at det ikke er gyldig IP-adresse. Jeg har også prøvd å la pcen stå på med kabelen i (i håp om at det skulle ordne seg selv) men dette har ikke funket.

Lenke til kommentar

Har sett noe slikt hos "sit" i trondheim for noen år siden. 

Switch fiksa biffen da, men der var det x gb i kvoter + massa jallaregler i oppsettet. 

Knapt verdig å kalle internett. 

Det er iallefall helt sikkert at du har en egen "bruker der /profil " på din kabel og at det ikke blir som å rette feil hjemme. 

Lenke til kommentar

Har du aktivert dynamisk IP (DHCP?

Støtter denne, 

finn denne ( høyreklikk på nettverk, så egenskaper på ipv4 )

Står den på automatisk der? 

Hvordan legger jeg til bilde her?

Det står:

Bruk følgende IP-adresse:

IP-adresse: 192.168.1.230

Nettverksmaske: 255.255.255.0

Sandard gateway: 192.168.1.1

Bruk følgende DNS serveradresser:

Foretrukket DNS server: 192.168.1.1

Lenke til kommentar

Du skal ikke se bort ifra at det er lagt opp til at du bare får én IP på det punktet over den gitte lease-tiden. Skal du ha flere, må du sette en router imellom.  Hør med administrasjonen hos universitetet.

Jeg kommer på det trådløse på begge pcene på universitetets nettverk, burde det spille en trille da?

Lenke til kommentar

Er det skrivet fra utleier eller det som står på pcen? 

Det ser ut som du har fått en fast ipadresse til den boligen. 

Bruk full editor + her 

Takk :) Skal prøve det! Først var alt blankt der, IP-adresser og slikt, så da så jeg at det var noen som anbefalte å skrive inn en annen, dette er altså noe jeg skrev inn. Takk! Skal sjekke om det funker å sette den på automatisk når jeg kommer hjem. Men hva skal jeg gjøre dersom det ikke funker? Skal jeg prøve den ledetekst og skrive ipconfig /release og ipconfig /renew da?

Lenke til kommentar

Du skal ikke se bort ifra at det er lagt opp til at du bare får én IP på det punktet over den gitte lease-tiden. Skal du ha flere, må du sette en router imellom.  Hør med administrasjonen hos universitetet.

Jeg har brukt begge pcene på denne kabelen og på nettverket før, dette begynte for tre dager siden at den ikke kunne koble til nettet og at den ikke har gyldig IP adresse..

Er det skrivet fra utleier eller det som står på pcen? 

Det ser ut som du har fått en fast ipadresse til den boligen. 

Bruk full editor + her 

Takk :) Skal prøve det! Først var alt blankt der, IP-adresser og slikt, så da så jeg at det var noen som anbefalte å skrive inn en annen, dette er altså noe jeg skrev inn. Takk! Skal sjekke om det funker å sette den på automatisk når jeg kommer hjem. Men hva skal jeg gjøre dersom det ikke funker? Skal jeg prøve den ledetekst og skrive ipconfig /release og ipconfig /renew da?

Det funket ikke å sette den på automatisk, når jeg da diagnostiserer ethernet kommer det opp at den ikke har gyldig IP-adresse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...