Chrism~ Skrevet 24. mai 2015 Del Skrevet 24. mai 2015 (endret) Hei folkens, jeg er fulltidsstudent på høyere studier og jobber på deltid ved siden. Det er fortsatt snakk om 3 år til jeg er ferdig utdannet med en master. Jeg trenger råd, hverken jeg eller folk rundt meg virker som om de kan økonomi, folk som jobber og representerer et selskap er jeg ofte skeptisk til, derfor spør jeg dere i håp om gode råd! Når jeg er ferdig utdannet ser jeg nok på 500 000 kr i gjeld til lånekassen, heldighvis har jeg ingen annen form for gjeld. Jeg har snart 50 000 på BSU og har en buffer på en sparekonto for å holde meg tørr om noe skulle skje, jeg jobber nok til at jeg kan disponere med ca 2 000 til sparing uten at det gjør meg noe. Og jeg kan legge 10-15 000 ekstra når feriepenger og skattepenger blir delt ut. Det jeg lurer på er en rekke ting, hva kan jeg gjøre for at pengene strekker mest ut? 1) BSU - Har jeg allerede gående og er en plan for langtidssparing, men jeg liker ikke helt at beløpet kun er låst på bolig. Derfor benytter jeg meg av tilbudet, men vil ikke legge alle eggene i denne kurven. Tenker å ligge på ca 10-20 000 i året her. 2) Er det andre høyrentesparingskontoer jeg burde disponere meg av? Da tenkte jeg å statre fra 0 med et bidrag på 500 Kr måneden over mange år uten å røre beløpet, kanskje snakk om 10 år. 3) Aksjefond? Jeg kan svært lite om aksjer, men jeg vet at aksjefond kan iallefall være mye mindre volatilt. Jeg tenkte å prøve å dyppe føttene litt her mer 250 i måneden på hvert av 2 fond over 5-10 år. Men jeg vet svært lite, har tittet litt på Odin Sverige fondet og Skagen balanse 60/40 (kombinasjonsfond), uten at jeg har mye jeg skulle ha sagt om dem. 4) Pensjon? Dette er for meg det mest forvirrende, jeg har visst på en eller annen måte klart å sanke 4500 på en pansjonsordning fra en gammel arbeidsgiver jeg ikke visste om en gang. Pensjon er noe jeg virkelig ikke forstår meg på, men forstår at det kan være lurt å forstå tidlig. Selv om det er rundt 40 år til jeg skal pensjoneres. 5) Andre muligheter jeg burde tenke på? Jeg kan muligens få til mer lån med stipendet fra lånekassen, lånekassen har veldig lav rente og den settes ikke i gang før jeg er ferdigutdannet om ca 3 år. Har lest at noen anbefaler å utnytte dette med en høyrentekonto, dette er noe jeg kunne tenkt meg å ta en titt på Hva anbefaler dere at jeg, er dette helt på jordet? Vil ta mer ansvar med sparing og økonomi, setter veldig stor pris på all hjelp. Som dere sikkert skjønner er det langtidssparing jeg er ute etter. Endret 24. mai 2015 av Chrism~ Lenke til kommentar
War Skrevet 24. mai 2015 Del Skrevet 24. mai 2015 Den 2ern der er skummel, 1 mill inn i 10 år? ( husker ikke) Ga en verdi på 8xx.000kr på den samme tiden. Renta er lavere en verdien på pengene over tid eller hva de snakker om i media. Utnytte lånekassen er en fordel uansett konto vil jeg tru, ikke bare er det det beste lånet man kan ha, men det er også er akseptabelt lån å ha. For å ikke snakke om at det slettes om man dør og at man ikke betaler på det før man jobber. Det ser bedre ut med studialån og 0 annet lån i banken før en boligdrøm en det gjør med kredittlån og 0 annen lån når du sitter å snakker om egenkapitalen din. For å da sitte med de samme pengene i den samme samtalen. Lenke til kommentar
Chrism~ Skrevet 25. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2015 Den 2ern der er skummel, 1 mill inn i 10 år? ( husker ikke) Ga en verdi på 8xx.000kr på den samme tiden. Renta er lavere en verdien på pengene over tid eller hva de snakker om i media. Hva mener du? ville du ikke ha satt inn 500 kr/måneden inn i høyrentekonto over 10 år? Jeg vurderer å makse ut BSU de neste studieårene, så sette inn 250 kr /mnd i 2 fond over mange år. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Jeg har alltid makset ut det jeg kan av BSU, BSU 2.0 og boligsparekonto. Bolig er så dyrt i Norge at det er ikke noe problem som heter "for mye spart til bolig". Høyrentekonto har jo forferdelig dårlig rente. Lenke til kommentar
Chrism~ Skrevet 25. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2015 (endret) Jeg har alltid makset ut det jeg kan av BSU, BSU 2.0 og boligsparekonto. Bolig er så dyrt i Norge at det er ikke noe problem som heter "for mye spart til bolig". Høyrentekonto har jo forferdelig dårlig rente. Det er nok den lureste plassen å plassere pengene, vi har bare vanlig BSU på Sparebank1 med grense på 25 000 i året og 200 000 totalt. På tide å bytte bank? (Det er her jeg har omtrent 50 000) Burde jeg bytte bank og vil jeg beholde renter og fradrag på skatten? Endret 25. mai 2015 av Chrism~ Lenke til kommentar
War Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 (endret) Aksjefond er inn for tiden med tanke på langsiktig sparing. Når du setter penger i banken så vil inflasjonen, skatten på rentegevinsten og eventuell formuesskatt om du er så rik spise opp hele gevinsten og ofte mer en det så du går i minus. BSU-kontoen deg over 24 % avkastning det første året , det er en av de trygge valgene. Buffer bør man ha uansett, ca 2 arbeidslønner på konto når mnd er slutt. Resten av pengene er de som kommer under "hvordan spare de" Setter du inn penger i banken og prisene øker med ca 2% i året så er de pengene mindre verdt den dagen du skal ta de ut. Selv om du inkluderer rentene. Du setter inn en mill , men kan bare kjøpe varer for for eks 850.000 om 10 år med de samme pengene, da varen koster mer i fremtiden. Når du tar ut alle pengene av banken og skal handle , så har du faktisk hatt minusrente alle årene. Endret 25. mai 2015 av War Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Jeg har alltid makset ut det jeg kan av BSU, BSU 2.0 og boligsparekonto. Bolig er så dyrt i Norge at det er ikke noe problem som heter "for mye spart til bolig". Høyrentekonto har jo forferdelig dårlig rente. Det er nok den lureste plassen å plassere pengene, vi har bare vanlig BSU på Sparebank1 med grense på 25 000 i året og 200 000 totalt. På tide å bytte bank? (Det er her jeg har omtrent 50 000) Burde jeg bytte bank og vil jeg beholde renter og fradrag på skatten? Sjekke finansportalen.no for beste rente på BSU 2.0 selv har jeg Hønefoss sparebank. Ikke fordi at jeg har noe som helst med den plassen å gjøre, men fordi renta var best. Den er nok bra nå også (I toppsjiktet) Nordea har boligsparekonto. Du kan sette inn inntil 300 kNOK og får rente på 4,1 %. Beste høyrentekonto nærmer vel seg nå 2.5? Lenke til kommentar
War Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 2,5% er vel målet for prisveksten ca? Om man er en fattig sparer uten bolig, si at man har noe gevinst på høyrentekonto. Når 0,5l cola som koster 21 i dag koster 24 om 10 år, så hjelper det ikke at pengene er verdt litt mer om man slipper unna de værste avgiftene på gevinsten. Ting er dyrere og man har fortsatt like lite penger. Har man bolig og sparer i 500k-1mill+ så er det vel nesten garantert at man går i minus også før prisveksten. Da sitter man iallefall med hele sjegget i postkassa. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Målet er vel på 2,5. Siden 1900 til idag har vel den virkelige vært rundt 4%. En ting er iallfall sikkert - setter man penger på høyrentekonto idag blir man ikke rik. Trekk fra inflasjon og skatt og man taper kjøpekraft som War poengterer. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Slik gjorde jeg det når jeg studerte: Jeg bodde hjemme hos mor og far (heldige meg). Jeg jobbet 50-60% på elektronikkforhandler fra VGS til femte år på uni. Jeg tok opp maks studielån alle år. Dette gav meg rundt 500.000 i egenkapital til hus/leil kjøp. Jeg sparte alt jeg kunne hele tiden, men hadde likevel litt høyt forbruk på grunn av ting som bil og festing. Jeg sparte i hovedsak på sparekonto, men tok hele tiden avregninger. For eksempel så toppet jeg opp BSU hver 1. januar. I tillegg satte jeg jevnlig penger i skagenfondene. Jeg spredte dette ut i ca. 5 forskjellige fond. Hoveddelen min står i risikable fond, mens ca 40% står i lite risikable fond. Fordelingen min mellom fond og bank var ca 10% i fond og 90% i bank. Grunnen til at jeg liker/likte å spare i bank er fordi jeg ville ha pengene tilgjengelige og være 100% sikker på at disse ville være her når jeg skulle kjøpe bolig. Det er dog helt rett som war sier at dersom man regner bankrente*skattesats - inflasjon så er ikke avkastningen særlig god. Akkurat nå sparer jeg i banknorwegian som gir 2,4%. Regnestykket blir da 0,024*(1-0,27) - 0,02 = -0,00248 = -0,248%. Realavkastningen på sparing i bank er altså noe negativ dersom man regner med en inflasjon på 2%. MEN det er likevel denne spareformen som gir best likviditet, så det blir en vurderingssak. I din situasjon hadde jeg prioritert å toppe opp BSU den 1. januar hvert år. Etter dette hadde jeg spart i den banken med høyest rente og tatt kvartalmessige vurderinger på innskudd i fond (alt etter hvor mye penger du har på bank). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå