Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til kjøp av BMW E30

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har sett på noen E30er på finn og facebook. Er det noe spesielt jeg burde se etter på disse? De fleste er jo gamle biler, oppimot veteran. 

Er helst ute etter coupe eller sedan. Helst med 2,5 litersmotoren, men er mulig også med 2,0 literen. Skriver ikke budsjett pga er intressert i å få tips generelt etter svakheter og ting jeg burde sjekke før jeg kjøpe en E30.

post-292231-0-71215500-1432490619_thumb.jpg

(bildet er bare for oppmerksomhet!)

Takker for alle seriøse svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel generelt noen kilo rust på disse.

Motor bør det byttes regreim på, samt vannpumpe. Typiske gummideler som innsugsbelger o.l. kan fort bli hull i om disse aldri har vært byttet.

Ellers er det jo en del generelle ting som må nevnes i forbindelse med eldre biler: støtdempere er utslitt, foringer/bærekuler, stabilisatorstag o.l. bør byttes. Hjullagere kan ryke. Sensorer, speedometer, dynamo, starter, bensinpumpe, vindusheiser (om montert) kan alle plutselig nekte å fungere en dag.

Om bilen har servicehistorikk og en del papirer som følger med så er det bra, men man bør allikevel være forberedt på at du våkner en dag og noe på bilen ikke fungerer lenger, så vil nok ikke anbefale å ha en e30 som eneste bil om man er 100% avhengig av bil.

Lenke til kommentar

Skjult rust i kanalene, og støtdemperfester både forran og bak.

Blårøyk i eksosen.

Utslitte foringer i hjuloppheng bak fører til at bakdekkene slites ut iløpet av en sesong.

Husk på at de fleste e30ene har levd et hardt liv som ungdomsbiler i en periode. Spesielt de bilene med de største motorene har nok virkelig fått kjørt seg (snakker av erfaring). Ville derfor sjekket bilen NØYE før et eventuelt kjøp. Høy pris betyr nødvendigvis ikke at det er et bra eksemplar.

Husk på at du har 2 års reklamasjonsrett også ved kjøp av bruktbil dersom du oppdager at bilen du kjøper er i vesentlig dårligere stand enn det selger gir uttrykk for!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...