Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trening v/sykdom, trenger råd

anonym1286

Anbefalte innlegg

Pga sykdom har jeg ikke lov å trene eller være i aktivitet. Dette ødelegger svært for at jeg skulle trene en del til sommeren. Er det likevel mulig å stramme opp/gå ned i fettprosent på bare kosthold? Får i meg lite mat når jeg er dårlig, så ligger hele tiden som regel i veldig lite kaloriinnskudd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes du burde rette slike spørsmål til vedkommende som har gitt deg restriksjonene.

Vi vet foreløpig ingenting om hva som er årsaken til forbudet ditt.

Du bør ikke rote for mye med dietten din heller om du er syk. Hvis du er i en restitusjonsfase så bør du spise ekstra næringsrik mat for å understøtte kroppen.

Lenke til kommentar

Kyssesyken er ikke noe å tulle med da den kan kreve enorme ressusjer fra kroppen for å bekjempe den. Hadde den selv og sov 23 timer i døgnet over en uke i starten. Smart å følge rådet fra legen, da dette er en type virus man absolutt bør ta alvorlig. Hold deg i ro til du er ferdig med det, så får du heller ta planene dine opp igjen når du er frisk. Alt annet nå vil være uansvarlig og kan gi lengre tilhelingstid eller i værste fall varige men. God bedring.

Lenke til kommentar

Vanskelig å gi konkrete råd, men lettfordøyelig næringsrik mat når du orker det kan være en grei rettesnor. Lytt til hva kroppen forteller deg. Fordøyelsen krever faktisk ganske mye energi, så derfor matlysten ofte går ned når man er syk. Normalt sett har man et greit lager av næringsstoffer og klarer seg med drikke siden kroppen kan brenne lagret fett som energi. Denne adferden ses også på dyr. Nærmeste eksempel er hunder som blir veldig passive og spiser minimalt mens sykdommen bekjempes.

Lenke til kommentar

Fettforbrenning uten trening er kun mulig på en måte. LCHF. Kutt ut alt av karbohydrater, og fokuser på fete animalske produkter, gresk youghurt med 10% fett, smør, fløte, avokado, egg, bacon, og grønne grønnsaker. Gresk salat er perfekt mat, fetaost og andre oster er gull verd. LCHF er veldokumentert og millioner av mennesker har kvittet seg med sine fettdepoter på naturlig måte. Personlig satte jeg nye personlige rekorder i samtlige idrettsgrener da jeg som 31-åring spiste meg lett og sunn på LCHF.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men med tanke på at jeg verken drikker alkohol på omtrent 2 mnd nå (har vært ute hver helg en god stund), drikker veldig mye vann og spiser det jeg orker, er det vel en sjanse for at jeg også klarer å holde formen litt? Selv uten noe trening eller bevegelse. 

Lenke til kommentar

Kyssesyken tar enormt med krefter. Det eneste jeg fikk i meg da jeg hadde det var saft og tørt knekkebrød. 

Det er en god grunn til at du har fått treningsforbud. I de fleste tilfellene er milt og lever forstørret, og da er de organene mer utsatt enn før. Jeg ble holdt unna skole helt til både lever og milt gikk tilbake til normal størrelse. En litt for hard klem av en venninne kunne være nok til at de sprakk. 

Leverfunksjonen blir svekket, og inntil du er friskmeldt må du holde deg unna både trening og alkohol. Dersom du utsetter lever og milt unødig, så vil du etter all sannsynlighet forlenge sykdomsperioden. 

Nå er det individuelt og man blir rammet i ulik grad, men jeg tror allikevel at du bør fokusere på å få i deg det du kan i første omgang. Å bli frisk bør være din første prioritet. 

Husk også at du må ta deg god tid til å komme til hektene igjen. Ikke kjør på med en pangstart på treningen, men øk det heller gradvis. 

God bedring til deg! 

Lenke til kommentar

Har allerede gått ltt ned i vekt pga jeg ikke klarer å spise, men prøver å stappe i meg det jeg klarer. Mnd før jeg ble syk fokuserte jeg en del på rumpetrening, kommer rumpa til å forsvinne helt? Når jeg mister fett samtidig som jeg ikke får trent den på en ganske god stund. 

Lenke til kommentar

Du kan prøve å blande litt protein-isolat i vann du drikker av jevnlig for å hjelpe til med å bevare musklene dine nå mens du er syk og ikke spiser normalt. Får du i deg nok protein behøver kroppen ikke å tære på musklene dine, og med protein-isolat bruker du minimalt med energi på fordøyelse mens du samtidig får i deg proteiner.

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar! Jeg har nå gått noen dager med mye vann, litt mat som er ren sunn mat. Når er det normalt å se skikkelig resultater av slik "diett" uten at det er diett? når det ikke er trening innblandet. 

Du kan prøve å blande litt protein-isolat i vann du drikker av jevnlig for å hjelpe til med å bevare musklene dine nå mens du er syk og ikke spiser normalt. Får du i deg nok protein behøver kroppen ikke å tære på musklene dine, og med protein-isolat bruker du minimalt med energi på fordøyelse mens du samtidig får i deg proteiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...