Malvado Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Hei! Er det noen her som har noen linker eller som vet hva man trenger av kabler og utstyr for å legge inn adsl linja (delt access) fra fasttelefonen? Får ganske snart et gjør det selv kit fra nextgentel med filter men det hjelper ikke noe sørlig når det ikke ligger noe linje inn til rommet hvor jeg har telefonen, og montøren ønsker ca 800 kr for å legge 5m med kabel og montering... Så lenge jeg får vite hva som trengs bør det jo gå bra. Lenke til kommentar
audunr Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Om jeg har forstått deg riktig: Etter installasjon av ADSL får du en del utstyr mellom telefonuttaket og datamaskinen din. Til syvende og sist er det en nettverkskabel som skal plugges i datamaskinen. Slike kabler er billige og lette å få tak i. Jeg vil anbefale deg å sette opp ADSL-utstyret i rommet med telefonkontakten, og så legge en tilstrekkelig lang nettverkskabel fra dette rommet til datamaskinen din. Inntil videre kan du jo bare la den ligge på gulvet. MVH Audun Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 7. november 2003 Forfatter Del Skrevet 7. november 2003 Nei ikke helt riktig, det jeg tenker på er hvordan man kan koble ut et vegguttak for adsl linja på et annet rom en der hvor fasttelefonen har uttaket. Etter det jeg ble forklart av montøren så må singalet først splittes med et filter for å så legges i kabel langs veggen til der uttaket skal stå. Så, selvsagt om det er mulig å bruke en ukrysset nettverkskabel som er 10-15 meter lang uten at det blit signaltap så er det jo selvsagt en mulighet, men den skal jo selvsagt gjennom et par vegger så jeg vet ikke helt om det blir så utrolig pent , men kan jo ha det i tankene... Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Fra splitteren legger du ein EP/cat5/nestenkvashomhelst in til plassen du skal ha modemet. Sett på ein rj-45 plugg i den enden som er ved splitteren(ngt bruker stort sett ein splitter med bare rj tilkobling) og set på ein kontakt eller ein rj-45 der som du skal ha ruteren. Terminer alle para i rj-45 pluggen, (sjølv om du barre trenger 1 par) for då får du betre strekavlastning (mindre fare for feil) Eg anbefaler EP 2p siden den er godkjent for påvegg, er tynn, og er kvit (estetisk finare enn ein grå/grøn/orange kabel med masse skrift på...) Ellars så er påvegg cat.5 tingen. Hvis du ikkje har serlig lyst til å sette på rj-45 plugger sjølv, så er det enklaste og billigaste å bare kjøpe ein heilt vanlig pachesnor (cat.5) og legge den imellom splitter/ruter Hviss du bruker 4p cat.5 så er rekkefølgen: pinne farge 1-hvit-orange 2 orange-hvit 3 hvit-grøn 4 blå-hvit 5 hvit-blå 6 grøn-hvit 7 hvit-brun 8 brun hvit Hviss du bruker 2p EP 1 grøn 2 svart 3 4 raud 5 blå 6 7 8 Hvis du bruker 4p EP 1 hvit-rød 2 rød-hvit 3 gul-rød 4 rød-blå 5 blå-rød 6 rød-gul 7 grå-rød 8 rød-grå Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 7. november 2003 Forfatter Del Skrevet 7. november 2003 Takk mr elendig. Får ta meg en tur på shopping snart da. Dette utstyret er vel lett tilgjengelig /elektro /biltema? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Dette får du handlet hos Ohlson, hvertfall. Du trenger en termineringstang hvis du skal montere rj- 45- plugger selv. Den koster litt, selv billigversjoner. Det blir litt dyrt hvis du bare har tenkt å bruke den en gang.... En løsning er å kjøpe 10 meter patchekabel, klippe av i ene enden og bruke den enden på nettverkskontakten. I kontakten kan man bruke tapetkniv i stedet for kroneverktøy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå