hjelpmeghahahaha Skrevet 24. mai 2015 Del Skrevet 24. mai 2015 Har tenkt å kjøpe protein pulver, hvilken er den beste for større muskler? Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 24. mai 2015 Del Skrevet 24. mai 2015 Tung vekt trening og skikkelig kosthold. Proteinpulver er ikke noe magisk pulver som gjør deg som Arnold over natta, eller over 6mnd for den saks skyld. Er også ett supplement, så spis maten din. https://youtu.be/eOzA6j8VBLc 1 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 24. mai 2015 Del Skrevet 24. mai 2015 Som IcedInsanity sier så må du spise skikkelig. Minst 6 fullverdige måltider om dagen. Hvis du ikke klarer det så er et tilskudd en grei løsning. Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 24. mai 2015 Del Skrevet 24. mai 2015 Som IcedInsanity sier så må du spise skikkelig. Minst 6 fullverdige måltider om dagen. Hvis du ikke klarer det så er et tilskudd en grei løsning. Det er ikke nødvendig med seks måltider om dagen. En kan også spise 3 måltider om dagen gitt at energibehovet blir dekt. Trivsel og personlige preferanser er utgangspunktet her. 2 Lenke til kommentar
War Skrevet 24. mai 2015 Del Skrevet 24. mai 2015 Trudde denne myten fra pre 80-tallet var knust. Ikke bare er det myte, men det er vel bevist at flere måltider / spess med tanke på hyppighet av protein faktisk gir en minus-effekt og iallefall ikke noen gevisnt. Da med tanke på reseptorer som blir kortvarige imune osv. Det kommer nok av at folk spiser som før, så må de spise mer og det betyr for mange oftere. Spise mer pr gang er helt genialt, så har man mer til til annet. Skal du først ha "proteinpulver-tips" så kjøp det i norge og kjøp en bøtte hvor det første som står er "isolat" Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Trudde denne myten fra pre 80-tallet var knust. Ikke bare er det myte, men det er vel bevist at flere måltider / spess med tanke på hyppighet av protein faktisk gir en minus-effekt og iallefall ikke noen gevisnt. Da med tanke på reseptorer som blir kortvarige imune osv. Det kommer nok av at folk spiser som før, så må de spise mer og det betyr for mange oftere. Spise mer pr gang er helt genialt, så har man mer til til annet. Skal du først ha "proteinpulver-tips" så kjøp det i norge og kjøp en bøtte hvor det første som står er "isolat" Hvorfor isolat? Lenke til kommentar
War Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 (endret) Råvarer er råvarer, isolat blir det når de renser råvaren til den er over 90% protein pr 100g. Resten er da bare fukt. ( derav ikke 100% ) Når man skal lage et produkt hvor det er ment som kosttilskudd så velger man råvarer som er ment til kosttilskudd. Det betyr at temp i produkjsonen ikke må over 75 grader for å bevare aminosyreprofilen. Det gir en lenger og dyrere prosess som man utfører med vilje for å ha en råvare til kosttilskudd. Proteinråvarens hovedbruksområde er som stivelse ol i annen matproduskjon, her er selve proteinet brukt som bindemiddel osv. Da er det ikke så nøye om profilen er svekket da det skal blandes inn i sauser og annet. Så sitter man der med slips, skal lage et nytt tilskudd. Hva velger man ? Råvaren til 5 dollar kg ment for sauser eller råvaren ment som kosttilskudd til 15 dollar kg? Det sier seg selv at man velger billigste sort, halvrenset til 70-80% ( konsentrat heter det da, som det vil stå på bøttene) På toppen av det hele så printer man råvarens næringsinnhold på bøtta, slev om man blander ut produktet med smak ol. Så hva sitter forbruker med? På bøtta står det konsentrat, det proteintallet er den beste verdien i råvaren før de blandet den ut. Og på toppen av det hele er aminosyreprofilen skadet. Trekk fra 10g protein pr 100g, så har man snittet i de fleste konsentratbøttene. Det er et fåtall at produsenter som printer rette etiketter fra det som faktisk er i bøtta, noe som vil få deres produkter til å komme "dårlig ut" i forholde til de andres merker hvor det er printet rett fra råvaresekken. Oppå dette kommer produktblandingen inn, er den blandet på en barnematfabrikk eller i norge hvor mattilsynet holder de i ørene, noe som koster skjorta VS å sette hele blandingen ut på anbud i india. Så hva trur du de med slips velger? Så er det bakdelene med anbud da, firmaet som skal blande for deg blanda falske medisiner eller dop før det er din batch, så spyler de maskinene rene med hageslange før de blander. Da får man spor av fy og fy i produktene ol. Mange som har fått sjegget i postkassa der. Hvor man kjøper og hvem som har laget det og hvor det er laget har mye å si. 5kg-bøttene som het 90+ eller noe var populære på 2000-tallet. Det viste seg å være 30g mindre protein pr 100g en de oppga, de fant sand og glass i proteinblandingen og laktoseinnholdet var 3x høyere en i hmelk. På toppen av det hele var det fritt frem med import av denne sorten, hvor "butikkene" printet egen random etikett og klistret på uten å bry seg. Så de samme bøttene med minst 8 forskjellige innholdsklistremerker, rent oppspinn fra folk i slips. Så etter å ha hold på trening i 17 år og har noen føtter innenfor produksjonen og salg av slikt så handler jeg hos tn (strongr) eller myrevolution. Skal ikke henge ut andre utsalgssteder her, det er også flere som har rent mel i posen. Men felles for de alle er at de skal tjene penger, så må man bare finne seg et selskap som har litt sjel igjen. Endret 26. mai 2015 av War 2 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Hadde satt pris på om du hadde tid til å forklare når og hvorfor man får "midlertidig immune reseptorer" og hvorfor man kan "se bort i fra dette" når man cutter og nærmest dobler proteininntaket Vet jeg har hørt om det ved et par tilfeller men har aldri fått helt taket på det.. Kravstor på morran her Jeg kjøpte et pulver på proteinfabrikken med rundt 80-84% (på etikettet). Ser etter "isolat" neste gang. Genialt å ha når man cutter, men mass-gainere proppet med karbo føles litt bedre ut for kroppen ved vektøkning synes jeg ikke så rart kanskje Lenke til kommentar
War Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Se punkt 2 her http://borgefagerli.com/the-final-word-on-protein/ Finner ikke stedet han hadde norsk artikkel. 1 Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 (endret) Det skal nevnes at mekanismene ikke er helt forstått og per dags dato ikke nok grunnlag for å gi konkrete råd rund dette. Men det stemmer at det ser ut til å være av fordel å la plasmanivåene av aminosyrer falle til basalnivåer før et nytt inntak av proteiner. Hvor ofte påvirkes da av måltidsammensetningen og mengde. Endret 26. mai 2015 av Dukien Lenke til kommentar
War Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Det er nok en "obs , kanskje" for de som pulser mye, slenger i seg aminosyrer hver halvtime eller står opp om natta 4 ganger for å drikke shake. Det burde ikke påvirke oss normale bulkere, vi vet jo fra før at det ikke er noen fordel å spise 11 ganger på en dag så det vil være lite å bry seg om. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Hvor mye tror dere man kan hente resultatmessig da, ved å være nøye med å ikke få i seg for mye proteiner ved vektøkning? Tror dere man ville merke noen forskjell om man kun konsentrerte seg om totale kcal kontra kcal&proteiner eller er det så lite at det ikke er merkbart? Ved vektnedgang tenker jeg at dette er viktigere enn ved vektøkning men.. Bare tenker høyt her.. (: Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 (endret) Det er nok en "obs , kanskje" for de som pulser mye, slenger i seg aminosyrer hver halvtime eller står opp om natta 4 ganger for å drikke shake. Det burde ikke påvirke oss normale bulkere, vi vet jo fra før at det ikke er noen fordel å spise 11 ganger på en dag så det vil være lite å bry seg om. Nesten skremmende at BB enda står opp midt på nakken for å dunke i seg eggehvite. Hvor mye tror dere man kan hente resultatmessig da, ved å være nøye med å ikke få i seg for mye proteiner ved vektøkning? Inntaket av energibehovet er og blir den største avhengige variabelen. Det har blitt demonstrert at hypertrofi, altså økning av fettfrimasse for over 100 år siden - på soldater som var i energibalanse som spiste 1-1,2g per kv. Trolig hadde den værtstørre ved inntak opp mot 1,6. +/- Endret 26. mai 2015 av Dukien Lenke til kommentar
War Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Av alt jeg har lest i mine 17ish år under benken så er det aller nyeste og mest moderne 1,6-1,7ish pr kg fettfrie kroppsvekt. Det betyr jo enda lavere med fleskevekta. Det er vel heller ingen krise om man får i seg mer. Det går nok først og fremst bare utover lommeboken. DC-gutta spiste 4-5-6-7-8-9g pr kg kroppsvekt i årevis og ble biffe som okser, de trudde det var proteinet, det høres fornuftig ut, men hele greia var de ekstra kcal det ga som ga resultatene , tross svindyr TEF For å ikke snakke om svindyt spalting til glukose mm Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 (endret) Av alt jeg har lest i mine 17ish år under benken så er det aller nyeste og mest moderne 1,6-1,7ish pr kg fettfrie kroppsvekt. Det betyr jo enda lavere med fleskevekta. Det er vel heller ingen krise om man får i seg mer. Det går nok først og fremst bare utover lommeboken. DC-gutta spiste 4-5-6-7-8-9g pr kg kroppsvekt i årevis og ble biffe som okser, de trudde det var proteinet, det høres fornuftig ut, men hele greia var de ekstra kcal det ga som ga resultatene , tross svindyr TEF For å ikke snakke om svindyt spalting til glukose mm hehe jepp.. Det var naturligvis litt "dumt" skrevet av meg - Jeg tenke mer på resultatforskjellen, bygging/styrke, om man f.eks fortsatte det samme høye inntaket man har på deff og ikke gikk ned til 1.7g når man vrir over til bulk. Kanskje ikke store forskjellen for en litt over middels treningsnarkoman som meg..? (som du og skriver her ser jeg nå ) Problemet jeg stadig opplever på bulk er jo at jeg kutter ut en del matvarer jeg faktisk har lyst på for ikke å overgå proteininntaket. men kanskje det ikke ville utgjøre så stor forskjell for en som meg. Verre med en topp-fitness-"artist" kanskje.. jaja...jeg har ingen planer om å teste det ut, liker den harde strukturen på matinntaket. Interessant å lære om detaljene også. Endret 26. mai 2015 av Countryman Lenke til kommentar
War Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Hoveddelen vil være dyrere kost, jeg hadde ikke brydd meg selv om det ble mer en x g protein pr måltid. I speilet vil det nok se 100% likt ut for de fleste. Litt mer "det er ikke nødvendig for å" en det er " man må absolutt ikke" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå