Gå til innhold

Bildetråd - Fototreff i Halden 23.05.2015 - Festningen

Anbefalte innlegg

Beklageligvis så er det sjeldent at flageborg skriver, det blir som oftest bare med bilder.

På den annen siden så vet ikke jeg heller hvordan man gjør dette, men litt tålmodighet så får du svar :)

Ja det er litt synd at flageborg ikke kan være litt mer informativ når han svarer på et konkret spørsmål, for på et annet foto-forum så skriver han jo både godt og utfyllende på spørsmål......

Det er jo greit en ikke er helt alene om å kjenne til noen av forumets "hemligheter" ;)

Nå har i hvert fall bildene fra turen blitt lagt ut da :)

Forsøkte først å benytte det Grønne kvadratiske Ikonet (nesten under smiley ikonet) til å legge inn linker til bildene fra en Flickr konto, men da kom bare linkene med i innlegget, så var tydeligvis ikke løsningen.

Det gjorde mens jeg var på min egen Flikcr side og innlogget, trykket på et bilde og kopierte så den nettadressen, så limte jeg linken inn på det Grønne Ikonet. Men som sagt, da ble det kun lagt inn selve linken til bildet i innlegget og det var jo ikke det som var ønskelig.

På flickr trykk på det bilde du vil dele på forumet, til høyre under bilde står det "share photo" en pil som peker til høyre. Trykk på den så velger du BBcode, så kan du velge oppløsningen der. Kopier så linken som er der og lim den rett inn der du skriver til vanlig her på forumet.

Takk for hjelpen, da vet jeg hvordan det kan gjøres fra Flickr også :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det flageborg sikkert har gjort, er å trykke svar på en av postene som har riktig bildeformat, så har han trykket på ikonet oppe til venstre (den som ser ut som en bryter) og sett på BB-Koden ...

edit: Eller noe helt annet :)

Ja det har løst seg slik jeg ønsker, flageborg kom med en oversiktelig og grundig forklaring :)

Lenke til kommentar

Skjermdump...

post-226353-0-65012000-1432927380.jpg

Er det mulig å slette miniatyr utgaven som automatisk kommer med (som på dette innlegget ditt her) når en velger denne måten?

I det andre innlegget jeg fikk til dette i denne tråden, så klikket jeg på mitt eget bilde fra et annet innlegg og så kopierte inn linken slik du viser her, og da gikk det jo meget bra.

Men når jeg laster opp et bilde fra min Mac og så legger det inn i et innlegg, og så gjør slik som det er beskrevet her, så følger det med en miniatyr utgave av bildet jeg egentlig ikke vil ha med i innlegget. Men sletter jeg det, så forsvinner begge versjonene og det blir da kun værende igjen en liten blå kvadratisk rute med et spørsmålstegn i.

Lenke til kommentar

Er det mulig å slette miniatyr utgaven som automatisk kommer med (som på dette innlegget ditt her) når en velger denne måten?

I det andre innlegget jeg fikk til dette i denne tråden, så klikket jeg på mitt eget bilde fra et annet innlegg og så kopierte inn linken slik du viser her, og da gikk det jo meget bra.

Men når jeg laster opp et bilde fra min Mac og så legger det inn i et innlegg, og så gjør slik som det er beskrevet her, så følger det med en miniatyr utgave av bildet jeg egentlig ikke vil ha med i innlegget. Men sletter jeg det, så forsvinner begge versjonene og det blir da kun værende igjen en liten blå kvadratisk rute med et spørsmålstegn i.

Nei, du kan ikke slette miniatyren, du kan legge den i spoiler for å skjule den. Om du vil ha det "pent" så er det best å linke til f.eks. flickr.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

De bildene du har tatt av kirkegården og rundkjøringen oppefra festningen. Har du brukt noe spesielt filter eller lignende der? Det er nesten ut som om det er en slags modell. Hvordan får man til den effekten? Vet ikke om det var den effekten du prøvde på, men jeg synes i alle fall det ser veldig kuult ut.

Lenke til kommentar

De bildene du har tatt av kirkegården og rundkjøringen oppefra festningen. Har du brukt noe spesielt filter eller lignende der? Det er nesten ut som om det er en slags modell. Hvordan får man til den effekten? Vet ikke om det var den effekten du prøvde på, men jeg synes i alle fall det ser veldig kuult ut.

Det heter "modellfotografi" eller "miniatyrfotografering", normalt så bruker man spesielle tilt/shift objektiver til denne type fotografering.

En annen mulighet er og selv tilføre uskarpheten/kontrastene ved bruk av et avansert redigeringsprogram, eller bruke en enklere webutgave så som tiltshiftmaker hvor du laster opp bildet for redigering.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Takk for svar! Skal prøve å lære meg litt om dette. Skal til Tokyo i sommer, og har lyst å prøve noe slikt der nede.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Skal prøve å lære meg litt om dette. Skal til Tokyo i sommer, og har lyst å prøve noe slikt der nede.

Vet ikke hvilken kamera du har men lensbaby er en rimelig inngangs-objektiv som lager denne effekten til et viss punkt men fåes ikke til alle kameramerkene, bruker du Adobe CS/PS kan du sikkert laste ned en tutorial.

Edit: uansett så burde du teste litt på forhånd, effekten fungerer best med litt avstand og markerte objekter/områder i bildet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

For å få til den effekten har jeg brukt Photoshop CS3 og gjort omtrent slik som vist her: http://www.tiltshiftphotography.net/tilt-shift-photography-photoshop-tutorial/.

Nyere Photoshop har denne muligheten integrert. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...