Gå til innhold

Journalistikk på sitt verste?

G

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/politimann-skjoet-mot-ubevaepnet-par-49-ganger-ble-frikjent/a/23457790/

Etter å ha lest igjennom artikkelen, så sitter jeg igjen med spørsmålet om "hva det var som tiltrakk seg 137 avfyrte skudd". Annet enn at det var snakk om en biljakt. Hva var det som utviklet seg dit hen at det første skuddet ble løsnet?

Ellers trist for den svarte befolkningen i staten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du har misforstått. Journalistikkens oppgave er ikke å belyse hendelser på en saklig måte slik at leseren får grunnlag for å gjøre seg opp en begrunnet mening. Journalistikkens oppgave er å fyre opp under fordommer - de rette fordommene, vel å merke.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan være det er et snev av sannhet i det du skrev der.

Du tenker at den norske journalisten muligens har litt rasistiske tendenser i seg, eller at man forsøker å framstille politiet i dårligst mulig lys? Å få SKRIVE OM drap blir gjerne det viktigste. Siden journalisten kanskje har et svakt forhold til USA, så ville det være bortkastet å investere ekstra tid på å tydeliggjøre alle sider i saken.

Ellers har man gjerne en del saker som gjerne er mindre "såpe/kjendis"-preget som faktisk er interessante å få vite oppfølgningen på, som aldri blir fulgt opp senere.

Mens, saker som Orderud-mordene, det som er en grusom hendelse, det blir gjort om til "underholdning", og blir farseaktig. Hvem i sin friske mentale tilstand gidder å lese om denne saken i månedsvis?

Mens, i familiære mordsaker så forstår man at man rører ved "arvespørsmål, grådighet med mere", som vi alle klarer å identifisere oss med. Alle er opptatt av penger, og her snakker man om "raske penger". Kontroversielle tema, som "man kan spinne ull fra ingenting" om i årevis. Boklanseringen til den dømte damen, gir jo også mere å skrive om. Så blir kanskje noen nysgjerrige på om det lurer et menneske bakom den kriminelle fasaden. Hva vet vel jeg, som aldri har ødslet noe særlig av oppmerksomheten min til denne avis-epoken. Men, man kan jo ikke unngå å få med seg en overskrift eller 10.

Så: Fra denne "enklere" hendelsen om politivolden, så har Journalisten fått sitt kortlivede kikk.

Én han/hun journalist i en annen sak, skrev f.eks. "så stun-gun'et de den fremmedspråklige hvite mannen til døde". Journalisten kunne i "den saken" som faktisk har hendt for en stund tilbake i Vancouver flyplassen, latt det bli med det da. Men, siden det var en hvit mann, så ble dette plutselig interessant å få vite mer om bakgrunnen for hendelsen. Flyplasspolitiet opptredde da helt horribelt, og de viste lite forståelse overfor språkbarrierer. Mannen var jo hvit, og da fikk vi vite betydelig mere.

Alternativt så kan det tenkes at siden nordmenn reiser mye, så blir dette noe som kan angå dem selv, siden man tror man er så flinke i engelsk, men noen av oss møter faktisk av og til betenkningsveggen når vi skal ordlegge oss i et fremmed land.

Like fullt så kan jeg selv tenke i det sporet. Jeg vil f.eks. aldri kunne tenkt meg å feriere i Mekka, hvor alle de religiøse samles. Der man kan bli offer for bestialske STATLIGE drapsmetoder.

Eller i USA, som er en mer populær feriedestinasjon. Er man føre var, så ønsker man selvfølgelig ikke å reise til dødsstraff-statene, som en ekstra forhåndsregel utover reiseforsikringen sin. Men, det vil vel som regel gå bra, siden man er hvit. Nordmenn er greit nok likt og det der.. Kanskje politiet kjører deg i eskorte til hotellet, vekk fra "slummen" bare for å være ordentlig greie med "så fint folk".  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Like fullt så kan jeg selv tenke i det sporet. Jeg vil f.eks. aldri kunne tenkt meg å feriere i Mekka, hvor alle de religiøse samles. Der man kan bli offer for bestialske STATLIGE drapsmetoder.

Ingen fare for deg, bare muslimer har adgang til Mekka.

I Saudi-Arabia henrettes folk med halshugging. Er det så mye mer bestialsk enn den norske metoden, skyting, som vi benyttet oss av så sent som under Gerhardsen?

Lenke til kommentar

Ingen fare for deg, bare muslimer har adgang til Mekka.

I Saudi-Arabia henrettes folk med halshugging. Er det så mye mer bestialsk enn den norske metoden, skyting, som vi benyttet oss av så sent som under Gerhardsen?

Et meget missledene utsagn. Gerhardsen satt i flere perioder. Du referer til landssvikeroppgjøret og de som ble henrettet i 1964, noe som er i starten av hans aller første periode. 

Ellers er jeg enig, dødsstraff er dødsstraff.

Lenke til kommentar

Et meget missledene utsagn. Gerhardsen satt i flere perioder. Du referer til landssvikeroppgjøret og de som ble henrettet i 1964, noe som er i starten av hans aller første periode. 

Gerhardsen satt som statsminister 1945-51, 1955-63 og 1963-65. Ingen ble henrettet i 1964, der tar du feil. Ragnar Skancke ble henrettet i 28/8 1948. Da hadde Gerhardsen vært statsminister i tre år. I alt ca. 25 nordmenn (pluss noen utlendinger) ble henrettet mens Gerhardsen var statsminister. Så seier soga.

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Gerhardsen satt som statsminister 1945-51, 1955-63 og 1963-65. Ingen ble henrettet i 1964, der tar du feil. Ragnar Skancke ble henrettet i 28/8 1948. Da hadde Gerhardsen vært statsminister i tre år. I alt ca. 25 nordmenn (pluss noen utlendinger) ble henrettet mens Gerhardsen var statsminister. Så seier soga.

Trykkfeil. Skal selvfølgelig være 1946, etter krigen altså. Poenget er at dette var etter krigen. 

Endret av Flin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg tror du har misforstått. Journalistikkens oppgave er ikke å belyse hendelser på en saklig måte slik at leseren får grunnlag for å gjøre seg opp en begrunnet mening. Journalistikkens oppgave er å fyre opp under fordommer - de rette fordommene, vel å merke.

Men, mest av alt: trekke til seg klikk slik at annonsørene må betale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...