kaschei Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Har 10 ESXi server i produksjon med windows og linux gjester på. På linux siden er det Debian som har sin primære oppgave som filserver og bruker i dag EXT4 som filsystem. Med tanke på ZFS og BTRFS sine fordeler forran f.eks EXT4 med snapshot, copy-on-write og checksum, lurer jeg på å bytte ut filsystemet på filserver fra ext4 til f.eks btrfs. Siden HP serveren som vmware ligger på ikke støtter passthrough til disk, leste jeg at zfs ikke var anbefalt å kjøre på en vmdk fil. Har søkt etter det samme når det gjelder btrfs men der finner jeg ingenting som advarer mot å kjøre det på vm uten passthrough. Det er de 3 fordelene som nevnt over som gjør dette interessant å bruke på filserver. Noen som har noe råd angående dette scenarioet ? Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 2. juli 2015 Del Skrevet 2. juli 2015 (endret) Nå har jeg ikke _masse_ erfaring med ZFS på VMWare - har stort sett brukt det (virtuelt) til labbing. I tillegg har jeg en test-FreeNAS (som merkelig nok har blitt "prod") som funker som Time Machine for en enkelt Mac. Derimot er det enkelte fallgruver man skal se opp for. Josh Paetzel fra FreeNAS har skrevet en bloggpost om nettopp dette. Dette er skrevet for FreeNAS - men vil ha de samme begrensninger/muligheter på alle plattformer med ZFS: http://www.freenas.org/whats-new/2015/05/yes-you-can-virtualize-freenas.html TL;DR - PCI passthrough of an HBA: This is the best case and ideally recommended- If using a RAID controller/SAN/NAS, Write cache: Disabled- FreeNAS scrub tasks: Disabled unless PCI passthrough is used Disk configuration- Single disk: Vulnerable to pool metadata corruption, which could cause the loss of the pool. Can detect — but cannot repair — user data corruption.- Three or more virtual disks striped (even if they are from the same datastore!): Resilient against pool corruption. Can detect — but cannot repair — corrupted data in the pool. Depending on what backs the vDisks you may be able to survive a physical disk failure, but it is unlikely that the pool will survive.- Three or more virtual disks in RAIDZ: Can detect and repair data corruption in the pool, assuming the underlying datastore and/or disks are functional enough to permit repairing by ZFS’ self-healing technology.- Never ever run a scrub from FreeNAS when a patrol read, consistency check, or any other sort of underlying volume repair operation, such as a rebuild, is in progress. Endret 2. juli 2015 av Komatose Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå