Gå til innhold

Sonos playbar DTS støtte?

Anbefalte innlegg

DD er komprimert, så den vil kunne overføre flere kanaler med lyd, slik at du kan få brukt subben din og senterhøyttaleren i playbaren.

Så med min TV blir ikke dette et problem i det hele tatt? Alle DTS spor vil bare konverteres i tven min, og jeg vil få både 2.1 og 5.1 i alt når tven konverterer til Dobly Digital?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, hvorfor skulle den det? Det var jo du som sa TV-en konverterte til PCM 2.0 og ikke f.eks PCM 5.1

Jeg leste på Sonos sitt forum at Samsung tv'er konverterte til PCM 2.0

Men jeg ser på min at jeg kan velge PCM eller DD ut på optisk. Står ikke noe om det er 2.0, 2.1 eller 5.1.

Så jeg vil da altså få full ytelse fra mitt Sonos system og ikke ha disse problemene som mange har, siden min kan konvertere DTS til DD, som jeg vil anta også er DD 5.1? Det er vel ikke slik at tv'er med denne muligheten konverterer til DD 2.0?

Sorry om noen av spm er dumme, jeg kan lite om dette men ønsker å lære :)

Lenke til kommentar

Nei... det blir jo DD eller PCM etter hva du velger.

Så tven vil konvertere det lydsignalet som kommer inn til DD 2.1, 3.1 eller 5.1 så lenge jeg bruker den innstillingen, slik at jeg ikke får noe problem med dette oppsettet? Eventuell sub vil da få signal? Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Konverteres signalet fra DTS, som er 5.1 til DD 5.1 så blir det 5.1. Hvis du ikke har nok høyttalere så betyr det ingenting for lydsportet. De kanalene som har høyttalere koblet til hører du, de kanalene som ikke har høyttalere koblet til vil du selvsagt ikke høre, men det er bare å koble til høyttalere og det vil komme lyd.

Lenke til kommentar

Konverteres signalet fra DTS, som er 5.1 til DD 5.1 så blir det 5.1. Hvis du ikke har nok høyttalere så betyr det ingenting for lydsportet. De kanalene som har høyttalere koblet til hører du, de kanalene som ikke har høyttalere koblet til vil du selvsagt ikke høre, men det er bare å koble til høyttalere og det vil komme lyd.

Høres jo logisk ut det.

Problemstillingen med Sonos playbar som jeg leser på alle forum, er at alle sier at tv'er vil konvertere ned til PCM 2.0 fra enheter som er koblet i TV med hdmi og ut i optisk. Det er hvertfall det folk klager på i forum, så da må vel de fleste tv'er gjøre det.

Det må vel også påvirke suben. Virkelig merkelig å forstå dette her :p

Lenke til kommentar

Men du sa at TV-en din kan konvertere til DD...? Ikke heng deg opp i PCM dersom du kan konvertere til DD

Selvsagt påvirker et 2.0 signal subben. Det har høyre og venstre kanal, men ikke noe signal til subwooferen, det er ingen ting merkelig med det!

Jeg er nå glad jeg gikk for et mer tradisjonelt oppsett med fullrange høyttalere.

Lenke til kommentar

Men du sa at TV-en din kan konvertere til DD...? Ikke heng deg opp i PCM dersom du kan konvertere til DD

Selvsagt påvirker et 2.0 signal subben. Det har høyre og venstre kanal, men ikke noe signal til subwooferen, det er ingen ting merkelig med det!

Jeg er nå glad jeg gikk for et mer tradisjonelt oppsett med fullrange høyttalere.

Jeg kan velge mellom PCM og DD ja. Folk skriver så mye rart på forum at jeg må vel bare teste en :p

På Sonos forumet skriver folk at tv'er kun konverterer til PCM uansett gjennom optisk. Så jeg er meget forvirret :p

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

De fleste TVer sender kun PCM i 2 kanaler fra tilkoblede enheter, og kun 5.1 fra den innebygde tuneren og smart-TV funksjonen (nyere TVer har startet å kunne videresende også).

Selv om filmen skulle ha DTS, og man kobler dette mot TVen med HDMI, så hvis man ikke har stilt på det, så spør spilleren hva mottakeren kan bruke, og de ferreste TVer støtter DTS avspilling i 5.1, slik at denne sier den da kun støtter stereo, slik at avspilleren gjør om til PCM stereo selv. Så det er mulig du kun får stereo til TVen uansett.

Men her er det nesten like mange muligheter som produsenter av TVer, og lett å bli forvirret..

Men det enkleste er å la avspilleren lage stereo hvis du ikke skulle få lyd.

Og selv om DTS er bedre enn DD, så skal ikke den forskjellen være spesielt enkel å høre på Playbaren.

Hvis du har blu-ray spiller, så vil jeg virkelig anbefale deg å konvertere fra surround til PCM stereo i spilleren, da blu-ray plater har mye bedre lyd enn DTS og DD, og da får du med deg all infoen når denne lager PCMen selv, og TVen vil uansett ikke støtte avspilling av DTS Master Audio og Dolby True HD/Atmos som er på dagen BD plater.

Hvis du sender surround ut av spilleren til en TV som ikke støtter HD formatene, så får du automatisk ett dårligere skjult lydspor, og dermed dårligere lyd enn ved å la BD spilleren konvertere til PCM

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Noen flere som har testet mkv filer fra tv direkte til sonosbar? Fruen vil ha sonosbar i stedet for store høyttalere ved tv'n

Jeg gjorde det. Lyden var helt ok, men jeg kjørte ikke mkv filer med ren dts lyd(dersom playbar får et lydspor med KUN dts lyd får du ikke lyd i den i det hele tatt).

Prisen på playbar nå er 7000, noe som er helt hinsides. Langt ifra verdt prisen i lydkvalitet, og hvertfall ikke med mangel på dts støtte.

De mkv filene jeg kjørte fungerte helt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...