Gå til innhold

Sonos playbar DTS støtte?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lest at Sonos playbar ikke støtter DTS, noe de aller fleste filmer og serier har.

Jeg har en Samsung 6757 flatskjerm tv, denne skal utifra det jeg forstår konvertere ned lydkvaliteten til PCM. Vil jeg merke forskjell på dette i film/spill?

Så enkelte skrev at dette vil medføre at eventuell Sonos sub vil gå i "koma".

Finnes det noen måter å fikse dette på, eller er dette ikke merkbart? Vil Sonos Sub møte på problemer med nedkonverteringen?

Takker på forhånd for alle innspill!

Gjerne dere som har Sonos også gi innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DTS er en komprimert format, PCM er ukomprimert. Det TV-en din gjør er å dekode DTS og gir ut et digitalt råformat.

Alle DACs støtter PCM, men alle støtter ikke DTS o.l.

Så lenge TV-en gir ut alle kanalene du bruker til PCM vil du ikke merke forskjell. Du kan risikere at det kun blir stereo f.eks.

Lenke til kommentar

DTS er en komprimert format, PCM er ukomprimert. Det TV-en din gjør er å dekode DTS og gir ut et digitalt råformat.

Alle DACs støtter PCM, men alle støtter ikke DTS o.l.

Så lenge TV-en gir ut alle kanalene du bruker til PCM vil du ikke merke forskjell. Du kan risikere at det kun blir stereo f.eks.

Tror ikke tven min videresender 5.1 via optisk. Hva mener du med om tven min sender alle kanalene(var det 5.1 du mente?).

Dersom jeg kun har playbar og feks sub, skal det ikke kun være stereo da?

Lenke til kommentar

Ja, jeg mente 5.1, 7.1 osv.

I følge Sonos selv så har playbar senter med stereo og støtter Dolby Digital. Så at den ikke støtter DTS har lite å si da det er heller skjeldent at en film støtter DTS men ikke DD. Du trenger kun HDMI til de nye formatene til Dolby og DTS som kom med BD, men de gode gamle formatene til DD og DTS fungerer over optisk og coax.

Lenke til kommentar

Ja, jeg mente 5.1, 7.1 osv.

I følge Sonos selv så har playbar senter med stereo og støtter Dolby Digital. Så at den ikke støtter DTS har lite å si da det er heller skjeldent at en film støtter DTS men ikke DD. Du trenger kun HDMI til de nye formatene til Dolby og DTS som kom med BD, men de gode gamle formatene til DD og DTS fungerer over optisk og coax.

Så selvom signalet kommer i stereo så vil fremdeles alle høytalerne i playbaren gi lyd?

Spill på konsoll(wiiU feks) kjører det i DD? Slipper tven vanlig DD gjennom optisk?

Mener det har stått på nyere filmfiler jeg har at det er DTS lyd, men dersom forskjellen ikke er merkbar er det ikke så nøye. Er filmene også DD kompitable selvom det er DTS?

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

DD er mer utbredt, men du må nesten se selv på hvilke lydspor sm er på filmen. Spill er jeg usikker på, men jeg antar at det kan forekomme at lydsporet er DD eller DTS, men det ern ok ikke så ofte. Heller tvilsomt at det forekommer på WiiU, men det pleier å være merket da i så tilfelle.

Som tidligere sagt, DD og DTS kan gå over optisk, men ikke alle versjoner. DD 5.1 og DTS 5.1 går over optisk, som er de formatene som man hadde på DVD. Etter BD som kom de med nyere formater som DD trueHD og DTS-HD

Endret av Chris93
Lenke til kommentar

DD er mer utbredt, men du må nesten se selv på hvilke lydspor sm er på filmen. Spill er jeg usikker på, men jeg antar at det kan forekomme at lydsporet er DD eller DTS, men det ern ok ikke så ofte. Heller tvilsomt at det forekommer på WiiU, men det pleier å være merket da i så tilfelle.

Så noen skrev at tven ofte bare dekoder DTS til 2.0 stereo, noe som skal sende Sonos sub i "koma", vet du om det er noe sannhet i det?

Når tven dekoder DTS til PCM, tror du jeg vil merke forskjell på dette i film med playbar?

Lenke til kommentar

Du vil ikke merke det i film, fordi den dekodingen må skje uansett, informasjonen er den samme. At TV-en dekoder til 2.0 PCM, evt 2.1 PCM er nok godt mulig. Hvordan subben takler å ikke få noe signal vet jeg ingenting om, og hva som menes med koma vet jeg helelr ikke.

Hvorfor vil du la TV-en være lydkilden?

Lenke til kommentar

Du vil ikke merke det i film, fordi den dekodingen må skje uansett, informasjonen er den samme. At TV-en dekoder til 2.0 PCM, evt 2.1 PCM er nok godt mulig. Hvordan subben takler å ikke få noe signal vet jeg ingenting om, og hva som menes med koma vet jeg helelr ikke.

Hvorfor vil du la TV-en være lydkilden?

At "suben" går i koma vil si at den er meget lite effekt i :)

Har du en bra alternativ lydkilde som vil gjøre det bedre enn tv? Har selv ikke visst at det var andre muligheter :)

Lenke til kommentar

Øh, du har vel en konsoll eller BD/DVD spiller som du kobler i TV-en?

Og ja, selvfølgelig vil subben ikke lage lyd dersom den ikke får et lydsignal.

Jeg har en WDTV boks og en WiiU koblet i tven.

Må se om tven min sender 2.0 signal eller 2.1. Litt rart hvis det er 2.0.

Har ikke en bluray spiller eller DVD spiller. Vil det løse problemet?

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

HDMI switch vil jo ikke løse noen ting her.

Mente en sånn hdmi switch med Digital inn og ut, og med DD 5.1 støtte, der du plugger alle enheter i den istedenfor tv. Hvertfall eneste løsningen jeg ser folk nevner på nett.

Det går ikke ann å bruke en DTS til DD converter på pc, og bare converte fila til Dolby Digital lyd istedet?

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...