trykkblyanten Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 (endret) Overskriften sier det meste. Håper noen vil hjelpe meg renta er kun 1,60% der pengene mine er nå, så ønsker smartere sparing. EDIT: hva er best av YaBank, Santander Consumer Bank, Norwegian Bank eller andre? Renta er jo en ting, men tenker også på den totale tjenesten. Hva bruker dere? Er det noen kostnader rundt det å bytte bank? Og hvordan går man frem? Endret 25. mai 2015 av trykkblyanten Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Jo høyere rente jo bedre bank! Hvor god rente du får avhenger av innskudd. Noen banker har høyrentekonto, men begrensninger på innskudd. F.eks får du laveste rente ved innskudd under 50'000, 100'000 og 500'000 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Nei, oversikten sier ikke i nærheten av nok. Hva skal du spare til, hvor mye er det snakk om, hvilken tidshorisont har du, trenger du fysiske filialer? Lenke til kommentar
trykkblyanten Skrevet 23. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2015 Jo høyere rente jo bedre bank! Hvor god rente du får avhenger av innskudd. Noen banker har høyrentekonto, men begrensninger på innskudd. F.eks får du laveste rente ved innskudd under 50'000, 100'000 og 500'000 Har tenkt litt på slike høyrentekonto. Tenkte å dra til Sparebanken og høre om de har (min lokalbank). Eventuelt se etter noe i en annen bank. Nei, oversikten sier ikke i nærheten av nok. Hva skal du spare til, hvor mye er det snakk om, hvilken tidshorisont har du, trenger du fysiske filialer? Sparer til reising først og fremst, men også bolig. Per dags har jeg ca 300k stående på sparekonto. Skal fra høsten av nå begynne på universitetet. Fysiske filialer er ikke nødvendig. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 ..men også bolig Da regner jeg med at du har max BSU. Banksparing gir deg ca. 0 etter inflasjon og skatt på kapital-inntekter. Lenke til kommentar
trykkblyanten Skrevet 23. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2015 Det jeg tenker nå er jo at jeg burde bytte til høyrentekonto (om sparebanken har) eller bytte bank. Er ute etter smartere sparing. Skal sette inn 20k i BSU fra i år, men er resten av pengene jeg lurer på hvor jeg bør sette. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Tenker man på fremtidig boligsparing så ingenting slår max BSU i dag (og som er 100% trygg) Neste steg er vel forskjellige fonds. Lenke til kommentar
trykkblyanten Skrevet 23. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2015 Hvordan fungerer aksje/fond iforhold til banksparing? Er det like greit å ta inn og ut penger der? Har ikke så mye kunnskap på det. Jeg tenker at det må jo være noen ulemper, for om det gir bedre gevinst ville vel de fleste nordmenn spart i det og ikke i bank. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 https://www.finansportalen.no/Investering/Aksjefond Finansportalen er en avdeling av Forbrukerrådet. Lenke til kommentar
trykkblyanten Skrevet 23. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2015 *Setter inn 25k i BSU. Ser at grensen har økt. 1 Lenke til kommentar
trykkblyanten Skrevet 23. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2015 Hvor mange år bør gå i forbindelse med sparing for at det skal være lurt å sette penger i fond? Og hvor mye bør man sette inn? 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Tja? Vi har brukere her i forumet som kan dette der mye bedre enn jeg Du får nok bedre svar etterhvert. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 ..men også bolig Da regner jeg med at du har max BSU. Banksparing gir deg ca. 0 etter inflasjon og skatt på kapital-inntekter. Det betyr ikke at sparing i bank er en dum ide... det er tvert imot en kjempegod ide. 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Ikke sett penger på BSU dersom du ikke har inntekt som forsvarer det! Det er bortkastet skattefradrag Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Ikke sett penger på BSU dersom du ikke har inntekt som forsvarer det! Det er bortkastet skattefradrag Jepp, har man ikke skattbare inntekter over et min. beløp så da er det ingen vits. Lenke til kommentar
trykkblyanten Skrevet 24. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2015 Riktig påminnelse ja. For å spare inn 5000 på skatten må man tjene 70 000 det året det gjelder. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 24. mai 2015 Del Skrevet 24. mai 2015 (endret) http://www.nordea.no/privat/sparing/sparekonti/boligsparekonto/1575242.html Med BSU, BSU 2.0 og boligsparekonto skulle jeg tro de fleste skulle få plassert midlene sine før de kjøper bolig. De er forresten smart og holde disse også etter man har kjøpt bolig (høyere rente enn boliglån). Endret 24. mai 2015 av Wisd0m Lenke til kommentar
trykkblyanten Skrevet 24. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2015 (endret) Jeg har som nevnt pengene i Sparebank 1. Ikke så bra rente. Tenker høre med dem om de har noen bedre alternativer. Ellers tenker jeg altså på å flytte pengene til en annen bank, om det ikke er store prosessen/gebyrer rundt det og jeg vinner på det. Har hørt blant annet Bank Norwegian, YaBank og Nordax Finans er bra. Noen som har noen av de? Eller har innspill på banker det lønner seg å spare i? Setter pris på alle svar! Endret 24. mai 2015 av trykkblyanten Lenke til kommentar
trykkblyanten Skrevet 24. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2015 http://www.nordea.no/privat/sparing/sparekonti/boligsparekonto/1575242.html Med BSU, BSU 2.0 og boligsparekonto skulle jeg tro de fleste skulle få plassert midlene sine før de kjøper bolig. De er forresten smart og holde disse også etter man har kjøpt bolig (høyere rente enn boliglån). Takk for veldig godt tips! Lenke til kommentar
m4rv Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 (endret) Du kan også vurdere å opprette sparekonto på www.sparesmart.no Endret 25. mai 2015 av m4rv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå