Gå til innhold

Heving av avtale om bruktbilkjøp

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg og en fyr gjorde for en tid tilbake en muntlig avtale om kjøp av bil. På tidspunktet avtalen ble inngått fikk jeg vite om to feil ved bilen. Steinsprut på panseret og dårlig baklys i displayet i bilen. Jeg sa at jeg ville ha bilen og vi tok hverandre i hendene. 

Senere ble altså bilen sendt inn til kontroll hos Møller hvor det ble avdekket rust i den ene hjulbuen og to små bulker bak på døra. Rusten i hjulbuen er etter min mening en vesentlig mangel som jeg ikke visste om da jeg sa at jeg kjøpte bilen. Det har også i ettertid kommet frem at selger ikke kan garantere at registerreima er skiftet. Dette er en 6 år gammel bil, og rust i hjulbuen tyder på veldig marginalt vedlikehold. Det er også potensielt et veldig dyrt problem å få fikset iom. at det mest sannsynlig krever bytting av skjerm. Om dette skulle vise seg å gjelde begge skjermene, vil det vertfall bli dyrt.

Så det jeg nå ønsker er å heve den muntlige avtalen med selger fordi manglene i mine øyne er såpass vesentlige at jeg ikke kan overta noen bil med disse på. Vi har ennå ikke skrevet noen skriftlig kontrakt. 

Har jeg rett til å gå fra avtalen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble du oppfordret til å undersøke bilen? Uansett er da rust i hjulbuen ganske lett synlig?

§20: (1) Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.
(2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.
(3) Reglene foran gjelder tilsvarende når kjøperen før kjøpet er gitt høve til å undersøke en prøve og mangelen angår en egenskap som skulle framgå av prøven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...