Gå til innhold

Når karakterer teller mer en kunnskap


Anbefalte innlegg

Eksamen handler egentlig ikke om å ta til seg mest mulig kunnskap.

Det er bare å huske det viktigste fra skolebøkene, og skrive ned alt dette under eksamen.

Etterpå kan studentene bare glemme alt dem har lært gjennom skoleåret.

tja. I grunnskolen var de fleste fag slik. Altså pugg og husk til eksamen også glemm det etter det. Men i høyere utdanning (ihvertfall innenfor de fleste ingeniørfagene) er det i større grad fokus på problemløsing i de fleste fagene, ikke pugging. I problemløings oppgaver f.eks i matte så går det ikke ut på å ha pugget noen ferdige formler også putte tall inn på riktig plass, men heller at du må kombinere forskjellige formler og teknikker for å komme frem til svaret.

 

Et godt eksempel på puggeeksamener er vel faget historie. Jeg husker på siste året på videregående så hadde jeg ikke åpnet historieboka en gang før dagen før eksamen, og jeg hadde heller ikke fulgt med eller møtt opp noe særlig i timene. Så kl 1800 kvelden før eksamen åpnet jeg boka og begynnte å lese gjennom den. Jeg døgnet og leste gjennom den noen ganger i løpet av natta tok meg frokost og gikk på eksamen. Det ble til en 5'er kun pga at jeg da husket det meste av det jeg hadde pugget i løpet av natta.

Ingen kunnskap eller innsikt var altså nødvendig, kunn pugging også huske det en kort stund etterpå. 2 uker seinere husket jeg sikkert ikke 80% av det jeg hadde lest, men da var jo eksamen overstått så det var greit.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skolen er en seleksjonsprosess som man må tilpasse seg etter. Man går dessverre ikke på skole for å objektivt lære mest, da de ofte ikke tar høyde for ulike studieteknikker. Heldigvis er den offentlige skolen i dag såpass liberal at de smarteste ender opp med å lære seg selv matematikk og programmering.

Lenke til kommentar

Skolen er en seleksjonsprosess som man må tilpasse seg etter. Man går dessverre ikke på skole for å objektivt lære mest, da de ofte ikke tar høyde for ulike studieteknikker. Heldigvis er den offentlige skolen i dag såpass liberal at de smarteste ender opp med å lære seg selv matematikk og programmering.

Hva mener du med at man ikke tar høyde for ulike studieteknikker? Studieteknikker for å lære og huske er da noe man arbeider med helt fra barnetrinnet. Alene, såvel som i grupper.

Lenke til kommentar

Det er jo lett å få gode karaktere da. Bare pugge fakta og gjenta fakta på prøver. Fordi det er en fakta prøve så er det mulig å jukse med jukselapp på mobilen og pcen. Hadde Spørsmålet vært slik i en historie prøve. For eksempel

Hvem var Henrik Wergeland. Ja han ble født da og da og han var bla bla. Det er veldig lett å gjenta fakta, men vanskelig å reflektere om fakta er riktig eller galt. Det er lett å skrive stygt om Russland, men er det som blir skrevet riktig?

 

Fakta prøver er gammeldags. Det eneste som kreves er god gammeldags fakta pugging.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Hva mener du med at man ikke tar høyde for ulike studieteknikker? Studieteknikker for å lære og huske er da noe man arbeider med helt fra barnetrinnet. Alene, såvel som i grupper.

Sier meg litt enig med Haakon1, man arbeider ikke med å skaffe seg studieteknikker i norsk skole. Ikke mye. Man arbeider ca 80% med plenumsundervisning, i 2 former: Tavle og oppsummering

Det er en ting at skolen i sin struktur ikke har tid til annet. Det er noe annet at man ikke bruker andre former, eller at man ikke lærer opp barn i studieteknikker så tidlig som mulig

Lenke til kommentar

Husker når jeg hadde nyere historie, og store deler av pensum dreide seg om andre verdenskrig. Det var lite hyggelig. Greit at det er viktig kunnskap, men er det virkelig nødvendig å fylle boka med så mye om et tema bare fordi noen overivrer for at vi skal lære om dette?

 

Jeg holdt på å spy av temaet den gangen jeg hadde om det.

Lenke til kommentar

 

Skolen er en seleksjonsprosess som man må tilpasse seg etter. Man går dessverre ikke på skole for å objektivt lære mest, da de ofte ikke tar høyde for ulike studieteknikker. Heldigvis er den offentlige skolen i dag såpass liberal at de smarteste ender opp med å lære seg selv matematikk og programmering.

Hva mener du med at man ikke tar høyde for ulike studieteknikker? Studieteknikker for å lære og huske er da noe man arbeider med helt fra barnetrinnet. Alene, såvel som i grupper.

 

I dag må du tilpasse studieteknikken din til at du skal bli rustet til å skrive ned mest mulig informasjon om et emne på omkring to timer, med minimal repetisjon i ettertid. Jeg er ikke særlig begavet, og jeg følte meg presset til å kladde 10-20 sider med repetisjonssetninger dagene før en prøve for å simulere den på forhånd. Stort sett gikk det veldig bra, selv om det var arbeidskrevende. Jeg har i ettertid glemt det meste fordi jeg måtte tråle gjennom pensumet på automatgir.

EDIT: Poenget her var at dette var en shit metode for å lære/forstå pensumet, men for å levere bunnsolide prøvebesvarelser var den effektiv.

 

I tillegg må du tilpasse studieteknikken din til å være i et forstyrrende klasserom med elever som ikke vet hvilket parti Trine Skei Grande tilhører, eller hva holocaust egentlig var. Lesing til prøver må kombineres med 30 timer i uka hvor du ikke får lov av læreren til å bestemme egen studieteknikk, fordi da skal du følge med på det læreren sier. Hvorfor skal læreren være et mellomledd mellom boka og eleven? Jo, fordi de tar utgangspunkt i eleven som er dum nok til å ikke kunne åpne boka og lese selv.

EDIT: Og her kan man argumentere med at læreren skal kunne være til stedet for å oppklare misforståelser. Dette kan funke, men dette burde etter min mening gjøres elektronisk og anonymt av flere grunner:

1. Å spørre kan noen ganger oppfattes som ydmykende.

2. Å spørre kan forstyrre andre, og du kan noen ganger oppfattes som irriterende.

 

Personlig lærte jeg mest da jeg bestemte meg for å ta et av fagene på tredjeåret på egenhånd på andreåret. Da slapp jeg obligatorisk oppmøte fem timer i uka (tid spart), og jeg kunne hele tiden fokusere på helheten av pensumet (eksamen). I dag er elevene redd for å bli trekt opp til eksamen, fordi studieteknikken deres er tilpasset tema-prøver i stedet for en helhetlig en.

 

Er vel stort sett det.

 

EDIT: Osv.

Endret av Haakon1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...