Gnilre_ Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Hei, håper på litt hjelp. Jeg har vært nærsynt i 30 år, er nå 45 og fikk nettopp en ny synsprøve som tok 30 minutter. Synet har ikke endret seg på de siste 5 årene. Specsavers var så greie at de målte styrken på en del briller jeg har - siden jeg har mistet oversikten når jeg kjøpte brillene. Lurer på hva disse tallene betyr: Right LeftSPH -2,50 -2,25CYL -0,25 -0,25AXS 19 137PSM O 0,03 0,04PSM U 0,03 0,00 SPH er styrken, den kjenner jeg igjen. Men hva er de andre tallene? Varierer relativt mye på de andre brillene. Merket også at 3 par fra en annen optiker var -3,00. Hvor stor er denne forskjellen? De var nok en 7-8 år gamle. Synes blir vel dårligere med årene? Kan fint bruke de uten å bli trett. Noen ideer fra forumbrukere? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 CYL og AXE tar for seg astigmatisme som har med at linsen ikke er perfekt rund. Har aldri sett PSM før, men vanlig å få PD som er distanse mellom senter av begge pupillene for å sentrere brilleglassene rett og ADD for alderstillegg for terminal/lesebriller. Linsen i øyet blir normalt stivere med årene og man blir mer langsynt. Hører du med optikeren som tok prøven får du nok et svar på hva PSM er. Mulig det er samsynskorrigering via prismer for å samle synet fra begge øyene prefekt, men ikke ta det for god fisk. Lenke til kommentar
Ronald Ulysses Swanson Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 PSM er vel en forkortelse for det engelske Prism. Mener det er en verdi som viser en verdi av skjeling. Klarer ikke å forklare det kort og presist, men se denne linken hvor det er godt forklart. http://www.selectspecs.com/info/help-with-prescription/ Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 (endret) -3,0 er såpass mye sterkere at jeg vil anbefale deg å ikke bruke dem, for å ikke forverre synet. Sannsynligvis var det rett da. At synet blir dårligere med årene er noe annet (evnen til å fokusere). Endret 22. mai 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Gnilre_ Skrevet 27. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2015 Takk for gode svar, jeg ble litt klokere. -3 var de eldste brillene, er -3 (7-8 år siden) mot -2,25 (nå) riktig utvikling? Mente bestemt at jeg som tenåring lå på under -2. Merker ikke noe ubehag når jeg bruker -2,25 som er fra Specsavers som jeg har brukt i 5+ år. -3 var fra en kostbar Synsam-optiker. Lenke til kommentar
Turtledove Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 (endret) Jo nærmere 0 du er, jo bedre/skarpere er synet. 0,25 i forskjell har normalt lite å si, men når man har forskjellig styrke på hvert øye så bør du bruke briller/linser deretter. Endret 27. mai 2015 av Turtledove Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå