Gå til innhold

Bør vi forby burka (heldekkende plag) i Norge?

Anbefalte innlegg

De jeg vil sende ut er ikke noen norske. Med norsk så er min definisjon her de som har slekt i Norge, enkelt som det.

Som sagt, hvis vi kan kaste ut norske statsborgere så er det ikke noe i veien for å hive ut deg. Det at du er norsk er dermed irrelevant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De jeg vil sende ut er ikke noen norske. Med norsk så er min definisjon her de som har slekt i Norge, enkelt som det.

Så hvis en innvandrer har med seg nok slekt på lasset så vil du se på vedkommende som fullverdig norsk, fra første dag?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så om det kommer over en amerikaner med norske oldeforeldre så er dette en fullverdig nordmann? Mens en tredje generasjons innvandrer på Pakistan er ikke?

Så da skal man altså kaste ut folk på bakgrunn av hvordan de går kledd og hvor stor familie de har i landet.. hva med å starte med kongefamilien?

Endret av Andeith
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal det være ulovlig? Man skal kunne gå i hva man vil, ved mindre det viser kjønnsorganer eller direkte trakasserer en eller flere folke"grupper".

Dette blir slik jeg ser det, et spørsmål om hvorvidt vi skal godta at noen skal kunne skjule sin identitet bak et plagg.  Brukere av slike plagg kan kikke på hvem de vil uten at noen har noen som helst ide om hvem de er. 

Lenke til kommentar

Hvorfor skal det være ulovlig? Man skal kunne gå i hva man vil, ved mindre det viser kjønnsorganer eller direkte trakasserer en eller flere folke"grupper".

Dette blir slik jeg ser det, et spørsmål om hvorvidt vi skal godta at noen skal kunne skjule sin identitet bak et plagg.  Brukere av slike plagg kan kikke på hvem de vil uten at noen har noen som helst ide om hvem de er. 

Da må man vel forby parykk/tupé, overdreven sminke, karnevalmasker og masse annet rart i tillegg. Dersom kriteriet er at det skjuler identitet. Forøvrig så er identiteten til de fleste jeg møter tilfeldig på gata anonym, bortsett fra det rent visuelle.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da må man vel forby parykk/tupé, overdreven sminke, karnevalmasker og masse annet rart i tillegg. Dersom kriteriet er at det skjuler identitet. Forøvrig så er identiteten til de fleste jeg møter tilfeldig på gata anonym, bortsett fra det rent visuelle.

Dette er et av de svarene jeg venta på, men de tinga du nevner skjuler ikke så mye gjør det, bortesett fra den maska du nevenr da selvfølgelig. Når det kommer til masker så er det jo som regel barn eller mennesker som bruker maska til en eller annen type forestilling. Det er vel ikke noen som bare "går" med maske?

Endret av Burrum
Lenke til kommentar

De som bruker burka er også en del av det norske samfunnet, og de vil bli fjernet hvis vi fjerner de. Det sier seg selv. Hvis vi forbyr burka helt og holdent så kan en ikke bruke det (lovlig) i hjemmet, nei, men det er ikke poenget. Si at vi har to personer, en tilfeldig kvinne (eller mann) som bruker burka, og Pizzagutten.

Det eneste vi vet om kvinnen som bruker burka er at hun bruker burka. Vi kan også anta at hun er muslim. Vi vet ingenting om hva hun liker eller ikke liker ved Norge. Det eneste vi vet om Pizzagutten er at han vil kaste ut deler av de som bor i landet.

Av disse to, hvem kan vi si ikke liker samfunnet vårt? Jeg ville svart ingen av de, men Pizza er uenig. Hvis jeg da må svare, så blir det Pizza.

De som bruker burka prøver egentlig bare å si at de ikke ønsker å integrere seg, hva tror du hadde skjedd om jeg gikk i til banken for å ta ut penger med finlandshette? Klart det finnes etniske norske som bruker burka, vi må ikke gjøre forskjell. I dag kan en som bruker burka i nederland risikere 4500 i bot dersom de bruker det i offentlige steder.

Det eneste du driver med er å kommer med argumenter som er basert på idiotiske påstander som; "De som bruker burka prøver egentlig bare å si at de ikke ønsker å integrere seg". Med andre ord, svadagenerator.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg syns folk skal få kle seg som dem vil, også heldekkende i det offentlige rom.

Enten det er snakk om burka eller furry kostyme.

Minstekravet bør være at de ikke får bruke dette i arbeid som innebærer andre mennesker. Med andre ord vil jeg ikke se en eneste kundebehandler i et heldekkende plagg da det ikke er mulig å få et skikkelig inntrykk av denne personen.

Det tenker jeg bør være opp til arbeidsgiver, det her er da ikke verre enn å snakke med en kundebehandler osv telefon uansett?

Ja, folk skal få beholde sin store grad av frihet når det kommer til hva de velger å gå med, og når det kommer til heldekkende plagg ser jeg personlig ikke på det som en nødvendighet at det forbys enda. At en spøkelseskladd går forbi meg på gaten er ikke et stort problem, men jeg forstår hvorfor enkelte land har gjort det forbudt.

Når det kom til heldekkende plagg og arbeidslivet ser jeg selvfølgelig ikke noe problem med at en som sitter ved telefonen hele dagen som sin jobb har på seg noe slikt. Da han man kun telefonsamtalen å forholde seg til, og det utveksles lite annet enn det som skjer i samtalen.

Men snakker vi f.eks. om noen som sitter i kassen på en butikk eller er bak disken på en annen arbeidsplass ser jeg derimot et problem. Et problem når jeg ikke lenger har muligheten til å lese denne personen som gjemmer ansiktet sitt, og det blir derfor en form for ubehagelig enveiskommunikasjon etter min mening. 

Det er sikkert ikke alle som har det slik, og det er heller ikke totalt ødeleggende skulle jeg en dag møte på en slik person på f.eks. en handletur, men det er ikke sånn det bør være. Vi lever i et samfunn hvor vi i stor grad er vant til å kunne identifisere samt skape et bilde/inntrykk av hverandre, og heldekkende plagg gjør intet mer enn å skade tillit og skape usikkerhet etter min mening.

Lenke til kommentar

Det eneste du driver med er å kommer med argumenter som er basert på idiotiske påstander som; "De som bruker burka prøver egentlig bare å si at de ikke ønsker å integrere seg". Med andre ord, svadagenerator.

Bla bla bla "jeg er ikke enig med deg, så du er idiot" ... Hvilken annen god grunn eksisterer for å bruke burka?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er et av de svarene jeg venta på, men de tinga du nevner skjuler ikke så mye gjør det, bortesett fra den maska du nevenr da selvfølgelig. Når det kommer til masker så er det jo som regel barn eller mennesker som bruker maska til en eller annen type forestilling. Det er vel ikke noen som bare "går" med maske?

Kommer helt an på hvem som definerer hva som er identitetsskjulende. Så langt så er det du som definerer det. Jeg nevner bare noen ting som, i tillegg til burka, er med på å maskere en persons visuelle identitet. Jeg er ikke uenig i at ansiktet, av sikkerhetsmessige årsaker, ikke bør være skjult når man er i det offentlige rom. På samme måte som finlandshetter. Man da er det ikke et burkaforbud, men et forbud mot å dekke ansiktet i offentlighet. Jeg aner ikke hva lovverket sier om slikt per i dag.

Lenke til kommentar

Ifølge justisminister Anundsen er det 50-100 kvinner som bruker burka i Norge i dag. Skal vi ikke heller bruke tiden på reelle problemer?

Noe som slo meg selv også, i hvor stor grad dette er et faktisk problem at noen går med heldekkende burka. Et argument mot dette er jo at en person med samme mentalitet som f.eks. Anders Behring Breivik kan gjemme seg bak et slikt plagg, og da trenger man bare én enkelt for å volde skade.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Bla bla bla "jeg er ikke enig med deg, så du er idiot" ... Hvilken annen god grunn eksisterer for å bruke burka?

Slippe ubehaget ved å bli identifisert som ett spesielt tiltrekkende objekt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det holder ikke med hijab og vanlige klær som dekker hele kroppen da, slik som normale muslimer bruker? Hvorfor skulle det være ubehagelig å bli sett på som attraktiv egentlig?

Hvis det plaget meg at andre fant meg veldig interessant så vil jeg tro at det er min sak og mitt problem, som jeg selv må løse uten å forlange at den andre gjør noe fra eller til, og hvis jeg da kledde på meg en søppelsekk for å unngå fikseringen så er det ikke mitt problem hvis eks. du har noe spesielt imot søppelsekk som bekledning, og dermed er problemet ditt eget og du får ta ansvaret for å løser dine sære problemer uten å forlange noe fra eller til.

"Hvorfor?" ... fordi vi er forskjellige ..

Lenke til kommentar

Ifølge justisminister Anundsen er det 50-100 kvinner som bruker burka i Norge i dag. Skal vi ikke heller bruke tiden på reelle problemer?

Og disse 50-100 hel-dekte utgjøres vel hovedsakelig av nyankomne eldre flyktningkvinner som ikke har "klimatisert" seg til norske forhold. Men sannsynligvis vil veldig få av deres døtre i 2. og 3. generasjon osv. fortsette tradisjonen.

Dermed lager man evt. lover/forbud for noe som uansett er på vei ut, og det virker noe krampaktig.

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...