Aiven Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Som vanlig er det de folka som aldri har pratet med en utlending, som vil «ha dem ut». Hvorfor gjør det en forskjell om jeg har snakket med dem eller ikke, i dette tilfellet? Fordi det kunne få deg til å se på dem som mennesker og ikke som «spøkelser». Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Så klart de er mennesker, men det er ikke det de kler seg som. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 23. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2015 Så klart de er mennesker, men det er ikke det de kler seg som. Gjelder dette alle med innvandrebakgrunn (Svensker, polakker, somaliere, indere, amerikanere etc..) eller kun muslimske kvinner som bruker heldekkende plag? Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Kun de av dem som ikke har noe her å gjøre. Hva mente du med den siste kommentaren, egentlig? Igjen er vi uenige i hvem som har noe her å gjøre eller ikke. Hvis jeg måtte velge å sende ut en fredelig innvandrer eller deg, så hadde jeg valgt deg hver dag. Det siste var et spørsmål. Vi vet hvem du vil kaste ut, men ikke hvem du vil la bli. Jeg vet ikke om du ser for deg Norge for nordmenn eller Norge for etniske europeere. Får tyskere komme til Norge? Svensker? 1 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 (endret) Hvis jeg måtte velge å sende ut en fredelig innvandrer eller deg, så hadde jeg valgt deg hver dag. Du får bare foretrekke de som ikke liker samfunnet vårt hvis du vil det. Det siste var et spørsmål. Vi vet hvem du vil kaste ut, men ikke hvem du vil la bli. Jeg vet ikke om du ser for deg Norge for nordmenn eller Norge for etniske europeere. Får tyskere komme til Norge? Svensker? Off topic, tråden handler kun om burkafolket. Endret 23. mai 2015 av BrentPizzaMedBanan Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Spør en tilfeldig kvinne som bruker burka om hva hun vil forandre ved det norske samfunnet. Spør deretter deg. Dine forslag vil være en mer brutal forandring ift. slik vi har det i dag. Dessuten finnes det ikke spøkelser her jeg bor Som vanlig er det de folka som aldri har pratet med en utlending, som vil «ha dem ut». Det er nok også lurt å la de som aldri har åpnet en bok om samfunnskunnskap styre landet. Genialt. Det frister i slike tilfeller å foreslå deportasjon av folk med lav IQ til Bouvetøya. Skal det å prate med en utlending endre meningen om at de skal ut av Norge? Jeg tror at IQ'en til utlendingene er høyst irrelevant, men de som faktisk ikke har noe her å gjøre skal ut, det sier seg selv. Hvorfor skal de som ikke ønsker integrasjon i samfunnet få være her? Er jobben og oppførselen til utlendingene godt nok for at de skal få statsborgerskap? Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Du får bare foretrekke de som ikke liker samfunnet vårt hvis du vil det. 1. Enkelte av de som tilhører samfunnet vårt bruker burka. 2. Du vil kaste ut de som bruker burka. Så, du vil fjerne deler av samfunnet. Hva kan vi konkludere med da, at du ikke liker samfunnet vårt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Du får bare foretrekke de som ikke liker samfunnet vårt hvis du vil det. 1. Enkelte av de som tilhører samfunnet vårt bruker burka. 2. Du vil kaste ut de som bruker burka. Så, du vil fjerne deler av samfunnet. Hva kan vi konkludere med da, at du ikke liker samfunnet vårt? Det er minoriteten som bruker bruka, deler av samfunnet blir ikke fjernet om vi kaster ut de med bruka. Men det er ikke poenget, burka er noe en kan bruke i hjemmet. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 (endret) De som bruker burka er også en del av det norske samfunnet, og de vil bli fjernet hvis vi fjerner de. Det sier seg selv. Hvis vi forbyr burka helt og holdent så kan en ikke bruke det (lovlig) i hjemmet, nei, men det er ikke poenget. Si at vi har to personer, en tilfeldig kvinne (eller mann) som bruker burka, og Pizzagutten. Det eneste vi vet om kvinnen som bruker burka er at hun bruker burka. Vi kan også anta at hun er muslim. Vi vet ingenting om hva hun liker eller ikke liker ved Norge. Det eneste vi vet om Pizzagutten er at han vil kaste ut deler av Norges befolkning, og at denne delen er betydelig større enn for de fleste andre. Vi vet også at han vil kaste ut fredelige, lovlydige mennesker. Av disse to, hvem kan vi si ikke liker samfunnet vårt? Jeg ville svart ingen av de, men Pizza er uenig. Hvis jeg da må svare, så blir det Pizza. Endret 23. mai 2015 av Sheasy 1 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 (endret) 1. Enkelte av de som tilhører samfunnet vårt bruker burka.2. Du vil kaste ut de som bruker burka. Så, du vil fjerne deler av samfunnet. Hva kan vi konkludere med da, at du ikke liker samfunnet vårt? Blir som å si at dersom jeg vil kaste kriminelle i fengsel, så liker jeg ikke samfunnet. De er jo med i samfunnet, tross alt? Det er visse utvalgte elementer som ikke er ønskelige her, det betyr ikke at jeg hater alt. Endret 23. mai 2015 av BrentPizzaMedBanan Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 (endret) De som bruker burka er også en del av det norske samfunnet, og de vil bli fjernet hvis vi fjerner de. Det sier seg selv. Hvis vi forbyr burka helt og holdent så kan en ikke bruke det (lovlig) i hjemmet, nei, men det er ikke poenget. Si at vi har to personer, en tilfeldig kvinne (eller mann) som bruker burka, og Pizzagutten. Det eneste vi vet om kvinnen som bruker burka er at hun bruker burka. Vi kan også anta at hun er muslim. Vi vet ingenting om hva hun liker eller ikke liker ved Norge. Det eneste vi vet om Pizzagutten er at han vil kaste ut deler av de som bor i landet. Av disse to, hvem kan vi si ikke liker samfunnet vårt? Jeg ville svart ingen av de, men Pizza er uenig. Hvis jeg da må svare, så blir det Pizza. De som bruker burka prøver egentlig bare å si at de ikke ønsker å integrere seg, hva tror du hadde skjedd om jeg gikk i til banken for å ta ut penger med finlandshette? Klart det finnes etniske norske som bruker burka, vi må ikke gjøre forskjell. I dag kan en som bruker burka i nederland risikere 4500 i bot dersom de bruker det i offentlige steder. Endret 23. mai 2015 av Slettet-aj7hPT Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Blir som å si at dersom jeg vil kaste kriminelle i fengsel, så liker jeg ikke samfunnet. De er jo med i samfunnet, tross alt? Det er visse utvalgte elementer som ikke er ønskelige her, det betyr ikke at jeg hater alt. Jeg har ikke sagt at du hater alt, jeg har sagt at vi har et bedre grunnlag for å si at du ikke liker samfunnet enn at en tilfeldig kvinne med burka ikke liker samfunnet. Om vi skal kaste ut de som ikke liker samfunnet havner altså du foran i køen. Personlig vil jeg ikke kaste ut noen av dere. De som bruker burka prøver egentlig bare å si at de ikke ønsker å integrere seg, hva tror du hadde skjedd om jeg gikk i til banken for å ta ut penger med finlandshette? Klart det finnes etniske norske som bruker burka, vi må ikke gjøre forskjell. I dag kan en som bruker burka i nederland risikere 4500 i bot dersom de bruker det i offentlige steder. Banksituasjonen er irrelevant. Om det er nødvendig å legitimere seg for å ta ut penger så får ikke de som ikke kan/vil legitimere seg ta ut penger. Dette er ikke avhengig av et forbud mot å dekke seg til, og vi trenger ikke trekke inn integrering. Du trenger altså ikke bekymre deg på bankfunksjonærenes vegne, de klarer seg selv. Men ok, la oss si at jeg godtar at vi kan dømme personer kun ut i fra klesplagg. Vil du si at gothere, emoer, bikere, etc. ønsker å integrere seg i samfunnet? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 (endret) De som bruker burka prøver egentlig bare å si at de ikke ønsker å integrere seg, hva tror du hadde skjedd om jeg gikk i til banken for å ta ut penger med finlandshette? Klart det finnes etniske norske som bruker burka, vi må ikke gjøre forskjell. I dag kan en som bruker burka i nederland risikere 4500 i bot dersom de bruker det i offentlige steder. Banksituasjonen er irrelevant. Om det er nødvendig å legitimere seg for å ta ut penger så får ikke de som ikke kan/vil legitimere seg ta ut penger. Dette er ikke avhengig av et forbud mot å dekke seg til, og vi trenger ikke trekke inn integrering. Du trenger altså ikke bekymre deg på bankfunksjonærenes vegne, de klarer seg selv. Men ok, la oss si at jeg godtar at vi kan dømme personer kun ut i fra klesplagg. Vil du si at gothere, emoer, bikere, etc. ønsker å integrere seg i samfunnet? Det handler ikke om å dømme personen for klesplagget skjønner du vel. Hvorfor skal man dekke for hele ansiktet med plagg hvor du kun kan se øynene? Det blir litt vanskelig å finne identiteten til en med heldekkende plagg uten å måtte ta av seg plagget. Endret 23. mai 2015 av Slettet-aj7hPT Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Dersom de oppfører seg, ikke snylter til seg penger, og jobber ser jeg ingen grunn til at de ikke skal få være her. Så du bekymrer deg ikke for at de ikke integrerer seg i det norske samfunnet eller respekterer norsk kultur, det norske språket? Er oppførselen og jobben deres bra nok? Å respektere kulturen går inn i å oppføre seg. Og de må nesten integrere seg for å komme seg framover uansett. Men de kan da bestemme selv hva de skal gå i, eller gjøre innen sine 4 vegger. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 (endret) Jeg har ikke sagt at du hater alt, jeg har sagt at vi har et bedre grunnlag for å si at du ikke liker samfunnet enn at en tilfeldig kvinne med burka ikke liker samfunnet. Om vi skal kaste ut de som ikke liker samfunnet havner altså du foran i køen Jeg er, som sagt før, norsk, og kan dersom ikke sendes tilbake til noe annet land. Som også sagt tidligere, dersom du tror at burkafolket er gladere i Norge enn meg, og at det å gå i burka ikke er en demonstrasjon om sterk avstand fra det norske, så er det ikke noe å gjøre med det. Bonusspørsmål: hvor stor del av nordmenn tror du er enig med meg i dette spørsmålet? Ville du heller sendt ut alle de, fremfor de få innvandrerne i burka? En undersøkelse jeg leste på NRK sa at 31% av nordmenn ville forby minareter, kan da anta at ca. samme antall ikke vil ha spøkelsene rundt seg. Endret 23. mai 2015 av BrentPizzaMedBanan Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 De som bruker burka prøver egentlig bare å si at de ikke ønsker å integrere seg, hva tror du hadde skjedd om jeg gikk i til banken for å ta ut penger med finlandshette? Klart det finnes etniske norske som bruker burka, vi må ikke gjøre forskjell. I dag kan en som bruker burka i nederland risikere 4500 i bot dersom de bruker det i offentlige steder. Banksituasjonen er irrelevant. Om det er nødvendig å legitimere seg for å ta ut penger så får ikke de som ikke kan/vil legitimere seg ta ut penger. Dette er ikke avhengig av et forbud mot å dekke seg til, og vi trenger ikke trekke inn integrering. Du trenger altså ikke bekymre deg på bankfunksjonærenes vegne, de klarer seg selv. Men ok, la oss si at jeg godtar at vi kan dømme personer kun ut i fra klesplagg. Vil du si at gothere, emoer, bikere, etc. ønsker å integrere seg i samfunnet? Det handler ikke om å dømme personen for klesplagget skjønner du vel. Hvorfor skal man dekke for hele ansiktet med plagg hvor du kun kan se øynene? Det blir litt vanskelig å finne identiteten til en med heldekkende plagg uten å måtte ta av seg plagget. Minner fryktelig mye om sminke, skal en få lov å sminke seg så en ikke ligner seg selv så må da folk få dekke seg til også. Lenke til kommentar
Crumpler Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Jeg lyttet ukritisk til en debatt rundt dette, for ca. 2 år siden. I den debatten var det en kar som mente at Burkaen har røtter ved undertrykkelse av kvinnen, og derfor burde forbys for å verne. Litt som prostitusjon; det går fint i mange tilfeller, men er forbudt i dette landet for å verne om hele mennesket, da omstendighetene er mange. Personlig har jeg ikke stort til meninger, annet enn at vi burde være frie til å selv bestemme hvordan vi vil presentere oss selv. Jeg har heller ikke mye kunnskap rundt kulturene hvor det brukes Burka, men syntes det var et interessant perspektiv fra debattanten, dersom det er en bekledning som i flere tilfeller har en relasjon til undertrykkelse. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Det handler ikke om å dømme personen for klesplagget skjønner du vel. Hvorfor skal man dekke for hele ansiktet med plagg hvor du kun kan se øynene? Det blir litt vanskelig å finne identiteten til en med heldekkende plagg uten å måtte ta av seg plagget. Jeg vet ikke. Jeg bruker ikke burka, og jeg ser ikke appellen. Jeg forstår heller ikke hvordan folk i fullt alvor kan kle seg i Ed Hardy (en trend som heldigvis ser ut til å ha dødd ut) eller Moods of Norway. Folk er rare. Jeg er, som sagt før, norsk, og kan dersom ikke sendes tilbake til noe annet land. Som også sagt tidligere, dersom du tror at burkafolket er gladere i Norge enn meg, og at det å gå i burka ikke er en demonstrasjon om sterk avstand fra det norske, så er det ikke noe å gjøre med det. bonusspørsmål: hvor stor del av nordmenn tror du er enig med meg i dette spørsmålet? Ville du heller sendt ut alle de, fremfor de få innvandrerne i burka? Flere av de du vil hive ut er også norske, så det er åpenbart ikke et problem. Dette er ikke en invitasjon til en diskusjon om hva det vil si å være norsk. De er norske statsborgere, og iom. reglene Norge har rundt slikt innebærer det som regel at de ikke har andre statsborgerskap. Jeg har heller ikke sagt at kvinner som bruker burka er gladere i Norge enn deg, jeg har sagt at vi ikke har grunnlag for å påstå noe slikt. Bonus: Det kommer an på hva spørsmålet faktisk er. Uansett så har jeg vært tydelig på at jeg ikke vil hive ut noen av dere. Men ja, jeg ville heller ha hevet ut alle Norge for nordmenn-typene enn alle som bruker burka. Dette fordi det er dere som er den aggressive parten. Her sikter jeg ikke til vold og trusler og slikt, men det at det er dere som vil hive ut den andre parten. 2 Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Kan vi ikke bare være en one big happy family ? Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 De jeg vil sende ut er ikke noen norske. Med norsk så er min definisjon her de som har slekt i Norge, enkelt som det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå