Gå til innhold

Oppgradere fra A10-5800K

Anbefalte innlegg

For noen år tilbake kjøpte jeg en pc med bl.a. en A10-5800K prossessor. Den var hovedsakelig tiltenkt kontorbruk, Internett og Youtube, film. Dette har fungert strålende til nå.

Nå merker jeg at jeg savner å spille spill på den og kunne tenke meg å oppgradere til en I5-versjon. Ettersom jeg ikke er spesielt bevandret i bruktsjappa på finn lurte jeg på hva realistiske priser er på I5 3570K og I5 4670K/4690K i kombinasjon med helt ok hovedkort med mulighet for Crossfire/SLI. Hvilke brikkesett bør jeg se etter da?

Hva er forskjellen på 4670/4690K?

Endret av Dreamfault
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3570K er kjempebra

4670K er kjempebra

4690K er kjempebra

3570K er forrige generasjon, altså ivy-bridge

4670K er nyeste generasjon, altså haswell

4690K er også nyeste generasjon, altså haswell, men er en nyere og litt sprekere utgave av 4670K.

Her gjør du ingen bomkjøp. Finn det beste kuppet på finn :)

Bare husk at du trenger nytt hovedkort. Dersom du skal kjøre SLI/CF så anbefaler jeg at du ser etter et z87 eller z97 kort i micro atx eller atx størrelse. Dersom du er i tvil om SLI/CF støttes så står alltid dette under spesifikasjoner på produsentens hjemmeside. Nesten alle kort støtter CF (bortsett fra mini-itx størrelsen), men noen få støtter ikke SLI så det kan være greit å dobbeltsjekke før du kjøper :)

Lenke til kommentar

Jeg fortsetter bare i denne tråden. Jeg skal nå selge videre en maskin med disse delene og lurer på hva dette kan være verdt på bruktmarkedet i dag. Forventer ingen store summer.

Kabinett: Corsair Carbide 300R

CPU: AMD A-10 5800K

HK: Gigabyte F2A85X-D3H

GPU: Gainward 750ti 2GB (Bør kanskje selges separat?)

PSU: Enten Silverpower 750 watt eller Corsair CM600M. (Hvilken bør jeg beholde selv?)  Jeg har I5 4690K + AMD Radeon 7950. Jeg tror vel at Corsair er det tryggeste da jeg ikke ser noen spor etter Silverpower hverken i prisguide eller prisjakt? Antageligvis fra 2012 eller noe slikt? Corsair'en er fra 2014.

RAM: 1x 4GB DDR3 1600mhz Corsair Vengeance

HDD: Jeg kan legge til en ubrukt Seagate Barracuda 2TB, men fortrinnsvis ønsker jeg å beholde den selv.

Endret av Dreamfault
Lenke til kommentar

Du beholder corsairen selv.

Behold HDD selv så slipper du å kjøpe ny.

Du kan selge i deler eller samlet. Kanskje lettere å få solgt alt som du selger samlet.

Du kan sikkert prøve å legge ut de øvrige delene samlet til 2500kr. Men jeg tror kanskje det er litt i øvre grense av hva du kan få.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...