Gå til innhold

Hva om alle hadde hatt sitt eget selskap.

Anbefalte innlegg

Liker tanken. Hva om alle hadde vært født med sitt eget enkeltmannsforetak. Og forenklet slikt som å fakturere, skatte, og holde regnskap.

Ser for meg at staten lager et elektronisk fakturering og skattesystem. Når så noen velger å sender e-faktura til kunde, fyller man bare ut et enkelt skjema. Når så kunde betaler, betales en flat skatt på dette, som staten trekker direkte fra overføringssystemet.

Enkeltmannsforetaket og personlig inntekt blir så sett under ett etter endt år, så får man igjen på skatten om man for eksempel kun har tjent en liten årslønn på selskapet (inkludert privat inntekt).

Hadde vært artig.

Endret av Shi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artig, tja, sikkert gøy om hver familie er ett pålagt AS også.

Men hva er nytten?

Forenkle det å drive eget. For eksempel en bestemor som lager verdens beste kaker kan selge disse. Eller en som liker å male bilder kan enkelt selge dette.

Åpner veldig opp for å enkelt kunne betale sskatt av næringsinntekt.

Selskapet trenger forøvrig ikke å bli automatisk lagd, kan være noe man for eksempel kan aktivere ved fylte 13.

Endret av Shi
Lenke til kommentar

Jeg trodde det var enkelt å drive enkeltmanssforetag? Eller skaffe papirene for det?

Den eneste nedsiden, så vidt jeg forstår er at man ikke har ansvarsfraskivelse, og at man må fortsatt føre et vist regnskap som enkeltmannsforetag.

Og et par andre ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trodde det var enkelt å drive enkeltmanssforetag? Eller skaffe papirene for det?

Den eneste nedsiden, så vidt jeg forstår er at man ikke har ansvarsfraskivelse, og at man må fortsatt føre et vist regnskap som enkeltmannsforetag.

Og et par andre ting.

Mer en evolusjon enn en revolusjon. Endret av Shi
Lenke til kommentar

Der er veldig lett å drive ett enkeltmannsforetak om man vil det ja, så vidt jeg vet er alt under en viss grense veldig forenklet. Så om bestemor vil drive bakeri i lite skala er det veldig enkelt i dag også, om man ser bort ifra å få ett godkjent bakeri da, men det er en annen historie :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ha et samfunn hvor folk selger verdier i stedet for tid. I stedet for å vaske vinduer for en bestemt timepris. Bør det være enklere å vaske vinduer for stykk pris.

Jeg vil ikke fjerne timepris, og i mange jobber er det, det eneste fornuftige.

Eksempel på situasjon: Per er snekker og trives i jobben han har. Kompisen Petter lurer på om Per kan hjelpe til med å byggå en veranda. Per har ikke noe i mot det, men han vil ikke bruke flere timer av sin fritid på å jobbe gratis. Siden den norske stat har lagt det til rette for at Per kan skatte av pengene han får av Petter som godtgjørelse for arbeidet, blir det enkelt å utføre.

Ja, Per kunne laget et enkeltmannsforetak i dagens system, tvilsomt at han hadde giddet.

Endret av Shi
Lenke til kommentar

Er ingenting i veien for å ta stykkpris, timers eller en kombinasjon av disse i dag heller :)

Om per vil hjelpe Petter kan han det i dag også, for inntil 6000 kr, helt skattefritt.

Eller Petter kan føre det opp som inntekt på selvangivelsen, ser ikke hvorfor dette er så vanskelig :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...