Gå til innhold

"Kapitalisme" vs "sosialisme".

Anbefalte innlegg

Det er penger jeg selv velger å ha på bok. Hvorfor skal staten ha andeler av dette? Fordi jeg ikke bruker dem opp slik at de kan få inn momskroner av dem? Fordi de skal leke Robin Hood og dele dem ut til tilfeldige mennesker? Hvis pengene alt har gått gjennom skatte/avgiftsmølla en gang bør de få fred når de står på en sparekonto.

Heldigvis har man skatteparadiser :) Det får duge inntil evt fedrelandet tar til vettet, dersom jeg skulle få en solid formue.

Det er to separate poeng her:

1. Skal staten kreve inn penger ved hjelp av skatter og avgifter? Hvis ja, hvor mye og fra hvem?

2. Hvis ja, hvordan?

Jeg snakker om punkt 2. Gitt at Erna har bestemt at du skal bidra med 2 000 kr til statskassen, hvorfor er det verre for deg om disse kreves inn ved hjelp av en avgift på forbruk eller skatt på formue, enn som f.eks. skatt på inntekt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er i mot formueskatt. Og jeg har ikke noe i mot rike mennesker, det vil alltids være det. Men jeg mener ikke private mennesker bør eie store landområder og ha direkte kontroll over naturresurssene, da landet er Norge, og vi deler alle på samme landområder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...

Kunne du sagt noen kort ord om hva du definerer som "kapitalisme" og hva du definerer som "sosialisme", evt hvilke definisjoner du legger til grunn for diskusjonen? Det blir litt vanskelig å skulle bidra dersom man ikke har orden på begrepene først. :)

Lenke til kommentar

Det er penger jeg selv velger å ha på bok. Hvorfor skal staten ha andeler av dette? Fordi jeg ikke bruker dem opp slik at de kan få inn momskroner av dem? Fordi de skal leke Robin Hood og dele dem ut til tilfeldige mennesker? Hvis pengene alt har gått gjennom skatte/avgiftsmølla en gang bør de få fred når de står på en sparekonto.

Heldigvis har man skatteparadiser :) Det får duge inntil evt fedrelandet tar til vettet, dersom jeg skulle få en solid formue.

Det er to separate poeng her:

1. Skal staten kreve inn penger ved hjelp av skatter og avgifter? Hvis ja, hvor mye og fra hvem?

2. Hvis ja, hvordan?

Jeg snakker om punkt 2. Gitt at Erna har bestemt at du skal bidra med 2 000 kr til statskassen, hvorfor er det verre for deg om disse kreves inn ved hjelp av en avgift på forbruk eller skatt på formue, enn som f.eks. skatt på inntekt?

Det er nettopp premisset som er problemet - man skal altså bidra om man sparer eller sløser, ingen vei utenom.

Lenke til kommentar

Det er nettopp premisset som er problemet - man skal altså bidra om man sparer eller sløser, ingen vei utenom.

Hvis vi skal diskutere premisset blir dette ancap vs verden runde 1 000 000 på dette forumet. Det er neppe mange spesielt interessert i, i alle fall ikke meg. Hvis det er det du er ute etter så setter vi strek her.

Jeg forstår ikke hvorfor du spesifikt kritiserer merverdiavgiften hvis du ikke er villig til å diskutere den i forhold til andre skatter og avgifter.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede forklart hva problemet er med den. Hvis du vil sammenligne opp mot andre avgifter er f.eks. miljøavgifter enklere å forsvare, det samme med sukkeravgift (selv om den er helt hinsides i praksis, så er teorien bak grei nok).

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...