iownyou123 Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Heisann. Jeg har hørt at batterier kan være dødelig. Jeg lurer da på om et 9v batteri som du kjøper i butikken har nok amper til og være dødelig ? syntes det høres dumt ut, noen som vet ? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Da skal du virkelig gå inn for det, med å forstyrre en pacemaker eller lignende. Ingen grunn til bekymring. putt det på tungen så kjenner du det kiler. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 9V er veldig langt fra å være dødelig. Det er altså spenningen som er alfor lav til å gi en farlig strøm. Problemet ligger vel i å forstå sammenhengen mellom spenning og strøm. "har nok amper til og være dødelig" er en ganske meningsløs formulering. 1 Lenke til kommentar
Politisk Kommentator Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 9V er veldig langt fra å være dødelig. Det er altså spenningen som er alfor lav til å gi en farlig strøm. Problemet ligger vel i å forstå sammenhengen mellom spenning og strøm. "har nok amper til og være dødelig" er en ganske meningsløs formulering. Det kreves ca. 0.15 Ampere gjennom kroppen for å ta livet av et menneske (mener jeg å huske). Et 9v batteri kan gi flere amper om det kortsluttes. Men, som Hårek nevner, er spenningen for lav (og motstanden i kroppen for høy) til at det er mulig. U = R * I Om man derimot transformerer spenningen opp vil det være mulig (lade opp en kondensator). Ref. hjertestarter. Den vil kunne stoppe et hjerte som slår. Lenke til kommentar
Shi Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Alt under 50V er vel egentlig ganske trygt, på grunn resistsansen i kroppen. Men jeg ville fortsatt vært litt forsiktig, å kortslutte et bilbatteri med en skiftenøkkel er for eksempel ikke helt bra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Tja, setter du det fast i halsen er det nok rimelig dødelig Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Tja, setter du det fast i halsen er det nok rimelig dødelig Er nok det beste trikset. Men snakker vi om startbatteri kan dette kortsluttes og dermed eksplodere. Da finnes det sikkert noen som kan drepe deg. Lenke til kommentar
Nalenu Skrevet 30. mai 2015 Del Skrevet 30. mai 2015 (endret) 9V er veldig langt fra å være dødelig. Det er altså spenningen som er alfor lav til å gi en farlig strøm. Problemet ligger vel i å forstå sammenhengen mellom spenning og strøm. "har nok amper til og være dødelig" er en ganske meningsløs formulering. Det kreves ca. 0.15 Ampere gjennom kroppen for å ta livet av et menneske (mener jeg å huske). Et 9v batteri kan gi flere amper om det kortsluttes. Men, som Hårek nevner, er spenningen for lav (og motstanden i kroppen for høy) til at det er mulig. U = R * I Om man derimot transformerer spenningen opp vil det være mulig (lade opp en kondensator). Ref. hjertestarter. Den vil kunne stoppe et hjerte som slår. Nei det kreves 0,05A i et sekund for å ta livet av et menneske og 0,03A i fem sekunder.(Testet av tyskerne under 2 verdenskrig) Av den grunn har dagens elektro installasjoner 0,03A jordfeilvern. Et menneske har en elektrisk motstand på mellom 1500-4000ohm fra hånd til hånd/hånd til fot. Derfor vil den høyeste farlige berøringsspenningen for et menneske ved 3000ohm (typisk voksen person) bli I*R= 0,03*3000= 90 volt. Mvh Energimontør. Endret 30. mai 2015 av Nalenu 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå