Gå til innhold

Oppgradere fra Nikon D50 - hva bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Hei!

Som overskrifta sier vurderer jeg å bytte ut mitt gamle Nikon D50, som jeg har brukt i nesten 10 år, med noe nyere.

Jeg har vært veldig fornøyd med dette kameraet og synes fortsatt at jeg kan få gode bilder med det. Men jeg merker at det sliter litt i enkelte situasjoner, som f.eks. ved dårlig lys... Jeg er ikke så glad i bruke blitz, så jeg føler at jeg er veldig avhengig av godt lys for å kunne ta fine bilder med D50'en.

Jeg er bare en amatørfotograf - veldig glad i å ta bilder av både mennesker og natur, og andre ting og tang som jeg synes er verdt å forevige. I fjor ble jeg mamma for første gang til ei lita jente (som nå straks blir 1 år), så nå knipses det naturligvis mye bilder av henne. Hun har blitt ei veldig aktiv frøken, sitter ikke så mye i ro lenger - så mitt nye kamera bør være et som klarer å "følge med" (altså, fokusere raskt).

Har skjønt at man kan komme langt med å bare investere i et bra objektiv også, men jeg må jo innrømme at etter mange år med D50'en, så hadde det vært gøy med noe nytt. 

Så, utifra dette, er det noen som har et kamera å anbefale meg? Eventuelt et objektiv som egner seg spesielt godt til portrettfotografering (også i dårlig lys)?

Må nesten legge til at jeg ikke har verdens beste råd, så det kan ikke bli noe 10.000 kroners kamera... Og det er ikke sånn at jeg på død og liv må holde meg til Nikon (kan gjerne gå over til et annet merke). Alle tips og råd mottas i alle fall med stor takknemlighet. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Hva med å kjøpe deg en god 50mm fastoptikk? Nikon sin nye 50mm f/1,8 G er på mange områder bedre enn 50mm f/1,4 G. 50mm 1,4 koster ca 3300 kr, mens 1,8'en koster ca 1700 kr.. Hvis du er fornøyd med kameraet så ser jeg iallfall ikke noen grunn til at du skal oppgradere det.. :)

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar