Gå til innhold

Oppgradere fra Nikon D50 - hva bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Hei!

Som overskrifta sier vurderer jeg å bytte ut mitt gamle Nikon D50, som jeg har brukt i nesten 10 år, med noe nyere.

Jeg har vært veldig fornøyd med dette kameraet og synes fortsatt at jeg kan få gode bilder med det. Men jeg merker at det sliter litt i enkelte situasjoner, som f.eks. ved dårlig lys... Jeg er ikke så glad i bruke blitz, så jeg føler at jeg er veldig avhengig av godt lys for å kunne ta fine bilder med D50'en.

Jeg er bare en amatørfotograf - veldig glad i å ta bilder av både mennesker og natur, og andre ting og tang som jeg synes er verdt å forevige. I fjor ble jeg mamma for første gang til ei lita jente (som nå straks blir 1 år), så nå knipses det naturligvis mye bilder av henne. Hun har blitt ei veldig aktiv frøken, sitter ikke så mye i ro lenger - så mitt nye kamera bør være et som klarer å "følge med" (altså, fokusere raskt).

Har skjønt at man kan komme langt med å bare investere i et bra objektiv også, men jeg må jo innrømme at etter mange år med D50'en, så hadde det vært gøy med noe nytt. 

Så, utifra dette, er det noen som har et kamera å anbefale meg? Eventuelt et objektiv som egner seg spesielt godt til portrettfotografering (også i dårlig lys)?

Må nesten legge til at jeg ikke har verdens beste råd, så det kan ikke bli noe 10.000 kroners kamera... Og det er ikke sånn at jeg på død og liv må holde meg til Nikon (kan gjerne gå over til et annet merke). Alle tips og råd mottas i alle fall med stor takknemlighet. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Hva med å kjøpe deg en god 50mm fastoptikk? Nikon sin nye 50mm f/1,8 G er på mange områder bedre enn 50mm f/1,4 G. 50mm 1,4 koster ca 3300 kr, mens 1,8'en koster ca 1700 kr.. Hvis du er fornøyd med kameraet så ser jeg iallfall ikke noen grunn til at du skal oppgradere det.. :)

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Naturlig oppgradering for en som er vant med Nikon vil jo være D5500 eller D7200, alternativt de litt eldre D5300 eller D7100 hvis du vil spare litt penger. D7x00-modellene er hakket hvassere på fokus på motiver i bevegelse, men D5x00 vil nok uansett oppleves som en stor forbedring fra D50. En annen fordel med D7x00 er at de har innebygd autofokusmotor, og derfor støtter en del optikk som ikke autofokuserer på de rimeligere modellene. Kan være kjekt hvis du har en del optikk liggende.

Men hvis du ikke har mye optikk og annet ekstrautstyr til Nikon, så har du ganske mye å velge i mellom. Mange av de speilløse sliter med å fokusere på bevegelige motiv sammenlignet med speilrefleks, men Samsung og Sony har en del lure triks i ermet som gjør dem ganske effektive. Samsung NX500, kanskje? Eneste aberet er at det mangler søker. Sony har A6000 som har fått mye godord.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Hva med å kjøpe deg en god 50mm fastoptikk? Nikon sin nye 50mm f/1,8 G er på mange områder bedre enn 50mm f/1,4 G. 50mm 1,4 koster ca 3300 kr, mens 1,8'en koster ca 1700 kr.. Hvis du er fornøyd med kameraet så ser jeg iallfall ikke noen grunn til at du skal oppgradere det.. :)

Til å ta bilder innendørs med et DX-kamera, så ville jeg heller gått for denne. 50mm blir fort litt trangt.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Man kan selvfølgelig bruken 35mm til portrett, men jeg selv ville ha gått for en 50mm da slipper litt unna fortegningen til 35mm'en. Og etter hva jeg skjønte så var hovedgeskjeften til TS portretter.. :)  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...