Gå til innhold

Er dette en grei søknad til tollaspirant?

Anbefalte innlegg

God dag. Mitt navn er XXX og jeg søker hos dere angående den ledige stillingen som tollaspirant. Jeg er en utadvent 23-år gammel sportsfisker med interesse for et bredt utvalg av hobbyer.

Jeg søker utdanning som tollaspirant fordi dette virker som en spennende og som nevnt nedenfor en motiverende jobb å komme til hver dag. Det virker også som at det er et veldig bra samhold på arbeidsplassen og at alle har de samme gode verdiene som grunnlag i sin utførelse av arbeid. Jeg vil komme til å gjøre alt som er i min posisjon for å utføre oppgaver med nøyaktighet og trygghet. Egenskaper i å utføre arbeid for meg er nøyaktighet, riktig håndtering av oppgaver/situasjoner (praktisk anlagt) og det å være presis og ha god vanlig folkeskikk ovenfor- og gode forhold med medarbeidere. Ta gjerne og kontakt meg på XXXXXXXX om det skulle være noen spørsmål.

MvH

XXX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmål #1:

Er det du skriver sant?

Det er viktig at det inntrykket som du gir gjennom søknadsteksten gir eit korrekt bilde av deg som person, det blir fort nok avslørt om du kun skriver det som ser bra ut.

Ellers så ville eg ha endra litt på språket:

Settninga "Egenskaper i å utføre arbeid for meg er nøyaktighet, riktig håndtering av oppgaver/situasjoner (praktisk anlagt) og det å være presis og ha god vanlig folkeskikk ovenfor- og gode forhold med medarbeidere."

Er litt tung og lese, og den gir ikkje eit veldig godt svar på kva du eigentleg meiner.

​F.eks så insinuerer du at riktig håndtering av arbeidssituasjonar alltid er å løyse dei på ein praktisk måte. Dette harmoniserer ikkje nødvendigvis så godt med tollarjobben som ofte krever eit meir systematisk arbeidsmetode for å unngå saksbehandlingsfeil i forbindelse med kontroll, beslag og anmeldelser.

Med å være presis, meiner du her også at du er nøyaktig (som du alt har sagt), eller meiner du berre at du er i stand til å møte opp til rett tid om morgonane?

Dette med folkeskikk og gode forhold til medarbeidarane hadde eg skrevet om slik at du viser til at du er omgåelig med folk, og at du er opptatt av å være høflig og respektfull ovanfor både medarbeidarar og "kundar". Men kun skriv dette dersom det er sant.

• Liker 1
Lenke til kommentar

syntes det var litt kort , og så trenger du ikke kontaktinfo på slutten da det skal være en toppteksten , samt er og finne på CV .

jeg bruker skrive først om tiligere arbeidserfaring , så om private interesser og hobbyer 

Legger ved en søknad jeg har brukt som jeg selv følte ble bra skrevet , 

XXXX XXXX XXXXXX

XXXXXXXXXXXXXX

4083 Hundvåg

Telefon XXXXXX

Stavanger 20.04.15

Søknad på stilling som NDT Inspektør hos XXXXXXXXXXXXXXXX

Viser til deres annonse på finn.no og vil herved søk på stilling som NDT Inspektør.

Pr i dag jobber jeg i X som Inspektør og QC, hvor jeg utfører visuell og NDT inspeksjon av Subsea utstyr.

Andre arbeidsoppgaver jeg har er innkjøp til NDT avdelingen, lokalisere og kjøpe inn reservedeler til utstyr vi har hatt inne til service.

Jeg utfører også varmebehandling etter sveising og å assistere mekaniske avdeling ved behov.

Tidligere har jeg jobbet i X som Arbeidene Foreman for deres inspeksjonsavdeling.

Mine oppgaver der var å styre prioriteringer og påse at arbeid ble utført trygt og effektivt, samt å være en del av inspeksjons teamet. Avdelingen sørget for vask og inspeksjon av hele X utstyrspark. Dette inkluderte: BHA, Liner Assys, Milling og Fishing utstyr, samt offshore handeling utstyr.

I det daglige er jeg meget systematisk og ser på orden og ryddighet som absolutt krav for å kunne jobbe sikkert og effektivt. Pga mitt engasjement for sikkerhet har jeg vært både verneombud og Hovedverneombud, hatt plass i bedriftens AMU råd og har vært medlem avX's Safety Counsil.

På det private så har jeg samboer og en sønn på 5 års som er fulltid i barnehage og som begynner i føreste klasse til høsten.

Fritiden brukes mye til data da dette er og har alltid vært en stor interesse. Som en forlengelse av dette har jeg vært 4 år på The Gathering som Crew, The Gathering er Norges største data party med over 5000 deltagere.

Under The Gathering har jeg hatt rollen som Skiftleder i Logistikken som er ansvarlig for og hente og distribuere at som trengs for å lage et av verdens største datapartys.

Ellers så spiller jeg paintball aktivt og er medlem av laget Stavanger Mayhem.

Da jeg har gode datakunnskaper har jeg tidligere vært med og fått utviklet rapporteringssystemer, laget inspeksjonsrapport maler og systemer for statistikk.

Jeg har gode Norsk og Engelsk kunnskaper skriftlig og muntlig, og jobber daglig med personell fra mange steder i verden.

Ser fram til og høre fra dere

Vennligst hilsen

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXx

Endret av Mato
Lenke til kommentar

Veldig generell søknad. Personlig ville jeg ha skrevet mer om hvorfor jeg hadde egnet meg som tollaspirant. Disse jobbene er det stor konkurranse om å få. For noen år siden var det noen få stillinger fordelt på mer enn 200 søkere i Tromsø.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den søknaden er veldig kort, rotete og tunglest. Det ser ikke ut som du har brukt mer enn 5 minutter på å skrive den. Det er ikke bra.

Når du skal skrive en søknad, må du lese jobbannonsen og nettsidene deres godt og skape deg et godt bilde av hva slags person og hvilken kompetanse de ser etter. Så må du jobbe godt med både søknad og CV for å overbevise dem om at du er en person som vil passe inn og har den kompetansen som behøves i stillingen. Hvis det er egenskaper eller kompetanse du mangler, skal du selvsagt ikke lyve, men spille dess mer på dine sterke sider.

Hvem som helst kan skrive eksplisitt at de er nøyaktige, praktisk anlagte eller flinke til å samarbeide med andre. De fleste gjør jo det. Men hvis du skal overbevise arbeidsgiver om at du innehar de egenskapene, må du kunne vise til tidligere utdanning eller erfaring og argumentere for at du har utvist disse egenskapene.

Lenke til kommentar

Du bør ha med dine personlig egenskaper som er relevant i forhold til utdanningen du søker på, må gjerne relatere til en hendelse som faktisk har skjedd.

I stedet for å skrive jeg er flink med å jobbe med mennesker, så skriver du; Jeg har gjennom stillingen som YYY lært meg å jobbe med mennesker med ulik erfaring og synspunkter.  

Søknaden skal ikke være generell, men den skal være skrevet kun for èn spesiell stilling,

Endret av DoitNow
Lenke til kommentar

Jeg sendte mail til toll.no og spurte om jeg kunne sende inn et andreutkast. Igår mottok jeg invitasjon til å gjennomføre Cut-e test. Tror det gikk helt greit. Er dette noe nesten alle søkere går igjennom? Spent på å se om jeg blir med videre eller ikke.

Lenke til kommentar

Var også igjennom testene til cut-e... Kjempe spent for å se hvordan det går videre, men er utrolig usikker med tanke på at man ikke fikk noen oversikt over hvordan man lå Ann i forhold til andre på noen av testene... Krysser fingrene, men har mine tvil :( haha! Vet du om vi får noen videre beskjed hvis vi ikke kommer videre nå?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...