Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sosialkunnskap eksamen 26.5.2015


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eksamen i Sosialkunnskap våren 2015 står for tur. Søker derfor tips til mulige oppgaver og problemstillinger som kommer :)

 

Tema: Ungdom og oppvekstvilkår Du skal forberede deg på å skrive om ungdom og oppvekstvilkår i Norge. Under forberedelsen skal du arbeide med relevante kompetansemål i læreplanen og aktuelt fagstoff og teorier.

 

Forberedeseddel: http://www.udir.no/Filer/Vurdering/Eksamen-VGO/Forberedelse/V15/SAM3016_Sosialkunnskap_forb_V15.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+897134879

Hei! Kom også opp i sosialkunnskap :)

 

Jeg har læreboka Fokus Sosialkunnskap fra Aschehoug. Kommer i første omgang til å se på teoretikerne Maslow, Mead, Erikson og Skinner så jeg har noe å begrunne påstandene mine i, og så vil jeg nok lese en del nyheter og samle kilder. Vet dere om noen andre viktige teoretikere?

Lenke til kommentar

Hei! Kom også opp i sosialkunnskap :)

 

Jeg har læreboka Fokus Sosialkunnskap fra Aschehoug. Kommer i første omgang til å se på teoretikerne Maslow, Mead, Erikson og Skinner så jeg har noe å begrunne påstandene mine i, og så vil jeg nok lese en del nyheter og samle kilder. Vet dere om noen andre viktige teoretikere?

Kjører samme bok her. Tror jeg gir faen i teoretikerne. Ikke tenkt tanken en gang, men kan jo faktisk være veldig relevant da det står under kapittel 1.2.

 

 

Ser eksamen fra 6.6.2012 der oppgave 1 er å jobbe utifra DEL 5 - Samfunnsvitenskapelige arbeidsmetoder, lage undersøkelser (Kvalitativ) med mer.  "Oppgave 1: Formuler en samfunnsfaglig problemstilling om barn og lek. Lag et opplegg til en kvalitativ undersøkelse som kan gi svar på problemstillingen du har laget. Du skal vurdere om undersøkelsen din vil gi et godt svar på problemstillingen. I vurderingen skal du gi eksempler på mulige feilkilder" 

 

Det kan komme, men håper og tror det ikke kommer.

 

Ellers vil vi se på kompetansemål og relevante faguttrykk som står sist i kapittel 1.1 og 1.2. Også ser vi under kompetansemålene at man må kunne definere begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike tidsperioder i Norge. Dette er et av mange mål, men mulig at en slik oppgave kan komme.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg tar Sosialkunnskap som privatist, og ingen stor overraskelse - jeg kom opp i Sosialkunnskap ;-)

 

Har brukt samme bok som dere i forberedelsen. Har lest alt pensum frem til del 5, og markert viktige begreper og momenter med tusj. I forhold til læreplanmålene tror jeg at dette punktet veier veldig tungt:

  • gjøre rede for sentrale behov hos barn og unge og drøfte hvordan oppvekstmiljø kan påvirke tilfredsstillelse av behovene"

Ellers har jeg plukket ut momenter fra vedleggene som jeg kan bruke, og jeg antar at vedlegg 2 skal brukes i en selvstendig refleksjon. Synd for meg som ikke har lest del 5 om kvalitativ samfunnsforskning :-) 

 

Teoretikere og definisjoner er gull verdt i besvarelsen, og kan heve karakteren meget! Definisjon av oppvekstmiljø, Eriksons 8 aldre mtp. ungdom "identitet og rolleforvirring, Maslow sitt behovshiearki om ungdom, konfirmitetspress, bruk av rusmidler (ifht. vedlegg 1), ulike typer spiseforstyrrelser, tidsklemma osv.

 

 

Vet dere om noen andre viktige teoretikere?

 

Til Sirhun: Emile Durkheim og Merton om anomi og samfunnsmessige oppløsningstilstander! Hvordan ungdom gjør mindre opprør fordi vi har det så bra, som kan diskuteres opp mot vedleggene. 

Endret av thihoa
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+897134879

 

Hei! Kom også opp i sosialkunnskap :)

 

Jeg har læreboka Fokus Sosialkunnskap fra Aschehoug. Kommer i første omgang til å se på teoretikerne Maslow, Mead, Erikson og Skinner så jeg har noe å begrunne påstandene mine i, og så vil jeg nok lese en del nyheter og samle kilder. Vet dere om noen andre viktige teoretikere?

Kjører samme bok her. Tror jeg gir faen i teoretikerne. Ikke tenkt tanken en gang, men kan jo faktisk være veldig relevant da det står under kapittel 1.2.

 

 

Ser eksamen fra 6.6.2012 der oppgave 1 er å jobbe utifra DEL 5 - Samfunnsvitenskapelige arbeidsmetoder, lage undersøkelser (Kvalitativ) med mer.  "Oppgave 1: Formuler en samfunnsfaglig problemstilling om barn og lek. Lag et opplegg til en kvalitativ undersøkelse som kan gi svar på problemstillingen du har laget. Du skal vurdere om undersøkelsen din vil gi et godt svar på problemstillingen. I vurderingen skal du gi eksempler på mulige feilkilder" 

 

Det kan komme, men håper og tror det ikke kommer.

 

Ellers vil vi se på kompetansemål og relevante faguttrykk som står sist i kapittel 1.1 og 1.2. Også ser vi under kompetansemålene at man må kunne definere begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike tidsperioder i Norge. Dette er et av mange mål, men mulig at en slik oppgave kan komme.

 

 

Håper det ikke kommer noe om samfunnsfaglige undersøkelser, nei!

 

Men du sa at du ikke bryr deg om teoretikere; vil bare si at sensorer tilber og dyrker teoretikere, og det løfter karakteren fra rundt 2-3 til 4/5/6. Pluss at en tekst uten noen henvisninger til og begrunnelser i teorier ses på som at den har lavt faglig nivå, og kan fort bare virke som en tilfeldig haug av subjektive tanker. Bare så du er klar over det :)

 

Vi ser på kapittel 1.2.5 om tenårene, det er veldig relevant. Vi ser også litt på det vi hadde i Sosiologi og sosialantropologi om roller og sosialisering og sånt. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+897134879

thihoa, takk for mange bra tips :) Det var ganske tydelige sammenhenger i Figur 14 på side 58. Det kan være veldig relevant hvis vi trekker det sammen med hvordan ungdom "mestrer" ungdomstiden. Her er jo sosiale relasjoner veldig viktig, og det blir det kanskje ikke så mye av hvis man spiller mye dataspill hver dag. Vi kan også se på hvordan medier opptrer som en viktig faktor i sosialiseringsprosessen, tenker jeg.

 

Venninnen min og jeg tenker også litt på om vi kan betrakte ungdomstida som en slags psykisk krise. Ifølge Afaf Meleis blir det en utviklingsrelatert krise (som passer fint med Eriksons åtte aldre), og vi kan trekke inn en del teorier om mestring av kriser, personlighetsutvikling og betydningen av sosialt nettverk. Hva tenker dere om det?

Lenke til kommentar

^ Jeg er enig i at temaet kan lede til en diskusjon om hvordan ungdom mestrer ungdomstiden, men jeg tror ikke dere/du bør vinkle det inn mot en utviklingskrise. Ungdomstiden er ikke fullt ut en krise, men overgangene er et muligens et krisestadie. På en annen side tror jeg oppgaveteksten blir i en kortsvar- og langsvarsoppgave struktur, hvor vedleggene har hvert sitt formål.

 

Videre tenker jeg at den første oppgaven kommer til å dreie seg om overgangene mellom ungdomsskole og videregående, og Eriksons 8 aldre ifht. identitet og rolleforvirring og økt press (forventninger, konformitet, rusbruk osv.). Og jeg tror at den andre oppgaven, sammen med vedlegg 2, kanskje kan handle om multikulturelle samfunn, globalisering, lik sosialisering i de ulike hjørnene av verden, media som sekundærsosialisering og andre relaterte emner. Jeg tror også at begge oppgavene vil ha kanditatens refleksjon i hvordan evt. løse situasjonen på et mikro- og makroplan.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+897134879

^ Veldig enig i det første, det er sånn vi har tenkt på det. For feks. 100 år siden var det ikke noen særlig ungdomstid, det var overgangen fra barn til voksen. Denne overgangen har på en måte strekt seg ut over tid og blitt til en livsfase. Derfor tenkte vi at den delvis kan betraktes som noe lignende en overgang/krise. Feks. er sosialt nettverk svært viktig i ungdomstiden (konformitet, anerkjennelse+++), og det er jo en faktor som kan være med å på å gjøre overganger lettere.

 

Jeg tror nok ikke det vil komme mye om internasjonale forhold. I forberedelsen presiserer de "ungdom og oppvekstvilkår i Norge". Det kan hende at vi kan trekke inn globaliseringen når det gjelder mediebruk (bedroom culture, medier som sosialiseringsfaktor), men jeg tror ikke det får en sentral rolle. Men så kan vi jo aldri vite.

 

Det siste du sier med at vi skal foreslå løsninger på mikro/makroplan tror jeg også. Kanskje vi kan nevne Det Nyes nyeste sminkefrie utgave som et forsøk på å lette presset blant jente? (men det får jo kritikk det også..) Og kanskje vi kan trekke linjer til velferdsstaten, spesielt "Det gode liv" :)

Lenke til kommentar

Hei! Kom også opp i sosialkunnskap :)

 

Jeg har læreboka Fokus Sosialkunnskap fra Aschehoug. Kommer i første omgang til å se på teoretikerne Maslow, Mead, Erikson og Skinner så jeg har noe å begrunne påstandene mine i, og så vil jeg nok lese en del nyheter og samle kilder. Vet dere om noen andre viktige teoretikere?

 

Jeg vet ikke hvor oppdatert boka eller læreren din er, men Maslows behovspyramide er ikke anerkjent i dag. Forskning har vist at mennesker ikke ordner behovene sine i et hierarki, så jeg ville vært forsiktig med å bruke den som referanse. Maslow er i dag anerkjent fordi han var den første psykologen som postulerte at menneskers motivasjon styres av behov og fordi han ga opphav til andre, mer anerkjente teorier, som for eksempel David McClelland sin theory of needs.

 

Jeg har ikke hatt dette faget, men jeg vil tro at det er en fordel å kjenne til begrensninger og svakheter med de ulike teoriene. Hvis ikke læreboka deres sier noe om det, kan dere for eksempel google "maslow criticism".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+897134879

 

Hei! Kom også opp i sosialkunnskap :)

 

Jeg har læreboka Fokus Sosialkunnskap fra Aschehoug. Kommer i første omgang til å se på teoretikerne Maslow, Mead, Erikson og Skinner så jeg har noe å begrunne påstandene mine i, og så vil jeg nok lese en del nyheter og samle kilder. Vet dere om noen andre viktige teoretikere?

 

Jeg vet ikke hvor oppdatert boka eller læreren din er, men Maslows behovspyramide er ikke anerkjent i dag. Forskning har vist at mennesker ikke ordner behovene sine i et hierarki, så jeg ville vært forsiktig med å bruke den som referanse. Maslow er i dag anerkjent fordi han var den første psykologen som postulerte at menneskers motivasjon styres av behov og fordi han ga opphav til andre, mer anerkjente teorier, som for eksempel David McClelland sin theory of needs.

 

Jeg har ikke hatt dette faget, men jeg vil tro at det er en fordel å kjenne til begrensninger og svakheter med de ulike teoriene. Hvis ikke læreboka deres sier noe om det, kan dere for eksempel google "maslow criticism".

 

 

Læreren min har faktisk nevnt det i ei økt, men læreboka (Fokus Sosialkunnskap, Aschehoug 2014) tar nærmest utgangspunkt i Maslow... Skal sjekke ut McClelland, takk for innspillet!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+897134879

 

Noen av dere som har funnet relevant statistikk? :)

og mediesaker? 

 

 

 

Kikker på litt av hvert, men det er vanskelig å vite hva man skal se etter når temaet er så åpent. Kanskje lurt å se på statistikk om arbeidsledighet blant unge eller NEET, og så er vel nyhetssaker om psykiske lidelser og stress blant unge relevant. Har ikke lest mye nok til å komme med noen konkrete forslag ennå, men vet at NRK.no og Aftenposten skriver mye bra som går an å stole på.

Jeg er glad vi får hele tre ekstra dager før eksamen til forberedelser!! Det må vi bruke for alt det er verdt :)

Lenke til kommentar

 

Hei! 

 

Jeg kom opp i sosialkunnskap jeg også. Jeg skjønte ikke helt hva vi skulle jobbe med frem til eksamen. Bare at vi skal jobbe med ungdom og oppvekstvilkår i Norge. Men mener de at vi bare skal øve ekstra godt på disse temaene? Eller skal vi lage noe til selve eksamen? Er helt lost her:/ Håper på svar:) 

Lenke til kommentar

Hei! 

 

Jeg kom opp i sosialkunnskap jeg også. Jeg skjønte ikke helt hva vi skulle jobbe med frem til eksamen. Bare at vi skal jobbe med ungdom og oppvekstvilkår i Norge. Men mener de at vi bare skal øve ekstra godt på disse temaene? Eller skal vi lage noe til selve eksamen? Er helt lost her:/ Håper på svar:)

 

Hei! Det kan være lurt å lese vedleggene i forberedelses heftet godt. Det gir oss noen ideer om hva som kan komme på eksamen. Vedlegget i forberedelses delen er bare et sammendrag av ungdata raporten 2013, som noen har linket til lenger oppe på siden her. Å lese mer av denne kan gi et større innblikk i hva vi kanskje får i oppgave. Kanskje det blir en drøftningsoppgave om psykisk helse blant ungdom i dag, og hvordan bruken av sosiale medier påvirker den. I forberedelses tiden er det litt lurt å lese på et bredt stoff, kanskje man ikke får bruk for alt men er man heldig har man noe bra relevant stoff som redder oppgaveteksten. (Vi er jo heldige som har god tid) Prøv å tenke deg frem til forskjellige drøftningsoppgaver som du tror du kunne fått utifra vedleggene og prøv å besvare disse eller skriv litt om teoriene til teoretikerne, (Maslow/Erikson) som omhandler ungdomstid som du kan drøfte rundt i besvarelsen din. Det er veldig viktig å legge vekt på ha med teori og gjøre rede for og drøfte rundt den. Før eksamen kan det være lurt å skrive en ordentlig kildeliste! Så tar du bare bort de kildene du ikke brukte når du har skrevet ferdig eksamensoppgaven. Sparer deg for tid du kanskje trenger til å lese over osv. :)

Lenke til kommentar

Hei! Jeg kom også opp i sosialkunnskap, men eg er litt usikker på om er oppvesktvilkår og oppvekstmiljø det samme? Altså kan jeg bruke begrepe oppvesktmiljør" når jeg skal drøfte de ulike tiltakene!??

 

Håper noen kan svare på det! :D

Endret av Anonymt 786
Lenke til kommentar

Flott tråd! Hvilke andre kompetansemål tror dere det er nødvendig å ta utgangspunkt i? Ser noen nevner det å kunne gjøre rede for sentrale behov hos barn og unge og drøfte hvordan oppvekstmiljø kan påvirke tilfredsstillelse av behovene, men hvilke andre bør jeg kikke på? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...