Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen Markedsføring og ledelse 2 Våren 2015


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har også kommet opp. Det er en ting jeg lurer veldig på: hva slags virksomhet skal vi ta for oss? I klassen er vi usikre på om oppgaven vil dreie seg om en etablert kjede, et nytt "kjendismerke" eller en helt nyoppstartet forretning? Noen som har noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg har også kommet opp. Det er en ting jeg lurer veldig på: hva slags virksomhet skal vi ta for oss? I klassen er vi usikre på om oppgaven vil dreie seg om en etablert kjede, et nytt "kjendismerke" eller en helt nyoppstartet forretning? Noen som har noen tanker rundt dette?

 

Lurer jeg også på!!!

Lenke til kommentar

Klassen vår kom fram til at vi muligens får disse temaene:

- Merkevarebygging 

- Konkurrentanalyse (Analyse av en bransje)

- Distribusjonsstrategier

 

Noen som er interesserte i å samarbeide og dele informasjon? 

Jeg er interessert i å samarbeide :-)

Jeg har også funnet ut at det antagelig kommer konkurrentanalyse, men av hvem? Kan vi lage en nå av feks XXL, eller blir det at vi må lage en om den bedriften vi antagelig får på tirsdag?

Jeg driver nå å skriver om merkevarebygging, bare litt sånn generelt at vi nordmenn er veldig glad i det som er norsk, også tok jeg et eksempel med at i julen som var så var det nesten ingen som hadde et tre uten Kari Traa ullundertøy under. Og at det hadde ikke vært slik hvis det var et hittil ukjent merke som hadde produsert akkurat samme settet.

Lenke til kommentar

 

Klassen vår kom fram til at vi muligens får disse temaene:

- Merkevarebygging 

- Konkurrentanalyse (Analyse av en bransje)

- Distribusjonsstrategier

 

Noen som er interesserte i å samarbeide og dele informasjon? 

Jeg er interessert i å samarbeide :-)

Jeg har også funnet ut at det antagelig kommer konkurrentanalyse, men av hvem? Kan vi lage en nå av feks XXL, eller blir det at vi må lage en om den bedriften vi antagelig får på tirsdag?

Jeg driver nå å skriver om merkevarebygging, bare litt sånn generelt at vi nordmenn er veldig glad i det som er norsk, også tok jeg et eksempel med at i julen som var så var det nesten ingen som hadde et tre uten Kari Traa ullundertøy under. Og at det hadde ikke vært slik hvis det var et hittil ukjent merke som hadde produsert akkurat samme settet.

 

Så fint! :- )

Vi holder allerede på å lage en konkurrentanalyse av XXL, men dette er nokså generelle fakta slik at det kan byttes ut med andre sportsbutikker! Hadde vært fint om du kunne sende oss det du har skrevet om merkevarebygging :- )

Lenke til kommentar

 

 

Klassen vår kom fram til at vi muligens får disse temaene:

- Merkevarebygging 

- Konkurrentanalyse (Analyse av en bransje)

- Distribusjonsstrategier

 

Noen som er interesserte i å samarbeide og dele informasjon? 

Jeg er interessert i å samarbeide :-)

Jeg har også funnet ut at det antagelig kommer konkurrentanalyse, men av hvem? Kan vi lage en nå av feks XXL, eller blir det at vi må lage en om den bedriften vi antagelig får på tirsdag?

Jeg driver nå å skriver om merkevarebygging, bare litt sånn generelt at vi nordmenn er veldig glad i det som er norsk, også tok jeg et eksempel med at i julen som var så var det nesten ingen som hadde et tre uten Kari Traa ullundertøy under. Og at det hadde ikke vært slik hvis det var et hittil ukjent merke som hadde produsert akkurat samme settet.

 

Så fint! :- )

Vi holder allerede på å lage en konkurrentanalyse av XXL, men dette er nokså generelle fakta slik at det kan byttes ut med andre sportsbutikker! Hadde vært fint om du kunne sende oss det du har skrevet om merkevarebygging :- )

 

Jepp, sender du det dere har skrevet om XXL ?:D

Lenke til kommentar

·         Distribusjon:
- Store aktører har sterke merkevarer og mye makt
- Internettsalg
- Kjedehandel - kjededominans

·         Personalpolitikk
- Utvikle bedrift
- Kompetanse
- Motivasjon

·         Michael Porter’s five forces

·         Merkevarebygging
- Hensikt
- Merkeelementer
- Produktnivå
- Posisjonering – markedsstrategi
- De 4 p-ene

·         Prisstrategier
- Elastitet

 

Dette er noe av det min klasse kom frem til! Det er litt uoversiktlig men...

Lenke til kommentar

Hei, 

ser at det er mange som tror de vil få "Konkurrentanalyse" som oppgave på eksamen.

Vår markedsførerlærer var ganske klar på at vi kunne utelukke å lese om dette da

hun selv aldri har opplevd at det har blitt gitt en slik oppgave på eksamen tideligere.

Dette hadde hun diskutert med andre og flere mente at å gi en slik oppgave ville bli altfor
tidskrevende for en eksamen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sportbransjen

- Kjendiser bygger merkevarer.
↳ Kari Traa, Bjørn Dæhli, Ulvang, Therese Johaug, Lasse Kjus etc.  

- Kjedetilknytning blir sterkere (distribusjon)
↳ Sannsyneligvis om enten makt avhengighet, elektronisk handel, samarbeid og integrasjon?.

- Motiverte tilsette gir mer fornøyde kunder.
↳ Sannsyneligvis om kompetanseutvikling og markedsutvikling.

Potensiell case:
- Det kommer info om en tenkt bedrift 
- Inn på markedet med nye merkevarer?

Dette MÅ du forberede deg på: 
- Merkevarebygging
- Distribusjon
- Motivasjon
- Kompetanseutvikling

Bør øve på:
- Visjon, forretningsidé og overordnet mål.
- Kampanjeplan.
- Pris (Kap 6)
- Kommunikasjon (utvikle en kommunikasjonsstrategi, mediemiks?) (Kap 8)
- Konflikt (Kap 10)?
- Ekspansjonsmatrisen,

Dropp:
- Markedsundersøkelse (3)
- Konkurranseanalyse (4)
- Etikk (Kap 13)
- Intern markedsføring (Kap 12)

LES: Kapittel 5 og 7, 11 i tillegg bør en lese grundig på motivering og kompetanseutvikling. Les deg gjerne opp på idrettskjendisers merkevarer.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hei! Jeg har også kommet opp. Det er en ting jeg lurer veldig på: hva slags virksomhet skal vi ta for oss? I klassen er vi usikre på om oppgaven vil dreie seg om en etablert kjede, et nytt "kjendismerke" eller en helt nyoppstartet forretning? Noen som har noen tanker rundt dette?

 

Lurer jeg også på!!!

 

Vi ble fortalt at det mest sannsynelig ville være snakk om en ny etablert butikk da det blir lagt mye vekt på kjedenes dominanse på bekostning av de tradisjonelle sportsbutikkene. Dette kan dreie seg om f.eks. en "ny åpning" eller at en tideligere idrettsjerne velger å starte opp en egen butikk etc. 

Lenke til kommentar

 

Sportbransjen

- Kjendiser bygger merkevarer.

↳ Kari Traa, Bjørn Dæhli, Ulvang, Therese Johaug, Lasse Kjus etc.  

 

- Kjedetilknytning blir sterkere (distribusjon)

↳ Sannsyneligvis om enten makt avhengighet, elektronisk handel, samarbeid og integrasjon?.

 

- Motiverte tilsette gir mer fornøyde kunder.

↳ Sannsyneligvis om kompetanseutvikling og markedsutvikling.

 

Potensiell case:

- Det kommer info om en tenkt bedrift 

- Inn på markedet med nye merkevarer?

 

Dette MÅ du forberede deg på: 

- Merkevarebygging

- Distribusjon

- Motivasjon

- Kompetanseutvikling

 

Bør øve på:

- Visjon, forretningsidé og overordnet mål.

- Kampanjeplan.

- Pris (Kap 6)

- Kommunikasjon (utvikle en kommunikasjonsstrategi, mediemiks?) (Kap 8)

- Konflikt (Kap 10)?

- Ekspansjonsmatrisen,

 

Dropp:

- Markedsundersøkelse (3)

- Konkurranseanalyse (4)

- Etikk (Kap 13)

- Intern markedsføring (Kap 12)

 

LES: Kapittel 5 og 7, 11 i tillegg bør en lese grundig på motivering og kompetanseutvikling. Les deg gjerne opp på idrettskjendisers merkevarer.

 

 

Hvordan så skråsikker? Høres fornuftig ut, men hvordan har du/dere kommet frem til dette? :)

Endret av FTJ
Lenke til kommentar

Hei :) Læreren vår sa at hun var 99% sikker på at det ikke kom til å være ny etablering av en butikk, men ny merkevare. Lurte i tillegg på skal vi ta eksterne eller interne betingelser? Vi fikk beskjed om at det mest sannsynlig ble de eksterne? :) 

Lenke til kommentar

"I den norske sportsbransjen er det et betydelig innslag av idrettskjendiser som under eller etter sin karriere har utviklet sterke merkevarer, først og fremst sport og fritidsklær. Idrettskjendiser som Bjørn Dæhlie, Vegard Ulvang og Kari Traa har overført sine sterke merkevarer som idrettsutøvere til like sterke merkevarer i form av kleskolleksjoner" 
 

--> Her hinter de jo ganske mye til kompetansemålet som handler om: Drøfte merkevarebyggingens funksjon og rolle i produktslutninger.  Jeg tror vi får merkevarebygging av en idrettskjendis. For eksempel Petter Northug som nå nylig ønsker å lage en kleskolleksjon. Her tror jeg det er viktig å drøfte og begrunne merkevarens betydning for posisjonering. Husk at merkevarebygging tar i bruk alle de fire p'ene, mens posisjonering kun tar i bruk markedskommunikasjon. 

 

Litt rart om vi skulle fått etablering av ny butikk eller kjede ettersom de har tatt det bort fra oppgaveteksten. 

Lenke til kommentar

 

 

Sportbransjen

- Kjendiser bygger merkevarer.

↳ Kari Traa, Bjørn Dæhli, Ulvang, Therese Johaug, Lasse Kjus etc.  

 

- Kjedetilknytning blir sterkere (distribusjon)

↳ Sannsyneligvis om enten makt avhengighet, elektronisk handel, samarbeid og integrasjon?.

 

- Motiverte tilsette gir mer fornøyde kunder.

↳ Sannsyneligvis om kompetanseutvikling og markedsutvikling.

 

Potensiell case:

- Det kommer info om en tenkt bedrift 

- Inn på markedet med nye merkevarer?

 

Dette MÅ du forberede deg på: 

- Merkevarebygging

- Distribusjon

- Motivasjon

- Kompetanseutvikling

 

Bør øve på:

- Visjon, forretningsidé og overordnet mål.

- Kampanjeplan.

- Pris (Kap 6)

- Kommunikasjon (utvikle en kommunikasjonsstrategi, mediemiks?) (Kap 8)

- Konflikt (Kap 10)?

- Ekspansjonsmatrisen,

 

Dropp:

- Markedsundersøkelse (3)

- Konkurranseanalyse (4)

- Etikk (Kap 13)

- Intern markedsføring (Kap 12)

 

LES: Kapittel 5 og 7, 11 i tillegg bør en lese grundig på motivering og kompetanseutvikling. Les deg gjerne opp på idrettskjendisers merkevarer.

 

 

Hvordan så skråsikker? Høres fornuftig ut, men hvordan har du/dere kommet frem til dette? :)

 

Læreren og klassen som diskuterte seg fram til dette. Kan også nevnes at læreren vår snakket med andre markedsførerlærere på andre skoler i nærområdet og de hadde kommet fram til omtrent det samme :) 

Lenke til kommentar

 

Klassen vår kom fram til at vi muligens får disse temaene:

- Merkevarebygging 

- Konkurrentanalyse (Analyse av en bransje)

- Distribusjonsstrategier

 

Noen som er interesserte i å samarbeide og dele informasjon? 

Jeg er interessert i å samarbeide :-)

Jeg har også funnet ut at det antagelig kommer konkurrentanalyse, men av hvem? Kan vi lage en nå av feks XXL, eller blir det at vi må lage en om den bedriften vi antagelig får på tirsdag?

Jeg driver nå å skriver om merkevarebygging, bare litt sånn generelt at vi nordmenn er veldig glad i det som er norsk, også tok jeg et eksempel med at i julen som var så var det nesten ingen som hadde et tre uten Kari Traa ullundertøy under. Og at det hadde ikke vært slik hvis det var et hittil ukjent merke som hadde produsert akkurat samme settet.

kan du sende meg det du skriver om merkevarebygging? hadde vært til stor hjelp! :) :)

Lenke til kommentar

 

 

Klassen vår kom fram til at vi muligens får disse temaene:

- Merkevarebygging 

- Konkurrentanalyse (Analyse av en bransje)

- Distribusjonsstrategier

 

Noen som er interesserte i å samarbeide og dele informasjon? 

Jeg er interessert i å samarbeide :-)

Jeg har også funnet ut at det antagelig kommer konkurrentanalyse, men av hvem? Kan vi lage en nå av feks XXL, eller blir det at vi må lage en om den bedriften vi antagelig får på tirsdag?

Jeg driver nå å skriver om merkevarebygging, bare litt sånn generelt at vi nordmenn er veldig glad i det som er norsk, også tok jeg et eksempel med at i julen som var så var det nesten ingen som hadde et tre uten Kari Traa ullundertøy under. Og at det hadde ikke vært slik hvis det var et hittil ukjent merke som hadde produsert akkurat samme settet.

 

Så fint! :- )

Vi holder allerede på å lage en konkurrentanalyse av XXL, men dette er nokså generelle fakta slik at det kan byttes ut med andre sportsbutikker! Hadde vært fint om du kunne sende oss det du har skrevet om merkevarebygging :- )

 

Kan du sende meg det du skriver om XXL? hadde vært til stor hjelp! :) :)

Endret av Maria xx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...