tomscott3 Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Hei! Jeg skal opp i skriftlig eksamen i markedsføring og ledelse 2 på tirsdag - vi har nå fått forbredelsesdelen! Jeg lurte på om det er noen flere her som skal det? - Vi kunne evt brukt denne tråden til å dele notater og tanker. Er det noen? Lenke til kommentar
LFKA Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Jeg skal også opp skriftlig i markedsføring og ledelse 2!! Lenke til kommentar
Truth Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Jeg og skal opp er med på å dele tanker og slikt jeg! ;D 1 Lenke til kommentar
skoleflink Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 God dag, damer! Er med på litt samarbeid jeg Lenke til kommentar
eksamenskongen Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Noen ideer til hvilke kapritler vi kan få? Lenke til kommentar
ilain Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Kjempebra! Foreslår at alle skriver de problemstillingene de tror er aktuelle på eksamen om en halvtimes tid. Læreren vår nekter å bidra, så da er det fint å ha et forum å støtte seg til Lenke til kommentar
Maxmod Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Har kommet fram til de her: 1. Krefter som påvirker konkurransen 2. Distribusjon – merkevarer -samarbeidsformer 3. motivasjon og kompetanse Lenke til kommentar
Truth Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Version:1.0 StartHTML:0000000167 EndHTML:0000001731 StartFragment:0000000454 EndFragment:0000001715 Markedsføring eksamen notater *Merkevarebygging *Pris *Produkt *Distribusjon i netthandel kjededominert/samarbeid/integrasjon *Markedskommunikasjon *Porters 5 krefter – Konkurranseintensiteten i bransjen kapittel 3 *Ekspansjonsmatrisen/swot analyse *Kap. 11 (rekruttering, motivering, kompetanse, motivasjon) *Kap 12 (intern markedsføring) *Kap 3 (Markedsleder) Lenke til kommentar
eReke Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Relevante kompetansemål? · Drøfte merkevarebyggingens funksjon og rolle i produktbeslutninger · Gjøre rede for innholdet i begrepene merkeelementer og merkeverdi og analysere merkevarers betydning for posisjonering · Gjøre rede for elektronisk handel som en del av et distribusjonssystem · Vurdere hvordan produkt, pris, distribusjon og markedskommunikasjon kan brukes som konkurransemiddel · Vurdere og anbefale aktuelle distribusjonsstrategier for en organisasjon · Vurdere hvordan en organisasjon kan arbeide strategisk med planmessig rekruttering, motivering, kompetanseutvikling og evaluering · Vurdere tiltak for å motivere og utvikle personalet som ledd i en organisasjons internmarkedsføring 4 Lenke til kommentar
tomscott3 Skrevet 22. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2015 (endret) Wow, god respons! Fortsett slik: Har utarbeidet disse aktualle spørsmålene utfra tidligere eksamener: Vurder de aktuelle distrubisjonssgtrategiene virksomheten kan velge, og gi en begrunnet anbefaling. Gjør rede for hvilke tiltak ledelsen kan iverksette for å utvikle personalet som ledd i intermarkedsføringen. Ta utgangspunkt i visjonen, forretningsideen og overordnet mål som du formulerte tidligere. Vurder hvordan produkt, pris distribusjon og markedskommunikasjon kan brukes som konkurransemidler for bedriften. Flere forslag? Endret 22. mai 2015 av tomscott3 2 Lenke til kommentar
Jonasoedegard Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Her er noen aktuelle lenker: http://sportsbransjen.no/uploads/magazines/72/pdf/Sportbransjen-2014-oppsummert.pdf https://www.ub.uit.no/munin/bitstream/handle/10037/6634/thesis.pdf?sequence=2 http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/id/135632/Hele http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/169041/Kolden%20og%20Kristianslund.pdf?sequence=1 Lenke til kommentar
olila Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 I forberedelsesdelen er temaet sportsbransjen. Noen som har noen tips på hva vi skal legge vekt på når det gjelder dette temaet? Tenker i hvertfall at vi må utforme en forretningside og visjon av en nyetablert bedrift 1 Lenke til kommentar
eReke Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Artikkelen forberedelseheftet viser til: http://forskning.no/ledelse-og-organisasjon-marked-penger/2014/04/motiverte-ansatte-gir-mer-fornoyde-kunder Lenke til kommentar
tomscott3 Skrevet 22. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2015 (endret) Har kommet fram til de her: 1. Krefter som påvirker konkurransen 2. Distribusjon – merkevarer -samarbeidsformer 3. motivasjon og kompetanse Fornuftig! Men hvilke spørsmål kan vi få med tanke på merkevare og krefter som påvirker konkuransen? FLERE SOM KAN SVARE PÅ DET!! Endret 22. mai 2015 av tomscott3 Lenke til kommentar
xskolehjelp Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Jeg kom også opp i det :-)Vi fikk læreplanen også hjalp læreren oss med å streke over det som han tror er relevant :-)Så han anbefalte oss å starte med en konkurrentanalyse. Jeg bare vet ikke hvordan jeg skal starte fordi jeg synes det virker som om det er utroooolig masse å sette seg inn i... Lenke til kommentar
ilain Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Jeg kom også opp i det :-) Vi fikk læreplanen også hjalp læreren oss med å streke over det som han tror er relevant :-) Så han anbefalte oss å starte med en konkurrentanalyse. Jeg bare vet ikke hvordan jeg skal starte fordi jeg synes det virker som om det er utroooolig masse å sette seg inn i... Kan du eventuelt sende det læreren mente var relevant? Lenke til kommentar
xskolehjelp Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 (endret) Jeg kom også opp i det :-) Vi fikk læreplanen også hjalp læreren oss med å streke over det som han tror er relevant :-) Så han anbefalte oss å starte med en konkurrentanalyse. Jeg bare vet ikke hvordan jeg skal starte fordi jeg synes det virker som om det er utroooolig masse å sette seg inn i... Kan du eventuelt sende det læreren mente var relevant? Det jeg har tatt i feit skrift er det læreren markerte som viktig :-) Situasjonsanalyse og markedsinformasjon · gjennomføre en konkurrentanalyse · vurdere en organisasjons videre framdrift med utgangspunkt i situasjonsanalyse og konkurrentanalyse · gjennomføre en markedsundersøkelse og presentere resultatene av den skriftlig, muntlig og digitalt · bearbeide, analysere og tolke innhentede data ved hjelp av digitale verktøy · vurdere mulige feilkilder og etiske problemstillinger ved gjennomføring av markedsundersøkelser Konkurransemidlene · drøfte merkevarebyggingens funksjon og rolle i produktbeslutninger · gjøre rede for innholdet i begrepene merkeelementer og merkeverdi og analysere merkevarers betydning for posisjonering · gjøre rede for psykologisk prising, prisfølsomhet og priselastisitet · beregne pris ved hjelp av verdibasert og kostnadsbasert prisstrategi · drøfte ulike former for vertikal og horisontal integrasjon · drøfte makt og avhengighet i distribusjonssystemet · gjøre rede for elektronisk handel som en del av et distribusjonssystem · vurdere og anbefale aktuelle distribusjonsstrategier for en organisasjon · drøfte fordeler og ulemper ved bruk av ulike former for medier og begrunne valg av mediemiks · anbefale en realistisk kommunikasjonsstrategi med utgangspunkt i markedets, organisasjonens og produktets karakter · vurdere hvordan produkt, pris, distribusjon og markedskommunikasjon kan brukes som konkurransemiddel Personalutvikling og ledelse · gjøre rede for personalets og ledelsens rolle og betydning i en organisasjon · diskutere mulige konsekvenser av personalkonflikter og hvordan slike konflikter kan håndteres · drøfte hvordan medarbeidersamtaler kan brukes som verktøy i personalarbeid · vurdere hvordan en organisasjon kan arbeide strategisk med planmessig rekruttering, motivering, kompetanseutvikling og evaluering · vurdere tiltak for å motivere og utvikle personalet som ledd i en organisasjons internmarkedsføring Markedsstrategi og markedsplanlegging · formulere visjon, forretningsidé og overordnet mål for en organisasjon · formulere markedsmål ved hjelp av et målhierarki · bruke ekspansjonsmatrisen som ledd i utformingen av en organisasjons strategi · utarbeide en enkel markedsstrategi rettet mot forbrukermarkedet med utgangspunkt i konkurransemidlene · presentere en aktivitetsplan og et enkelt budsjett for å gjennomføre aktivitetene i markedsplanen · forklare hvordan organisasjoner kan kontrollere og evaluere sine markedsaktiviteter Etikk og samfunnsansvar · gjøre rede for hva som menes med økonomisk bærekraftig forretningsdrift · drøfte organisasjoners samfunnsansvar ut fra et etisk og et forretningsmessig perspektiv · vurdere sammenhengen mellom en organisasjons samfunnsansvar og omdømme · formulere mål for en organisasjons samfunnsansvar og utarbeide bedriftsetiske retningslinjer Endret 22. mai 2015 av xjulie Lenke til kommentar
xskolehjelp Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Men hva er det dere gjør nå? :-) tar dere for dere punkt for punkt? Lenke til kommentar
tomscott3 Skrevet 22. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2015 Tenker ut oppgaver vi kan få. Noen andre som har forslag til konkrete oppgavetekster? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå