Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hoste i to år i strekk

Anbefalte innlegg

Hei

Etter at ungen begynte i barnehagen begynte jeg å få hyppigere forkjølelser og infeksjoner. Men nå etter to år er jeg ikke direkte syk særlig ofte, men jeg har en hoste som ikke vil gi seg. Jeg har en lett ømhet nedover i lungene og en stygg hoste med endel middels tykt slim som hostes opp. Jeg røker ikke og spiser normalt og sunt. Er 41 år. Hosten har vart mer eller mindre i to år nå. Jeg har vært til et par leger med det. Den ene gav meg en antibiotikakur som hadde moderat effekt, og den andre gav meg en sterk hostesaft som bare lindret symptomene. Men det kommer alltid tilbake. Jeg har lest mye på nettet om langvarig hoste, kronisk bronkitt, mycoplasmalungebetennelse og andre ting, og jeg kjenner meg ikke igjen i noen av beskrivelsene, særlig siden jeg ikke er kortpustet, jeg puster lett og fint og har helt fin almenntilstand. Jeg skal bestille meg en ny legetime nå snart, men det hadde vært fint om noen hadde teorier på hva dette kan være som ikke vil gi seg over så lang tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hadde samme greiene, brukte "seretide diskus" i noen måneder så gav det seg. Aldri hatt igjen

Langvarig hoste kan diagnoseres som astma så du får den medisinen men du har ikke astma altså

Min hoste var en slik "irritasjonshoste" som irriterte seg selv.. så jo mer jeg hostet, jo mer hostet jeg hvis du skjønner.. så hver gang jeg ble forkjølt hang hosten igjen i flere måneder etter forkjølelsen var over. Legen min eksperimenterte med litt forskjellige medisiner før vi fant en blanding som funket. 

Så hver gang jeg var forkjølt begynte jeg på Cosylan og seretide på slutten av sykdomsforløpet, da hang den aldri igjen mere. jeg sluttet å ha hoste etter forkjølelse etter ett års tid.

Endret av Henrik2k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om ikke du allerede har tatt det, så kan du be om en dyrkningsprøve hvor man drar en slags q-tips i svelget for å få litt væske, som man kan dyrke og se om det er bakterier, og eventuelt hva slags bakterier. Du kan også spørre om henvisning til lungespesialist, siden du har gått med dette så lenge. 

Lenke til kommentar

Takk for gode svar. Jeg har tatt en slik dyrkingsprøve, men fikk aldri noe svar, så jeg må anta at den var negativ. Jeg gikk på Solvipect Comp en periode, den virket flott, men man skal jo ikke bruke så potente morfinpreparater over lang tid da. Jeg er litt skeptisk til kortison-inhalasjon, da må man være helt sikker på at det ikke er en infeksjon som kroppen faktisk trenger å bekjempe. Planen nå er å få fastlegen min til å henvise meg til lungespesialist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...