Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er blinklys påbudt uansett?

Anbefalte innlegg

Blinker dere ut til høyre når dere kjører i innerste felt i en rundkjøring hvor begge felt går ut av rundtkjøring og dere har noen til høyre for dere? Typisk en rundtkjøring med ledelinjer ut. Jeg føler dette blir litt missvisende for bilen som ligger ytterst, da denne fort kan tro at du er i ferd med å bytte felt. 

Og ja jeg er klar over at man per defenisjon må bytte felt for å komme seg ut av innerste felt i en rundkjøring, men jeg snakker altså om rundkjøringer med ledelinjer og piler på asfalten.

Der velger jeg å blinke. Personen i ytterfilen trenger ikke veiledningen like mye som den som venter på å kjøre inn i rundkjøringen, iom du har vikeplikt hvis du skal skifte felt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Blinker dere ut til høyre når dere kjører i innerste felt i en rundkjøring hvor begge felt går ut av rundtkjøring og dere har noen til høyre for dere? Typisk en rundtkjøring med ledelinjer ut. Jeg føler dette blir litt missvisende for bilen som ligger ytterst, da denne fort kan tro at du er i ferd med å bytte felt. 

Og ja jeg er klar over at man per defenisjon må bytte felt for å komme seg ut av innerste felt i en rundkjøring, men jeg snakker altså om rundkjøringer med ledelinjer og piler på asfalten. 

Det er vel en av de få gangene rundkjøringen er stor nok til at det teoretisk kan være nyttverdi for andre at du blinker ut, så ja. Ellers, stort sett aldri. Blinker alltid til venstre når jeg ikke skal ut første av kjørsel.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Blinker alltid til venstre når jeg ikke skal ut første av kjørsel.

Personlig syns jeg det blir alt annet enn veiledning hvis du skal rett over på en firearmet rundkjøring.

Blinker du ikke inn, så veileder du med at du skal rett over - likt ett vanlig kryss.

Beklager, det har du helt rett i. Jeg mente første eller andre avkjørsel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...