Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor lenge bør man ta proton pumpe-hemmere ved magekatarr?

Anbefalte innlegg

Jeg har noe legene tror er magekatarr, og fikk såkalte proton pumpe-hemmere i form at tabletter ved navn Pantoprazol Krka 20mg og har tatt 1 tablett hver morgen i nå 6 dager, 7 fra og med i morgen.

På pakken står det "1-2 tabletter ved behov" så jeg har jo ikke akkurat tatt store mengdene. 

Det jeg lurer på er, hvor lenge bør man ta disse overhodet? Jeg kan ikke se for meg at det er bra å bruke slike over lengre tid. De hemmer jo produksjonen av magesyre. Men jeg vil jo ikke slutte før jeg er helt frisk igjen.

Jeg kan jo nevne at jeg ikke har sure oppstøt, og har egentlig aldri slitt med det heller. Men rett før jeg dro til legen til å begynne med pga magesmerter så hadde jeg litt av det. Mest hadde jeg angst og jeg tror det må ha vært største årsaken til problemet i utgangspunktet.

Medisinen har fungert helt fint, stresset er helt nede og angsten er borte. Jeg har sluttet med kaffe, sterk mat og røyk. Og i tillegg spiser jeg regelmessig ca hver 3.time, uten å spise meg helt mett hver gang. Symptomene er nå nesten helt borte.

Da lurer jeg, bør jeg bare kutte dem ut, cold turkey? Eller skal jeg kutte ned bare? F. eks ta en halv tablett per dag i en uke til? Og se det an?

Har noen erfaringer med lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...