Gå til innhold

Problem med å få åpnet sperret iphone


Anbefalte innlegg

Min iphone ble stjålet på en fest for noen dager siden. I 'finn min iphone' satte jeg den i mistetmodus, jeg fikk sperret abonnementet hos operatøren, og fylte ut skjema hos politiet med imei-nummer slik at de mobilen ble sperret. Tre dager etter lå mobilen i postkassen uten sim-kort. Og nå er problemet å komme på nett. Jeg har gjort følgende:

 

- Slått av mistet-modus i 'finn min iphone' 

- Fått tilsendt nytt sim-kort fra operatøren Chili Mobil

- Da 'ingen tjeneste' dukket opp på skjermen nullstilte jeg telefonen til fabrikkoppsett. Det hjalp ikke, fremdeles 'ingen tjeneste'. Jeg prøvde sim-kortet i en annen iphone, og det fungerte greit. Så jeg konkluderte at telefonen var svartelistet i imei-registeret. 

- Så dro jeg til politiet for å varsle at telefonen har kommet til rette. De hadde imidlertid ikke rukket å registrere tyveriet ennå, og makulerte derfor like så godt alle papirene. De ga beskjed om at jeg måtte kontakte operatøren for å fjerne svartelistingen i imei-registeret.

- Jeg ringte så Telenor, ettersom Chili Mobil bruker Telenors nett, men de kunne ikke hjelpe da jeg ikke er abonnent hos Telenor. De ga beskjed om å kontakte Chili Mobil

- Jeg ringte Chili Mobil, og de hadde aldri hørt om noe imei register og kunne i alle fall ikke gjøre noe med problemet. De foreslo å prøve politiet igjen.

- Så jeg ringte politiet igjen idag, men de kunne ikke hjelpe mer enn sist. De hadde jo også makulert alle papirene.

 

Så der står jeg nå. Har noen andre opplevd noe tilsvarende? Hvem kan hjelpe meg med å få mobilen på nett? Telenor? Chili Mobil? Politiet? Apple???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, IMEI-nummeret står oppført som sperret i det internasjonale Equipment Identity Register og vil derfor ikke få tilgang til å koble seg til mobilnettet.

 

Hvem som har sperret det kan jeg dessverre ikke se, om det enten er operatør, politi eller du om eventuelt har meldt den tapt til noen forsikringselskap eller noe sånt som kan ha fått den sperret. 

 

Edit: Litt usikker, men tror det hovedsaklig Chili eller Politiet som må kontakte netteier for å få den åpnet igjen, men dette er et dårlig system som ingen vil ta ansvar for virker det som, prøv og snakk med operatør eller politi igjen med informasjonen om at IMEI er sperret i EIR. 

 

Er mange slike saker dessverre, og det har vært et problem for mange i årevis å få åpnet sperrede telefoner igjen. Her f.eks er en som måtte kontakte TV2 hjelper deg før han fikk noen hjelp til å løse problemet http://www.tv2.no/a/3368333 ... sånn burde det ikke være.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...