Gå til innhold

Xito vil kreve 5000,- for overforbruk av 4G


Anbefalte innlegg

Jeg vil prøve å gjøre en lang og komplisert sak så kort som mulig. Allikevel vil jeg komme med en generell advarsel om å holde seg unna Xito. Som noen sa "det kan bli dyrt å være billig".

 

For ca. 2 uker siden var jeg på fest, og kjøpte Spotify Premium for å kunne spille musikk uten reklame.

 

Dagen etterpå, ca. 12 timer senere, fikk jeg tre meldinger fra Xito på nøyaktig samme tidspunkt som sa følgende:

 

1. "Din saldo er lav" etc.(Generell advarsel om at saldoen er lav, denne har jeg fått før)
2. "Du er nå sperret for utgående trafikk pga oppbrukt saldo" etc.
3. "Du har nå ringt for 500 kroner på en dag og vil bli sperret" etc.

 

Jeg gjentar, disse ble sendt nøyaktig samtidig.

 

Sync Over Cellular var som alltid avskrudd i Spotify-appen, men allikevel har Spotify syncet rundt 2.5GB. Det var altså ikke min feil at dataen ble brukt, men det vil selvsagt være håpløst å bevise det.

 

Da jeg kontaktet Xito, tok det 5 dager før jeg fikk svar. På svensk...

 

Men hvis vi lar den dårlige kundebehandlingen ligge, så koker saken ned til noen teknikaliteter som jeg ikke får greie på.

 

- Xito påstår at de ikke kunne sperre abonnementet for ytterligere databruk fordi datatrafikk skjer i "sessions", og de vet ikke hvor mye data som har blitt lastet ned før denne "session" er avsluttet.

 

- Xito har tydeligvis en grense på 500 kroner per dag, men de mener det er rimelig med 12 timer forsinkelse ifra datatrafikken skjer, til de registrerer det.

 

Her er et utklipp fra forbruksoversikten.

 

wgH51xA.jpg

 

Den viser, så langt jeg kan se, at datatrafikken har blitt skjedd over tre eller fire "sessions", ikke én. Tar jeg feil?

 

Det som gjør denne saken så uendelig frustrerende er at alt dreier seg om tekniske finurligheter. Samtidig har ikke Xito vist et fnugg av sympati, og jeg har måttet mase om en forklaring på hvordan dette kunne skje. Det er heller ikke mulig å finne lignende saker på Google, og derfor lagte jeg denne tråden.

 

Jeg vil kontakte Forbrukerrådet, men også her blir jeg veldig usikker på hvem jeg egentlig kan klage til og under hvilken emneknagg. Jeg har etter denne episoden blitt overbevist om at mobilmarkedet er fullstendig Texas, og det finnes knapt beskyttelser for vanlige folk mot spekulering i "forsinkelser" og "sessions". Skal vi liksom bare akseptere at mobiloperatørene ikke har kontroll på sin egen infrastruktur?

 

Er det andre som har vært borti lignende? Har jeg egentlig noe annet valg enn å bøye meg over for Xito i denne saken?

 

Skal ihvertfall bytte vekk så snart jeg kan. Xito er håpløse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sync Over Cellular var som alltid avskrudd i Spotify-appen, men allikevel har Spotify syncet rundt 2.5GB. Det var altså ikke min feil at dataen ble brukt, men det vil selvsagt være håpløst å bevise det.

 

Bare sånn i tilfelle.. Sync Over Cellular bestemmer kun om Spotify for lov å bruke mobildata når den laster ned data for spillelister som er satt til Available Offline. Det har ingen betydning for vanlig streaming av musikk. Spotify bruker gjerne mobildata til det hvis f.eks. wi-fi tilkoblinga skulle bli borte.

 

Når det gjelder klagemuligheter så er det Brukerklagernemda som er rette stedet. Det kreves at du har klaget til tilbyder (Xito) først. Hvis du får avslag eller ikke er fornøyd, kan du gå videre til Brukerklagernemda. Da legger du også ved all kommunikasjon med Xito.

 

De har et arkiv over alle tidligere avgjørelser som det går ann å søke gjennom. Dessverre for deg ser det ut til at de fleste klager når det gjelder overforbruk av mobildata. blir avslått. Varsling av overforbruk blir generelt sett på som en ekstra service, og det er brukers ansvar å passe på at kvoter ikke overstiges og om telefonen bruker mobildata eller ikke.

Endret av tiefling
Lenke til kommentar

Xito er jo under\søsterselskapet til Hello, som også er ett useriøst drittselskap. Så intet nytt for dagen! 

 

Beste vi kan gjøre er å holde oss borte fra disse useriøse selskapene, så går de forhåpentligvis konkurs. Det finnes heldigvis flust med seriøse og rimelige selskaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mrn Xito er jo kun forhåndsbetalt. Hvordan kan de da kreve i ettertid? Det lurer jeg veldig på.

 

Hentet fra xito.no

Hva er Xito?

 

Xito er et mobilselskap som tilbyr mobilabonnementer i Norge – uten faktura, bindingstid eller kredittsjekk.

Det betyr at Xito-kunder betaler all mobilbruk på forhånd, på lik linje med kontantkort, ved et månedlig autotrekk fra bankkonto. Man kan også velge å fylle på penger manuelt fra Min Side dersom man ikke ønsker autotrekk.

 

Hvorfor bli Xito-kunde?

 

Å betale mobilbruk på forhånd gir deg en langt mer forutsigbar økonomi. Du får aldri noen faktura fra Xito.

Vi har Telenor-dekning, ingen bindingstid, ingen kredittsjekk og bruk av BankID på mobil er gratis.

Lenke til kommentar

Nekt å betale, men ha det helst skriftelig. En mail eller lignende til de..

 

Stå på kravene og om det sender de vidre til inkasso så bryter de loven..  De må da faktisk ta det til en eller annen klagenemd, og det vil trolig ende opp hos forliksrådet hos din lokale kommune om det går så langt.. Om de ikke møter opp med noen der vil du automatisk vinne saken, så sant du faktisk møter opp...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...