Gå til innhold

4 og 3 pins vifte og forskjellig rpm på GPU vifter

Anbefalte innlegg

God dag folkens.

Etter å ha oppdaget en port til nok et vifte på hovedkortet, bestemte jeg meg å dra frem en vifte som har støvet ned. Den funker og sviver, men ikke like mye som naboviften. Omtrent 1000 rpm mot 600 rpm. Har deaktivert smart fan control i bios. Har det med at viften med 4 pins plugg er i et 3 pins port?

Samme spørsmål angående mine to GPU. De er koblet sammen, men ikke i Crossfire (temp problem, spesielt i sommervarmen). Der har den aktiverte GPU`en rundt 2500 rpm mot 1800 rpm og begge er på 40%.

Tusen takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg ikke er helt på "bærtur" så styres nok 4 pins viften din med pulsbreddemodulasjon mens 3 pins porten din er tiltenkt å styre med ulike spenningsnivåer. Jeg kan heller ikke tro at du har eller vil få mulighet til å styre turtallet på viftene. 

Det andre problemet kan jeg dessverre ikke svare på

Lenke til kommentar

Virket da ikke helt ulogisk ut :) Nå kommer jeg ikke til å prøve med bytting av de to viftene for å se, for det er et rent he..... å komme til ;)

Jeg bruker ikke så mye mer tid på det med gpu nr 2 og legger den vekk til jeg ved senere anledning skulle kjøpe ny HK osv. Bruker det jo uansett ikke i Crossfire og varmer det øverste kortet unødvendig mye. kunne jo ikke spille BF4 eller ETC i mer enn 10-15 minutter uansett.

Men takker og bukker for svaret!

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke er helt på "bærtur" så styres nok 4 pins viften din med pulsbreddemodulasjon mens 3 pins porten din er tiltenkt å styre med ulike spenningsnivåer. 

Begge styres faktisk med PWM (pulsbreddemodulasjon). Forskjellen er at 3-pins har en PWM styring av 12V pinnen, mens 4-pin har en pinne for fast 12V og en annen pinne for PWM styresignal.

Men forskjellen mellom variabel spenning og PWM kan være litt diffus. Måler du med et voltmeter vil du oppfatte det som variabel spenning, men måler du med oscilloscop ser du (kanskje) 12V pulser, avhengig av lasten.

Når du plugger en 4-pins vifte i en 3-pins port så får ikke viften noe styresignal, og skal gå med full hastighet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke er helt på "bærtur" så styres nok 4 pins viften din med pulsbreddemodulasjon mens 3 pins porten din er tiltenkt å styre med ulike spenningsnivåer. 

Begge styres faktisk med PWM (pulsbreddemodulasjon). Forskjellen er at 3-pins har en PWM styring av 12V pinnen, mens 4-pin har en pinne for fast 12V og en annen pinne for PWM styresignal.

Men forskjellen mellom variabel spenning og PWM kan være litt diffus. Måler du med et voltmeter vil du oppfatte det som variabel spenning, men måler du med oscilloscop ser du (kanskje) 12V pulser, avhengig av lasten.

Når du plugger en 4-pins vifte i en 3-pins port så får ikke viften noe styresignal, og skal gå med full hastighet. 

Aha. Men siden den da ikke går på full pinne, kan jeg vel kanskje konkludere med at det er noe galt med viften?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...