Gå til innhold

Utbetaling av lønn

Anbefalte innlegg

Hei, den 28 april startet jeg i ny jobb som deltids ansatt. Det er lønningsdag i slutten av måneden, og jeg lurer da på hvilken måned jeg kommer til å få lønn for i slutten av mai? Vil jeg få lønn for det jeg har jobbet for i mai, eller vil jeg få lønn for den ene dagen jeg jobbet i 28 april? Ansatt i privat sektor. 

Takker for svar, vet ikke om dette er 100% korrekt plass å poste dette på, men fant ikke noen bedre plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

der finnes like mange varianter av hvordan dette gjøres som det finnes arbeidsgivere , men der finnes 3 måter som er ofte brukt .

får du lønn tilig i månede , type første uke så er det etter utbetaling fra forige måned .

får du lønn midt i måneden kan det være en kombinasjon av 14dager etterskud og 14 dager forskudd , store bedrifter utbetaler gjerne forige måned så sent da det tar lang tid og utføre lønnsberegning 

får du lønn sent i måneden så er det etterutbetaling av måneden du er i men siste dagene som forskud .

jeg har og sett varianter hvor du får lønn for måneden du er i mens tilleg som overtid kommer måneden etterpå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I privat sektor så er det veldig mange forskjellige løysningar, og dei aller fleste er lovlige så lenge lønna blir utbetalt.

Typisk så har ein i det offentlege til vane å utbetale lønn den 12, noke som innebærer at ein får etterbetaling for dei tovl fyrste dagane og forskuddsbetaling for resten av måneden.

I mange private bedrifter har ein typisk lønningsdag den 20 i måneden.

Alt som går på lønnsutbetalinger er avtalefesta, dersom ein ikkje har spesifik avtale på dette så gjeld arbeidsmiljølova sitt krav om lønnsutbetaling minst kvar 14 dag, men det trur eg det er veldig få arbeidsgivarar som praktiserer i dag.

Det enklaste er å spørre arbeidsgiver om når det blir lønnsutbetaling, og kva du då får betalt for.

Alternativt så skal dette stå i arbeidsavtalen din.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...