AnonymDiskusjon Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Er det mulig å snu døgnrytme med å stå opp 4-6 timer tidligere, og deretter stå opp til samme tid hver dag? Vil kroppen tilpasse seg dette etterhvert, eller vil døgnrytmen fortsatt være forskjøvet over lang tid? Anonymous poster hash: 2b7bc...0d4 Anonymous poster hash: 2b7bc...0d4 Lenke til kommentar
Turtledove Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Det går fint an å snu døgnrytme. Jeg gjorde det hver uke i to år da jeg jobbet som nattevakt. Det handlet bare om å planlegge søvnen. Går mellom 1 og 2 døgn å få snudd skikkelig, men det var mellom natt og dag. Når det dreier seg om 4-6 timer vil jeg tro at det går på et døgn. Hvilken døgnrytme har du i dag, og hvilken er det du ønsker å ha? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2015 Pr i dag sover jeg til kl 12-13, det har jeg gjort over en lang periode. Jeg har prøvd å snu døgnrytmen med å stå opp 15-20 min tidligere hver dag. Men har hatt problem med å være nok motivert over flere uker. I løpet av en måneds tid vil jeg sannsynligvis være nødt til å stå opp mellom kl 6-8. Så mitt mål vil være å kunne ha en døgnrytme der jeg står opp kl 8 så snart som mulig. Anonymous poster hash: 2b7bc...0d4 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Er det mulig å snu døgnrytme med å stå opp 4-6 timer tidligere, og deretter stå opp til samme tid hver dag? Vil kroppen tilpasse seg dette etterhvert Alle som reiser til Asia. Oseania eller Amerika snur døgnrytmen, så det er fullt mulig. Beste metoden tror jeg er å ta det i ett jafs: Sett klokka på rammel kl. 6, og STÅ OPP! Du vil bli dyktig trøtt i perioder utover dagen, men hold ut, ikke ta en blund! Legg deg kl 22. Ikke sikkert du får sove den første timen, selv om du var trøtt som ei strømpe tidligere på dagen., Uansett om du ikke er utsovet kl 6: OPP! Etter noen få dager sovner du i 22.30-tida og våkner kl 6, trøtt fremdeles, men som over halvt menneske, i hvert fall. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Ja dette er fint mulig. For noen kan det ta relativt lang tid, ihvertfall hvis du har levd som B menneske i flere år (av erfaring...). Man prater om å snu den "biologiske klokka", og dette kan du gjøre om du går inn for det. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 (endret) NRK hadde noen artikler om søvn for noen uker siden. Det viktigste var visst ikke å planlegge når du skulle sove, men når du måtte være våken. Søvnen ordnet seg selv dersom du bare holdt deg våken de timene du skulle være våken. Hvis du har litt viljestyrke, tror jeg det beste er å gjøre det som er nevnt i en post ovenfor, ta det i et jafs. Å flytte 20 minutter per dag har jeg selv bare opplevd som seigpining over mange dager. Bedre å lide ett døgn eller to, og så er en i rute. Det er fint å finne noen aktiviteter en kan holde på med når en er trøtt, men ikke skal sove. Jeg pleier å gå fram og tilbake på stuegolvet og bare være sint, men andre muligheter finnes. Endret 21. mai 2015 av ærligøs Lenke til kommentar
Vice Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Har mest tro på å bare "gå rett på metoden" selv da den har fungert for meg utallige ganger. Og poenget er, som det også er nevnt her, å virkelig holde deg våken når du skal være våken. Beste metoden er å gjøre noe som er interessant og som krever hjerneaktivitet for min del. Man må være veldig aktiv. Lenke til kommentar
Turtledove Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Om man kaller det å planlegge søvn eller å planlegge når man skal være våken, det tror jeg spiller liten rolle. Det går hånd i hånd uansett. Det letteste i ditt tilfelle vil være å prøve å sovne tidlig, og sette klokka på 6 og faktisk tvinge deg opp. Ta en dusj, drikk en kopp kaffe og sett igang dagen. Kjør på til kvelden. Du vil bli veldig trøtt tidvis, og spesielt når det nærmer seg leggetid. Da er det gjort, og du har snudd døgnet. Lykke til. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Om man kaller det å planlegge søvn eller å planlegge når man skal være våken, det tror jeg spiller liten rolle. Det går hånd i hånd uansett. Jeg mener at dette er to forskjellige ting og ikke to ulike navn på det samme. En kan presse seg til å holde seg våken, men de færreste kan vel presse seg til å sovne? Men for noen, kanskje de fleste, blir det kanskje ingen forskjell i praksis. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Erfaringmessing er det lettere for meg å tvinge meg til å være våken, når jeg er trøtt, enn å tvinge meg til å sove når jeg absolutt ikke er trøtt. Lenke til kommentar
Turtledove Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Jeg mener at dette er to forskjellige ting og ikke to ulike navn på det samme. En kan presse seg til å holde seg våken, men de færreste kan vel presse seg til å sovne? Men for noen, kanskje de fleste, blir det kanskje ingen forskjell i praksis. Ja, er forsåvidt sant det. Erfaringmessing er det lettere for meg å tvinge meg til å være våken, når jeg er trøtt, enn å tvinge meg til å sove når jeg absolutt ikke er trøtt. Helt enig! Men akkurat i TS' tilfelle, så tror jeg det vil det være lettere å prøve å sovne litt tidligere/stå opp tidligere, ettersom det er er er færre timer å hente inn den veien enn omvendt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå