Gå til innhold

Propaganda


Anbefalte innlegg

Det var jo en industriell revolusjon som var noe av det som skjedde under kjære, snille, greie Lenin. Da han kom til makten var over 90 % av befolkningen i Russland. Dette snudde seg raskt etter at nevnte Lenin kom til makten. Han fikk ganske så riktig ordnet opp, og det ble industri for "alle penga" i Russland. Det var derfor en del han ikke fikk gjort... Han hadde ikke så mange penger.... Jeg går derfor med på at de FLESTE russere fikkd et bedre rett etter revolusjonen. Dette gjaldt ikke de tidligere embetsmennene, som ble skutt. Hyggelig for dem i grunn....

 

Men etter bare noen få år med makten begynte herr Lenin å bli litt for eneveldig... Han begynte å udnertryke folkegrupper, da en del jøder. Dette er det liten dokumentasjon for, fordi få vil erkjenne det. "jødene er Hitlers verk"

 

Men som sagt, etter noen år utnevnte han seg selv til president eller kamerat-president, eller hva han nå kalte seg. Herr Kamerat begynte da å bygge palasser for seg selv, og ville bli som en keiser. Folket fikk ikke lenger se så mye til den "kameraten" som skulle redde dem.

 

"Kameraten" var opptatt med andre ting, hvordan folk hadde det i Sibir var da av mindre betydning...

 

 

Når vi snakker om andre verdenskrig, spør jeg om hvem det var som sendte krigsfangene sine til nye arbeidleire? Kan det ha vært Sovjetunionen?

 

Dette synes jeg er fært. Når en krig i så måte er vunnet, skal soldatene da straffes? For at de lot seg ta til fange, og ikke tok livet sitt?

 

Nei, slikt forstår ikke jeg. Mulig det er utenfor min hjernekapasitet. Dette har gått igjen npr det gjelder komunistiske regimer. I tillegg til Japan, som så enda mer ned på de som lot seg ta til fange. De skulle værsågod få ta livet sitt, ellers var de "feige".

 

UFF OG HUFF, dette ble langt.

 

God bless America sier jeg bare!

 

(om noen skulle finne skrivefeil, beklager jeg dette... Jeg orker imidlertid ikke å lese korektur...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990

Det ville være vanskelig å argumenere at USSR fikk det "bedre" eller "verre" etter revolusjonen, generelt sett.

En historiebok bør ikke bruke slikt språk.

 

Man må spesifisere hvordan de fikk det bedre, for de fikk det ikke bedre på alle måter, eller bevismessig generelt sett.

 

Det er nesten umulig å bevise dette, og hvis man skulle skrive en stil om dette, hadde man hatt svære problemer.

 

Men, dersom man sa "USSR fikk det bedre i industrien" eller noe lignende nyansert, da hadde man kunne "bevise" dette med mye mer sikkerhet.

 

Dermed, Joachim, hvis det står "USSR fikk det bedre etter revolusjonen" så syns jeg det er alt for bredt språk for bruk i en seriøs historiebok.

 

Men om det ikke står det, og det står at de fikk det bedre på mer nyanserte måter, da er det ingenting galt ved det, og du må slutte å whine.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Når min lærer i tillegg skal erte/henge meg ut for å foretrekke dødstraff, og særlig da jeg trakk frem at vi faktisk hadde et økonomisk aspekt ved det, ble jeg hengt ut....

Jeg synes ikke en lærer burde henge ut elever, men du kan jo - til tider - irritere på deg en gråstein. Jeg mener også å huske at vi diskuterte dødstraff & økonomi i en annen tråd, og kom mer eller mindre fram til at det ikke var særlig økonomisk lønnsomt.

 

Ellers hadde Seixon et ganske fornuftig innlegg over her.

Lenke til kommentar

Utdrag:

Nei, jeg var syk så jeg har ikke gjort den leksen om å finne en reklameannosne og analsyere budskapet.

LÆrerer: Å?

jeg: Men jeg analyser mer enn gjerne RV-brosjyren til xxx.

Lærer: Ja, det kand u gjøre:

Jeg stjeler brosjyren; og leser følgende opp: En fyllekjører fra TX er i ferd med å overta kloden.

Jeg blir avbrutt med "Han er jo slem også da... Tenk på alle de han henretter"

Jeg sier: Han henretter ingen personlig. Jeg forsetter å lese "USA er sannsynligvis det eneste landet hvor bombene er smartere enn presidenten"

 

Jeg blir her avbrutt av dette med dødstraff igjen, og lærern blir litt ineressert. Men hvis vi tenker på dette med reklame og politikk....

 

Jeg avbryter å sier høyt at dødstraff er en human straffemetode...

Jeg sier også at det er mye mer humant enn å sette noen inn i en celle på livstid, hvilket er en dødstraff unten henrettelse. Lyset står alltid på...

 

Jeg blir da spurt av lærern hav jeg ville foretrukket, og jeg svarer da at jeg helt klart ville foretrukket dødstraff. Jeg nevner da i samme slengen at man sparer en del penger på å henrette folk i forhold til å betale kost og losji for dem resten av livet..

 

Jeg får da beksjed om at den slags meninger ikke skal ytres. Det har ingen ting å gjøre med økonomi, Joachim...

 

Sånn gikk den timen, etter å ha diskutert dette og bensinforbruket til en Jaguar....

Lenke til kommentar

Er det uthenging?

Inn i *varmt sted* så bortskjemt du er!

Det er jo søren ikke uthenging å bli fortalt at man ikke skal si slikt i timen! Det er jo på linje med å banne for å så få beskjed av læreren at man ikke skal banne i timene!

Lenke til kommentar

Har jeg fortalt om naturfagslæreren da?

 

hun sa til den enste sorte i klassen "Når jeg treffer dine frender i buttikken, og de løper rundt og skriker, da setter jeg ut benet sånn, og spenner ben på dem"

 

"skal de komme inn i landet vårt, så får de jammen lære seg norsk folkeskikk"

 

"De negerene hører hjemme i Afrika, så da får de holde seg der."

Lenke til kommentar

du må lære deg historien din gutt!

du blander altfor mye ..

den Russiske revolusjonen var da Lenin fikk makta..

 

den industrielle revolusjonen skjedde da Dampkraften ble satt til å drive maskine .. og lade dermed en INDUSTRI!

2 totalt forskjellige ting ..

neste er vel at den franske revolusjonen skjedde da Bill gates prøvde å kjøpe Google?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

I 9. klasse så skulle jeg fremføre et dikt foran klassen i engelsk timen min i USA.

Den handlet om at religion er verdens "number one killer".

Jeg fikk lese hele diktet, til forbauselse av mange i klassen.

Det var kult. Hehe.

 

En jente i klassen ble helt fra seg, den mest kristne så det...

 

Men, læreren stoppet meg ikke, og sa ingenting om det etterpå.

Tror ikke jeg fikk særlig god karakter på den men...

Jeg fikk iallfall lese det!

 

Bare en liten historie som har med klasse-uthengning (eller ikke).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Russland startet vel med intens industriutbygging allerede i 1890-årene. Men det det kan godt hende at det skjedde det man kan kalle en liten revolusjon (=brå forandring over kort tid) i russisk industri etter at Lenin tok makta. Har du noen linker?

 

Ellers er det vel dette vi til vanlig omtaler som den industrielle revoulusjon.

 

Ellers så synes ikke jeg vi er omringet av propaganda; bl.a er skolebøkene relativt nøytrale. Du er nok bare litt hysterisk, det er ingen grunn til å hyle i vei med en gang historieboka tar opp noe du ikke liker.

Lenke til kommentar

Nå er det jo faktisk skekulert om det var USA som gjorde at Hitler kom til makta, noe som igjen førte til 2. verdenskrig: Etter 1. verdenskrig måtte Tyskland betale store summer i krigserstatninger, for å kunne betale måtte de ta opp store lån og etter 1. verdenskrig var det ikke som mange andre steder enn å hente penger enn USA. Børskrakket i på slutten av 20-tallet førte til at Tyskland ble svært hardt rammet på grunn av deres gjeld til USA. Dårlige tider fører selvsagt til at folk stemmer radikalt i håp om forandringer... og forandringer ble det.

 

Men nå vardet ikke bare USA sin skyld at Tyskland ble "dømt" til å betale erstatningene.

Lenke til kommentar

JoachimR daaa! En Sekser i norsk skal gis til elever som utmerker seg, elever som GIR læreren noe. Jeg har selvfølgelig ikke lest noen av dine skolestiler eller lignende, men ut ifra det du har skrevet på dette forumet (mangfoldige sider, med andre ord) kan jeg forsikkre deg om at du IKKE fortjener noen sekser. Du anvender ikke språket korrekt i mange situasjoner, bruker for mye engelsk sjargong, gir kun utløp og uttrykk for egne synspunkter, slår i bordet med usaklige argumenter, utøver rasisme på en måte som er så kvalmende at selv regissøren av braindead ville vridd seg i oppkastreflekser og anfall. Nei du... sekses skal du nok ikke ha.

 

 

EDIT: nevnte jeg at din naturfagslærer kan straffes etter Norsk lov for trakkasering/mobbing av egne elever? Du er jo en lovens mann, right?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...