Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skatt på salg av tomter

Anbefalte innlegg

Jeg har 4 mål tomt jeg ønsker å selge. Enten som en råtomt til entreprenør eller stikke ut 4 tomter til eneboliger jeg legger ut for salg.

For at disse tomtene skal bli salgbare og tomtene skal få adkomst må jeg lage en liten vei og grave ned vann og kloakk i veien. Dessuten må jeg vel engasjere en arkitekt slik at jeg får tegnet inn boligene mtp. kommunen og videre salg.

Så har jeg forsøkt å lese meg opp på nett hvordan det er med skatt på salg av tomter og har forstått at det i utgangspunktet er 27%, og at salg av råtomter ikke blir tillagt inntektsskatten. 

Men jeg har også lest at dersom man begynner med entreprenør og opparbeidelse av tomtene så vil det tippe over til å bli virksomhet eller en form for næring og at man da i tillegg får inntektsskatt å betale, og at den totale skatten som da må betales fort vekk kan bli 50%.

Kan jeg ha misforstått noe slik at dette kun gjelder ved gårdsdrift eller dersom det har vært næringsvirksomhet på eiendommen at man blir skattlagt så hardt/altså inntektsskatt i tillegg? Jeg trenger virkelig råd om hvordan jeg burde gå frem.

Ps. Skatteetaten har gitt to forskjellige svar så langt, så jeg vet ikke hva jeg skal tro.

Anonymous poster hash: 5b21d...c72
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal du grave vann og kloakk til tomtene?

Du kan jo bare skille dem ut og selge dem?

Jeg var inne på tanken om å bygge hus ei stund (stavangerområdet) og da måtte jeg som bygger bekoste tilknytning av dette.

Du må skatte av det vet jeg men bare denne 27% saken. Usikkee på problemet med dersom du begynner med entreprenørting.

Kommunen skal jo ha en klekkelig sum for å skille ut tomtene også og det kan man vel skrive av

Lenke til kommentar

Tomtekjøpere kan spare penger på å kjøpe tomten minst mulig bearbeidet, da de da slipper å betale dokumentavgift på grunnarbeidet som du jo legger til salgssummen.

Hva du tjener på - er jeg ikke sikker på, jeg tror selv det er enklere å selge 4 ferdig opparbeidete tomter, enn 4 seksjonerte råtomter.

Endret av skripis
Lenke til kommentar

Selges den første tomta må jo de bakenforliggende tomtene kjøre over tomta til førstemann - så føler en vei er eneste løsning. Da legges vann og kloakk til tomtegrense mens selve tomta blir råtomt.

Uansett så blir det jo en form tilrettelegging, bearbeiding osv. og regner med både toppskatt og trygdeavgift kommer i tillegg til kapitalbeskatningen på 27%. Så totalt 50% skatt rundt regna. 

Jeg føler meg dårlig av all skatten som må betales - jeg vet ikke om det er lønt verdt.

Anonymous poster hash: 5b21d...c72
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...