Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye penger har den griske eksen min rett på?

Anbefalte innlegg

Det ble i mai 2014 slutt mellom meg og min daværende samboer.

Vi kjøpte en bolig i desember 2010 og man står begge med 50% både på lån og eiendom.

Samboeren min har ikke hatt noen jobb i løpet av de årene, og inntektene hennes kom hovedsaklig fra NAV (fødselspermisjon, sykmelding, arbeidsavklaringspenger).

De inntektene hun hadde gikk hovedsaklig til: Betaling av kredittkortgjeld, nedbetaling av forbrukslån gitt av banken til brystoperasjon, mobiltelefoni og en ikke ubetydelig sum til hair extensions.
Resten bidro hun med til husholdningsutgiftene.

Ettersom jeg tjener mye mer enn henne har jeg dekket alle utgifter i forbindelse med bolig, samt størsteparten av husholdningsutgiftene.

Totalt over de årene vi var sammen (fra januar 2010 til mai 2014), har jeg betalt den nette sum av 1,6 millioner kroner.
Herav gikk 200 000 direkte til hennes konto slik at hun kunne holde endene sammen mens jeg var ute på jobbreiser.
Av de 1.6 millioner kronene gikk alt til husholdnings- og familieutgifter, dette er også dokumentert ved utskrifter fra nettbank.

Jeg har også betalt egenkapitalen til lånet, samt alle renter og avdrag:
Egenkapital: 190 000
Renter og avdrag: 450 000 (til dags dato)

I tillegg har jeg betalt 170 000 kroner til oppussing av boligen i løpet av de årene vi har eid den.

Lånet er i dag på 1 900 000 kroner, mens en estimering av boligens verdi er ca 2 500 000.
Det er altså 600 000 igjen.

Dessverre eier ikke samboeren min skam eller moral, og krever dermed meg for halvparten av denne verdien.
Jeg ønsker å få henne ut av både lånet og skjøtet slik at jeg kan komme meg videre i livet.

Hvor mye har hun egentlig rett på?

Vi hadde ingen samboeravtale, men jeg har lest at man som samboere har rett på få med seg ut alt man tok med seg inn i samboerskapet. Som jeg mener er relativt mye i mitt tilfelle.

(PS: Vi har ett barn sammen. Jeg trodde vi hadde to, men det viste seg at én av de hadde en annen far. Derfor ble det slutt)

Anonymous poster hash: a55d0...dcf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten samboer kontrakt og en vrang X står du ganske dårlig stilt etter som jeg har forstått det. Jeg ville nok tatt dette med en advokat, det virker så du har god oversikt over økonomien din, samt hvor pengene har gått. Så mulig det finnes en måte å slippe unna med mer enn 50%. 

Forresten, har hun ikke betalt noe på eget lån?

Lenke til kommentar

Hei, TS her. Takk for svar.

Hun har kun betalt på de egne forbruks- og kredittkortlånene sine, ikke et øre på boliglånet.

Jeg håper at det finnes en eller annen regel eller praksis som sier at jeg kan trekke fra (fra de 600 000) alt jeg har bragt inn i verdi i boligen. Altså egenkapital samt nedbetaling. 

Jeg håper også at renter også trekkes fra, for hvis både renter+avdrag+egenkapital kan trekkes fra så er jeg oppe i over 800k, og hun har plutselig ingenting igjen.

Men jeg trenger rett og slett noe håndfast. Planen er å gå til advokat, men litt veiledning på forhånd skader aldri. Spesielt ikke siden det er en god del oppegående advokater / jus-utdannede personer her :)

Lenke til kommentar

Tror nok at du skal kunne få kompensere for dele av dine utlegg her. Mener jeg har hørt om tidligere lignende sak, men kan være husken min som lurer meg.. 

Usikker på om det hjelper å snakke med dama, men jeg ville prøvd å legge frem disse tallene. Vise til hva du har lagt ut og hva hun "skylder" deg i håp om at hun tar til fornuft. Jeg tror ikke du (selv med advokat) vil få 100% igjen, så å inngå et kompromiss uten å dra inn rettsystemet, tror jeg vil være bra for begge. 

... Jeg kommer på litt ting mens jeg skriver, mulig det er fra en Tv-serie elns :p Men hvordan har dere snakket om disse pengene du har overført? Har det vært et lån, eller har du gitt de? Boliglånet hennes, har det blitt betalt fra din eller hennes konto?

Lenke til kommentar

Hei, TS igjen,

Det nytter -ikke- å snakke med henne. Det har jeg prøvd i et år. Hun er fast bestemt på å få så mye penger fra meg som overhodet mulig. 

Jeg har overført penger til henne "pø om pø" i løpet av alle årene vi var sammen. Noen tusenlapper i måneden slik at hun kan betale bensin, mat og klær mens jeg er borte (jeg var borte ca 150 dager i året på jobb).

Huslånet "vårt" er betalt fra min konto. Hun står som "medlåntaker" i lånedokumentene, men det er 50% fordeling på lånet.

Men nå er det på tide å slutte med å tro og tenke på Tv-serier :) 

Jeg trenger ekte jus for å ha noen sjanse her.

Lenke til kommentar

Jeg trenger ekte jus for å ha noen sjanse her.

Da venter du på krikkert eller Herr Brun, de har alltid fornuftige og begrunnede svar, uten å "tro", "mene på" eller "synes å ha hørt" mye rart...

• Liker 7
Lenke til kommentar

At hun tydeligvis har vært hjemmeværende mens du har vært på jobbreiser, kan tale til hennes fordel. (Hun har hatt omsorgen for barna og muliggjort ditt virke)

Er/var dere gift? Hovedregelen er at det man tar med seg inn i ett ekteskap forblir særeie - for eksempel din egenandel i huset, og hennes gjeld.

Endret av skripis
Lenke til kommentar

Så lenge du kan fremlegge dokumentasjon på de tallene du lister opp, så bør det være rom for noe her. 

Når det gjelder de 200.000 som du har overført direkte til hennes konto mens du har vært på reise, så vil jeg tro at de pengene er å anse som tapte. De pengene var ment for henne og at hun skulle bruke det på forbruksvarer (om jeg forstår deg rett), og med barn i bildet går det mer penger enn om det bare hadde vært henne. Med mindre det forelegger en skriftlig avtale om at de pengene skulle betales tilbake og/eller at de pengene ikke ble brukt på avtalt måte, så vil jeg tro at det ikke er noe å hente på det, dessverre. 

Generelle husholdnings- og familieutgifter blir nok også vanskelig å få tilbake på, ettersom at du har vært med på å bruke pengene, hun har hatt mindre inntekt enn deg, og at dere har barn sammen. Jeg vil anta at det går an å regne ut en prosentsats av hva hun burde betalt og at du eventuelt kan få igjen på det, men dette kan advokatene. 

Angående selve boligen, så er det 50/50 som gjelder, så lenge dere har gått inn med like mye hver. 

50/50 bør regnes ut fra hva dere sitter igjen med etter saksomkostninger og etter at du har fått igjen det du har betalt. 

Kan forøvrig anbefale Codex Advokat dersom du bor i Oslo-området. De er utrolig dyktige og er 'små nok' enda til å kunne tilby personlig service. Jeg har veldig god erfaring med dem, og de er spesielt gode på akkurat dette med samlivsbrudd. 

Endret av Turtledove
Lenke til kommentar

Hei Skripis, TS her.

Hun har vært hjemmeværende - men merk at hun enten har fått arbeidsavklaringspenger av NAV, eller fødselspermisjonspenger.

Barnet har gått i barnehage (gjett hvem som betalte), mens nr to (som jeg er far til, født sept 2013) ikke begynte i barnehage før det ble slutt i mai2014.

Vi var ikke gift.

Jeg har lest om den fordelen du skisserer, og den har hun også dratt frem under diskusjoner.

Det er da uansett verdt å merke seg at i de tilfellene denne fordelen har vært benyttet, så har økonomien til paret vært jevnt fordelt. Men f.eks mannen har betalt alt på lånet mens kvinnen har betalt husholdningsutgifter og liknende.

I vårt tilfelle har jeg betalt 100% av alt som har med bolig å gjøre, samt ca 90-95% av alt som har med andre husholdnings- og familieutgifter å gjøre.

Her er mer info om vederlagsretten, som er den fordelen du nevner:

http://advokatveiledning.no/artikler/familierett/vederlagskrav_samboere_/

Lenke til kommentar

ca 90-95% av alt som har med andre husholdnings- og familieutgifter å gjøre.

Kan du dokumentere dette?

Hei,

Ja. Jeg kan dokumentere i detalj hvor hver av de 1 600 000 kronene har gått.

DNB har en fin funksjon i nettbanken til slikt, så jeg har alt sortert på kategori og videre på butikknivå.

F.eks har jeg brukt til sammen

148 224,09 kroner på dagligvarer (fra og med 2011),

41 403,52 kroner på klær og sko,

75 979,34 på barnehage

165 769,22 på bilrelaterte utgifter (inkl drivstoff),

60 268,12 på ferie og fritidsaktiviteter

74 896,00 på møbler og innbo

osv osv. 

Hver sum over er spesifiert på butikk og år i et svært excel-dokument jeg har lagret basert på nettbank-rapporter.

Lenke til kommentar

Utgifter du/hun har hatt på dagligvarer, klær&sko, bil osv. er vell irrelevant. Dette vil du ikke ha noe sak med. Det du kan ha noe sak med derimot er at du kan dokumentere innbetaling/avbetaling på lån fra din konto. Er det høyrere sum på dine trekk på lånet enn fra hennes konto har du dokumentert at du har betalt inn mer.

Lenke til kommentar

Utgifter du/hun har hatt på dagligvarer, klær&sko, bil osv. er vell irrelevant. Dette vil du ikke ha noe sak med. Det du kan ha noe sak med derimot er at du kan dokumentere innbetaling/avbetaling på lån fra din konto. Er det høyrere sum på dine trekk på lånet enn fra hennes konto har du dokumentert at du har betalt inn mer.

Du er inne på noe, men samtidig bommer du litt.

At jeg har både stått for betjening av boliglån og husholdningsutgifter er faktisk et poeng.

Hadde eksen betalt alt av andre utgifter mens jeg betalte ned på lånet (og opparbeidet meg mer eierskap) så hadde det stilt seg annerledes ettersom hun muliggjorde at jeg kunne betjene lånet.

Men nå er det altså ikke slik.

Lenke til kommentar

Den eiendomsrettslige hovedregel er at den som eier noe også eier verdiøkningen. Den som eier 50 % av noe eier også 50 % av verdiøkningen. En avtale om at dere skal eie 50 % av eiendommen hver går som regel foran det faktum at den ene betaler hele lånet, og også foran hvem som har bidratt med egenkapital mv. At dere har ordnet dere slik at du betaler huslånet og hun betaler husholdningsutgifter får relativt liten betydning, så lenge dere har hatt blandingsøkonomi og begge parter har bidratt etter evne.

I ditt tilfelle eier dere 50 % av boligen hver, det vil si at hver av dere eier 1,250mio av en 2,5mio bolig, og hefter for 0,95mio hver. Skal du kjøpe henne ut må du løse henne ut med 1,25mio, for det er det hennes andel er verdt. 0,95mio kan du løse ut ved å fri henne fra boliglånet, de gjenværende 0,3mio må du løse ut kontant.

Utgifter til oppussing kan få betydning (sameigelova § 9 bestemmer at med mindre noe annet er avtalt skal vedlikehold deles på partene etter eierbrøk, og det samme med oppussing hvis alle eierne får like stor nytte av det). Dette vil kunne lede til et maksimalt fradrag på 85 000 kr (50 % av 170 000 kr).   

Avhengig av omstendighetene vil utløsningssummen være et sted mellom 200k og 300k. Variasjonsmomentene her vil være eksakte summer på lån, hvor mye boligen faktisk er verdt (ikke prøv å få en skamtakst, det blir det bare verre av), og hvor mye av oppussingsutgiftene du eventuelt kan motregne i utløsningsbeløpet.

Husk at hun som sameier i boligen har rett til å kreve at boligen tvangsselges etter sameigelova § 15. Du har førsterett til å kjøpe boligen ved et slikt tvangssalg, men du må da by minst like mye som høyeste budgiver.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Sendte første innlegget som e-post til et advotkatbyrå:

Hei,

Viser til din henvendelse over e-post av i dag.

Jeg arbeider mye med saker som gjelder det økonomiske oppgjøret etter endt samboerskap, og jeg kan gjerne bistå deg.

Ut ifra hva du skriver, synes det som du har betalt langt mer enn henne, samt at du har bidratt til hennes eventuelle forbedrede økonomiske situasjon slik den i dag er. Dette på bakgrunn av dine betalinger.

Det er slik at samboere mer eller mindre lever sammen i et "lovløst" system, det finnes imidlertid noen lover som får anvendelse på samboerforhold, samt ulovfestede prinsipper som gjelder samboere og situasjonen ved opphør. 

Send meg gjerne ditt telefonnummer eller ring meg for en nærmere samtale om saken og hva jeg kan bistå deg med. Det er ofte noe enklere å ta en samtale over telefon.

Aner ikke hva jeg skal forvente, men oppdaterer dere hvis jeg bestemmer meg for å ta kontakt.

Lenke til kommentar

Hvordan stiller det seg at TS har holdt alt av utgifter i hele husholdet?

Det å fastslå at hun ikke har bidratt setemmer ikke Hun har tydeligvis i det minste bidratt indirekte ved at hun har passet barn mens han har vært på jobb/ reise etc.. Dette er en verdi i seg selv, selv om den ikke er et direkte bidrag. Trådstarter skriver også at hun har bidratt til husholdningsutgiftene, selv om det kan ha vært varierende.

Når det gjelder boligen så er det som Krikkert skriver normalt at man vurderer deling av hus inkl. verdiøkning. Hvis du har betalt vedlikehold/oppussing utover normal standard kan det hende at du har rett på en eventuell differanse. Men dette må vurderes konkret hva verdien av differansen utgjør.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...