Gå til innhold

Hvor mye kan et barnebarn arve av sine besteforeldre?

Thor.

Anbefalte innlegg

Har en liten sak her. Jeg skal kjøpe bolig, og besteforeldre lover nå og hjelpe meg. Alle aktuelle familiemedlemmer er informert om dette.

Det jeg lurer på er hvor stor andel hver person kan arve. Og om det er noe minimum som er satt.

Dette er forresten snakk om forskudd av arv.

Det er snakk om besteforeldre (gift) på morsiden, mor er enebarn med samboer og vi er to brødre i familien.

Og hva med avgifter? Er snakk om beløp mindre enn 470 000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arveavgiften er avskaffet.

Det er ingen generelle begrensninger på hvor mye besteforeldre kan gi en enkeltarving, hverken som gave eller forskudd på arv. Det kan være begrensninger hvis besteforelderen sitter i uskiftet bo, eller er under gjeldsordning.

Lenke til kommentar

Vederlagsfrie overføringer mellom generasjoner er bare arv når overføringen skjer som følge av dødsfall hos arvelater/eier. Det er imidlertid ikke som en vanlig gave - det er f.eks. flere begrensninger på gaver fra uskiftebo til arveberettigede enn til andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vederlagsfrie overføringer mellom generasjoner er bare arv når overføringen skjer som følge av dødsfall hos arvelater/eier. Det er imidlertid ikke som en vanlig gave - det er f.eks. flere begrensninger på gaver fra uskiftebo til arveberettigede enn til andre.

Men iom at TS sier begge besteforeldrene fortsatt lever kan vi vel se bort fra uskifte, og det vil da være en gave? Kan/skal gaven "noteres bak øret" til et fremtidig oppgjør v/død (ref. forskudd på arv), kan det i det hele tatt gjøres når mottager ikke er arveberettiget(barnebarn, ikke barn) i utgangspunktet?

Lenke til kommentar

Regnes det i det hele tatt som arv når man skipper et ledd uten at førsteledd har frasagt seg arv? Blir det ikke bare en vanlig gave, som til hvem-som-helst?

Det kommer an på hva du mener med "regnes som arv" - arv er ikke et entydig begrep. Men hvis du tenker på at det skal regnes som forskudd på arv, så tror jeg ikke det kan regnes som forskudd på arv (i betydningen at det skal gjøres fradrag i senere arv) i forhold til første generasjon (barna), men jeg vil anta det kan regnes som forskudd på arv i forhold til barnebarn, hvis barnebarna faktisk skal arve (f. eks. ved at første leddet sier fra seg arv, eller er død ved arvefall).
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En arvelater kan gi pålegg om avkorting i arv ("arveforskudd") når mottaker er livsarving. Begrepet "livsarving" er definert i arvelova § 1 - barna er livsarvinger. Er et barn død trer barnets livsarvinger inn i barnets sted (jfr. også arvelova § 42 - livsarvinger arver livsarvingers avkorting). Ved barnebarn snakker man altså om en form for betingede livsarvinger. I TOSLO-2007-154798 ble barnebarn ansett for å kunne være subjekt for avkortning, men spørsmålet kom ikke på spissen. Det må imidlertid være en forutsetning at barnebarna tar arv ved arvefallet, forskuddet kan ikke gjøres gjeldende mot barnebarnas foreldre (hvis de lever når arvelater dør).

• Liker 1
Lenke til kommentar

En arvelater kan gi pålegg om avkorting i arv ("arveforskudd") når mottaker er livsarving. Begrepet "livsarving" er definert i arvelova § 1 - barna er livsarvinger. Er et barn død trer barnets livsarvinger inn i barnets sted (jfr. også arvelova § 42 - livsarvinger arver livsarvingers avkorting). Ved barnebarn snakker man altså om en form for betingede livsarvinger. I TOSLO-2007-154798 ble barnebarn ansett for å kunne være subjekt for avkortning, men spørsmålet kom ikke på spissen. Det må imidlertid være en forutsetning at barnebarna tar arv ved arvefallet, forskuddet kan ikke gjøres gjeldende mot barnebarnas foreldre (hvis de lever når arvelater dør).

Kan det "bæres over" en generasjons arvefall da?

Altså;

- Besteforeldre gir 500.000 til én av to barnebarn (forelder lever ennå)

- Besteforeldre dør, forelder arver alt

- 10 år senere; Forelder dør - de to barnebarna skal nå dele, kan de 500.000 gå til fradrag for ene part?

Lenke til kommentar

Ja, jeg vil si det kan, men den andre arvingen må da kunne påvise at foreldrene mente å opprettholde det avkortningspåbudet besteforeldrene opprinnelig ga. Men det er et veldig hypotetisk spørsmål, og reiser noen problemstillinger mot inngangsvilkåret i avkortningsbestemmelsen som er at arvelater må ha gitt ei monaleg gåve...

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så ingen avgifter eller beskatning, bortsett fra formueskatt som fortsatt eksisterer.

Er det noen regler som sier noe om hvor mye hvert familiemedlem (barn + barnebarn + barnebarn) skal få eller er dette opp til besteforeldrene om barnebarn får alt, barn (min mor) får alt eller en fordeling mellom alle tre?

Enden på visa er vel en 33/33/33 prosents fordeling.

Lenke til kommentar

Ved ARV(les: dødsfall) kan ikke din mor hoppes over, med mindre hun selv velger det. Uten testamente får hun alt, dere ingenting. Midler utover pliktarv kan testamenteres til dere.

Ved gave som dere snakker om her kompliserer du for mye, bare ta imot og ferdig med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg gjør det er fordi med alle lovene og reglene som endres/har blitt endret siste årene er jeg redd for å begå en feil og miste hele eller deler av disse pengene.

Konklusjonen er at besteforeldre kan overføre disse pengene uten problemer.

Lenke til kommentar

Bruk G-beløp. Si for eksempel at dine besteforeldre gir deg 5G (450 340 kr). Dette kan eksempelvis noteres i testamentet, eller på annen måte dokumenteres, slik at når den tid kommer - da du og din bror skal arve din mor - skal han ha 5G etter det års G-verdi, alt overskytende deles 50/50.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge begge besteforeldrene er i live og ikke sitter i noe uskiftet bo så kan barnebarnet her få absolutt alt de eier og har uten å måtte svare for det eller at det må bli en slags annen fordeling etter arv. 

Da kalles det en gave. Verken barna til dine besteforeldre eller noen andre kan si noe som helst på det. 

Sitter de i uskiftet bo derimot så kan du fint glemme det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...