Gå til innhold

1/16000 elektronisk lukker - hva er vitsen?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har lurt litt på noe som noen her sikkert kan svare på. Hva er vitsen med en lukkerhastighet på 1/16000 når man bruker elektronisk lukker? Avlesningshastigheten er vel det som begrenser en elektronisk lukker når bildebrikken må leses av pixel for pixel? Når det tar 1/10 sekund å lese av brikken, hva er da vitsen med den lukkerhastigheten?

Det er helt klart noe jeg ikke har forstått om elektronisk lukker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hensikten er å stoppe lysinnsamlingen kort tid etter at den startet, sånn at man får veldig lite "motion blur" bevegelsesuskarphet.

Se bildet av hånda i vann her, bare at det skal være mulig uten blits og et mørkt rom.

Edit: Se heller på disse to fuglebildene og disse bildene.

Takk for svar, men vet ikke om du svarte på det jeg lurte på. Hva er hensikten med den korte lukkertiden når avlesingen går så sakte?

Elektronisk lukker gir forvrengning på ting som beveger seg raskt, for eksempel ei vifte eller en bil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hensikten er å oppnå mindre bevegelsesuskarphet. Hensikten er ikke å oppnå flest mulig bilder per sekund eller lynrask lagring. Eller for å si det på en annen måte: hvis kameraet klarer 10 fps, prøv å ta en serie bilder med korteste lukkertid 1/10 sekund og de på bevegelsesuskarpheten der.

Forvrengningen er et resultat av rolling shutter. Det kan man få med både elektronisk og mekanisk lukker. Både vanlig elektronisk lukker og vanlig mekanisk lukker starter eksponeringen fra den ene siden av sensoren mot den andre, som en gardin som trekkes fra (1. gardin). Tilsvarende slutter begge eksponeringen tilsvarende det å trekke en gardin over sensoren (2. gardin).

1. gardin åpner/starter og 2. gardin lukker/stopper eksponeringen. 2. gardin kan godt begynne lukkingen på den ene siden av sensoren før 1. gardin har åpnet helt ut til den andre siden av sensoren. Ved veldig korte lukkertider har man bare en tynn spalte mellom 1. og 2. gardin som beveger seg over sensoren.

En gardin bruker typisk 1/180s - 1/250s fra den ene siden av sensoren til den andre. La oss si den er 1/200s og at spalten mellom 1. og 2. gardin = 1/5 av sensoren. Da får man en eksponeringstid for en gitt piksel som er 1/5 av 1/200s, altså 1/1000s for en gitt piksel et tilfeldig sted på sensoren. Det forteller noe om lysmengden som slippes inn og hvor mye bevegelsesuskarphet (i sekunder) denne ene pikselen får. Lukkertiden 1/1000s sier altså ikke noe om forsinkelsen mellom eksponeringen av den ene siden av sensoren og den andre. Det er denne forsinkelsen som skaper rolling shutter-effekten.

På noen kamera kombinerer man mekanisk og elektronisk lukker. For eksempel at 1. gardin er mekanisk og 2. gardin er elektronisk.

____

Du tenker kanskje på såkalt global elektronisk lukker? Det er når man har elektronisk lukker som virker på hele sensoren i samme øyeblikk, globalt. Det fjerner rolling shutter-effekten, men har noen ganske store konsekvenser på sensornivå. Det er vanskelig å implementere, energikrevende og plasskrevende. Dvs. dyrt, fungerer dårlig for høy fps video og lar seg ikke kombinere med høy pikseltetthet.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for svar, men vet ikke om du svarte på det jeg lurte på. Hva er hensikten med den korte lukkertiden når avlesingen går så sakte?

Elektronisk lukker gir forvrengning på ting som beveger seg raskt, for eksempel ei vifte eller en bil.

Hva med at det bare er et alternativ som fungerer godt i visse situasjoner og mindre bra til andre? Et godt bruksområde vil være om du vil bruke f1.2 på et relativt stasjonært motiv kl. 12 en sommerdag (istedenfor å blende ned eller bruke ND-filter), et dårlig bruksområde er biler som fiser avgårde i 200km/t.

Lenke til kommentar

Takk skal du ha for veldig fin og detaljert forklaring Simen1. Jeg forstår jo det med lukkertid, men jeg ble forvirret av det med avlesing av bildebrikke og elektronisk lukker. Når det brukes mekanisk lukker, så får bildebrikken tid til å lese av bildebrikken fordi det fysisk er en gardin som stenger for lyset. Ved elektronisk lukker er det vel ikke noe som fysisk blokkerer lyset for sensoren, men at hver pixel leses av fortløpende (i sirkel?).

Nå er jeg kanskje på dypt vann: Grunnen til at det kan bli forvrengning er at pixelene blir eksponert på forskjellig tid. Lukkertiden er den samme for hver pixel, men siden de ikke kan leses av samtidig, må de eksponeres like før de kan leses av. Er dette riktig?

Lenke til kommentar

Hva med at det bare er et alternativ som fungerer godt i visse situasjoner og mindre bra til andre? Et godt bruksområde vil være om du vil bruke f1.2 på et relativt stasjonært motiv kl. 12 en sommerdag (istedenfor å blende ned eller bruke ND-filter), et dårlig bruksområde er biler som fiser avgårde i 200km/t.

Emnetittelen var kanskje ikke så bra når jeg tenker meg om.

Lenke til kommentar

Når det er så mye lys at du ellers måtte brukt ND-filter for å unngå overeksponering. :)
Lenke til kommentar

Når det er så mye lys at du ellers måtte brukt ND-filter for å unngå overeksponering.

Enig med Trondster. Så lenge motivet ikke beveger seg gir elektronisk lukker mulighet for bilder som ellers vil krevd mindre blender og/eller ND-filter. Har man lyst på liten dybdeskaprhet er det veldig nyttig.

Lenke til kommentar

En morsom bi-effekt er selvsagt muligheten for ett kamera som er helt lydløst så lenge lyd varsel er avslått.

Helt lyd- og vibrasjonsfritt, og genialt for timelaps hvor man slipper å slite på den mekaniske lukkeren.

Lenke til kommentar

En morsom bi-effekt er selvsagt muligheten for ett kamera som er helt lydløst så lenge lyd varsel er avslått.

Ja, det er faktisk ganske nyttig. Bruker stadig silent mode på GM1. AtW

Første forsøkene på Lumix GM1 var litt humor, for lurte på om kameraet fungerte som det skulle da vant med både duringen fra IBIS n i Olympus, pipelyder og ikke minst lukker og blender når fyrte av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...