Lampa Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Hei. jeg startet i ny jobb 23.3-15 i en bedrift innenfor treindustrien. Merket ganske raskt at denne jobben ikke passer for meg da jeg blir for rastløs når jeg må stå ved en produksjonslinje. en kamerat sier at han vet om en jobb som jeg kan starte i på ganske kort varsel, Dette er kjøring med lastebil både lokalt og lengere turer. dette er en jobb jeg har veldig lyst til og prøve men er litt usikker. Kompisen sier at jeg kan prøve i f.eks 2 uker for å se hvordan dette passer meg. men hvordan kan jeg løse dette i praksis? er jo litt dumt å si opp en fast jobb (selv om den ikke passer helt for meg) for å prøve en jobb som innebærer en helt ny livstil, som igjen ikke sikkert at passer meg denne heller. takker for svar Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Hvertfall ikke prøv deg på å ta sykemelding for å teste den andre jobben. Da er du dobbel f*cked hvis den ene eller andre arbeidsgiveren finner det ut. Lenke til kommentar
Lampa Skrevet 21. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2015 Hvertfall ikke prøv deg på å ta sykemelding for å teste den andre jobben. Da er du dobbel f*cked hvis den ene eller andre arbeidsgiveren finner det ut. Er ikke noe alternativ heller. Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Kan du ta ut 2 uker ferie i nye jobben? Er snart sommer så kanskje mulighet til å teste ut da? 1 Lenke til kommentar
Lampa Skrevet 21. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2015 Kan du ta ut 2 uker ferie i nye jobben? Er snart sommer så kanskje mulighet til å teste ut da? er produksjonstans i fellesferien, så alle er oppsatt på 3uker ferie da (uke29-30-31) Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Dersom du ikkje vil seie opp så er det kun ferie som er alternativet ja. Pass berre på kva vilkår som ligger i lastebiljobben. Det er ganske vanlig med 14 dagers oppsigelsestid når ein får prøvetid. Dette betyr at dersom du tester jobben i 14 dagar og finner ut at lastebilsjåfør ikkje var noke for deg så vil måtte jobbe minst 14 dagar til før kontrakta er ute. Skal du kun jobbe 14 dagar og deretter eventuelt forlenge arbeidsforholdet så må dette avtalast særskilt slik at du ikkje plutselig står det med to arbeidsgivera som krever å få disponere tida di samtidig. Lenke til kommentar
Lampa Skrevet 21. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2015 (endret) Dette er det som kompisen min skriver. Han driver å hjelper til der som tilkallingshjelp. Han jobber på ambulansebåt så han stiller opp i friperiodene sine Edit: bildene kom i feil rekkefølge :-/ Endret 21. mai 2015 av Lampa Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Det er heilt sikkert mulig å gjere det slik. For eksempel ved å leige deg inn på eit 14 dagers engasjement med muligheit for forlenging til fast ansettelse. I så tilfelle vil du kunne jobbe i 14 dagar og deretter gå rett tilbake til den andre jobben dersom jobben ikkje falt i smak. Men vær oppmerksom på kva avtale du inngår. Dersom du no tar 14 dagers permisjon/ferie frå din nåværande jobb for å jobbe som sjåfør, korleis løyser ein då vidare ansettelse dersom du likar deg i jobben? Kan du test-jobbe i 14 dagar som sjåfør, deretter gåtilbake til produksjonsjobben der du jobber i oppsigelsestida og deretter fortsatt få jobb som sjåfør? Mitt råd er derfor at du tar kontakt direkte med sjåfør-arbeidsgivaren der du legger fram saka og forteller at du ønsker å bytte jobb men er redd for å seie opp ein sikker jobb for å gå til noke meir ukjent. Då vil det sikkert være mulig å finne ei god løysning, men som sagt så må du passe godt på at du ikkje blir fanga i eit dobbelt arbeidsforhold der den eine parten kan kome til å kreve erstattning for tapt som følger av ditt kontraktsbrudd med den eine parten. Lenke til kommentar
Lampa Skrevet 25. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2015 Det er heilt sikkert mulig å gjere det slik. For eksempel ved å leige deg inn på eit 14 dagers engasjement med muligheit for forlenging til fast ansettelse. I så tilfelle vil du kunne jobbe i 14 dagar og deretter gå rett tilbake til den andre jobben dersom jobben ikkje falt i smak. Men vær oppmerksom på kva avtale du inngår. Dersom du no tar 14 dagers permisjon/ferie frå din nåværande jobb for å jobbe som sjåfør, korleis løyser ein då vidare ansettelse dersom du likar deg i jobben? Kan du test-jobbe i 14 dagar som sjåfør, deretter gåtilbake til produksjonsjobben der du jobber i oppsigelsestida og deretter fortsatt få jobb som sjåfør? Mitt råd er derfor at du tar kontakt direkte med sjåfør-arbeidsgivaren der du legger fram saka og forteller at du ønsker å bytte jobb men er redd for å seie opp ein sikker jobb for å gå til noke meir ukjent. Då vil det sikkert være mulig å finne ei god løysning, men som sagt så må du passe godt på at du ikkje blir fanga i eit dobbelt arbeidsforhold der den eine parten kan kome til å kreve erstattning for tapt som følger av ditt kontraktsbrudd med den eine parten. han sliter med å skaffe folk til fast kjøring av en eller annen merkelig grunn, så mange går som tilkallingsvikarer. kjøringen går ifra sementvare fabrikken hvor de produserer betongelementer søyler og lignende. Laster opp der og kjører ut til byggeplasser. har fått et spm om turer via en kompis men har ikke passet pga. min faste jobb. så det som er planen er at jeg kjører for han i 2 uker for å se hvordan det passer meg. uansett utfallet der så bør jeg finne på noe annet, da jeg har begynt å slite med armene, fikk påvist senebetennelse i begge underarmene etter 1 mnd. Smertene kom allerede etter 1 uke og nå har jeg tatt betennelsesdempende/ smertestillende i 1 mnd + 1 kortisonsprøyte. venstre armen har blitt bedre men ingen forskjell i høyre hånden. etter å ha jobbet som rørlegger i 10 år og har hatt lyst til å prøve noe annet de siste 3 årene så er det litt demotiverende og begynne å slite med kroppen etter å ha kommet seg over i ny jobb. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Har du førerkort og yrkessjåførbevis for å bedrive denne form for jobbing? Lenke til kommentar
Lampa Skrevet 25. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2015 Har du førerkort og yrkessjåførbevis for å bedrive denne form for jobbing? Mangler kun buss og motorsykkel for å ha fylt alfabetet bak der, og Yrkessjåførbeviset går ut i august 2019 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 "Sliter med å skaffe fastfolk av en merksnodig grunn, og mange går som tilkallingsvikarer ..." - Hmmm, det kan være grunner for det da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå