Sitoy Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Hei! Jeg sliter litt med valg av utdanning og skulle gjerne hørt litt erfaringer og tips. Jeg har lyst å studere IT ettersom jeg ganske interessert i data og synes programmering er morsomt. Har bestemt meg for å studere i Trondheim, så det blir enten på HiST eller NTNU, men ser ikke ut som karakterene holder for å komme inn på Informatikk på NTNU. Synes linjen Informatikk på NTNU ser mye mer interessant ut enn det de på HiST gjør, men det er kanskje fordi NTNU er flinkere til å legge fram linjen sin? Hvilken av linjene på HiST tror du ligner mest på NTNU sin? Synes ikke alle de økonomifagene på "IT-støttet bedriftsutvikling" hørtes noe interessant ut, samtidig som det ikke ser ut som det er noe særlig programmering i "Drift av datasystemer", men mer om drift.. Med tanke på jobb etter studiet, hvilken av linjene er mest attraktive? Ser at de reklamerer for at det er vanlig med jobbtilbud mange måneder før man er ferdig med studiet og hvor alle ligger over 400k i året på linjen "Drift av datasystemer", er dette linjen man burde gå? Takk Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Ingen av HIST linjene gir det samme som NTNUs for programmering. drift av datasystemer gir ikke utviklerjobb, så hvis det er programmering du virkelig vil, ville jeg tatt opp fag eller skaffet poengene du trenger. Lenke til kommentar
d1cte Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Hva med å gå dataingeniør og søke deg på NTNUs master når du er ferdig? Lenke til kommentar
Anteh Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Drift av datasystemer er veldig attraktivt, og vet om mange som har fått jobb flere måneder før de er ferdig med studiet. Dette gjelder i liten grad for IT-støttet bedriftsutvikling, men det er noen som får det her også. Dette spørs jo litt på hvor gode karakterer, og hvilke fagkombinasjoner du velger. Som nevnt over, så blir du ikke utvikler av å gå drift, og heller ikke av å gå IT-støttet. Det er ikke så mye programmering på noen av linjene, men du har visual basic innføringsemne og et større prosjekt i et senere semester, på både IT-støttet og drift. Du har et visst antall valgemner (husker ikke hvor mange), i tillegg til bonusemner, slik at du kan bestemme litt selv hva du ønsker å lære deg mer av. Lenke til kommentar
Sitoy Skrevet 21. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2015 Har gått et år på elektroingeniør, men syntes det ble for mye matte så tror ikke dataingeniør blir noe bedre. Har lest ganske mye om Drift av datasystemer nå og er blitt ganske sikker på den. Takk for alle svarene Lenke til kommentar
Alviyo Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Har vært i samme situasjon som deg. Gikk ett semester på elektroingeniør, men hoppet av da jeg syntes matten var overveldende og veldig lite motiverende. Året etter begynte jeg på dataingeniør, og for meg var det som natt og dag. Fullfører studiet i år, og har ikke angret et sekund på valget. Jeg synes fortsatt ikke at matten var en behagelig affære, men måten den ble anvendt på gjorde det mye lettere å komme seg igjennom. På elektro merket jeg fort at jeg ikke hadde noen interesse å sitte å regne på faseforskyvninger osv. På dataingeniør derimot, der kunne vi anvende matematikken ved programmering av 3d-grafikk og lignende, samt se hvordan datamaskinen blir styrt av matematikk. For å konkludere, så er mengden og nivået på matematikken lavere på dataingeniør kontra elektroingeniør (HiST). Hvis man samtidig liker å programmere, er dette riktig valg. Studiet er veldig praktisk rettet, og man kommer raskt i gang med større systemutviklingsprosjekter i grupper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå