KnutValentino Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 (endret) 2 ganger de siste ca. 5 årene så har jeg blitt anbefalt og behandlet med Antipsykotiske legemidler for angst og søvnvansker. For så vidt 1 måned siden så sluttet jeg med Seroquel, pga. flere bivirkninger som bare ble verre og verre. Jeg hadde da gått på fast 50 mg Seroquel hver kveld, rett før sengetid for å få sove. Prisen jeg derimot ser ut til å måtte betale ser ut til å være svært høy. Søvnproblemene mine nå er helt ekstreme og uten tvil mye verre enn før jeg startet opp med Seroquel for 2 år siden. Første gangen jeg fikk servert Antipsykotika var da jeg var rundt 16 år gammel, for ca. 5-6 år siden. Jeg var da til behandling hos lokale BUP pga. Sosial Angst. En gang kom jeg i kontakt med en Islandsk Psykiater der, hvor aktuelle medikamenter for behandling av Angst og Sosial Angst var hovedtemaet. Denne psykiateren kom da opp med forslag om oppstart med det Antispsykotiske legemiddelet Fluanxol, da han mente at dette kunne være svært effektivt i forbindelse med behandling av den Sosiale Angsten som jeg på tidspunktet hadde en god del problemer med. I begynnelsen var jeg en del kritisk til medisinen, uten at jeg husker helt hvorfor - Jeg visste på det tidspunktet ikke noe om Antipsykotiske legemidler og bivirkninger, så dette var ikke noe som på det tidspunktet bekymret meg noe særlig. I de kommende månedene etter denne samtalen så forsøkte jeg uansett å selvmedisinere meg med bl.a. Rivotril - Noe som jeg så på som en "god ide" på det tidspunktet. Dette fungerte derimot ikke så bra, og så snart jeg etter ca. 6 måneder hadde ruset meg, blitt avhengig og blitt avruset fra Rivotril så valgte jeg å for en gangs skyld å stole på anbefalingen fra denne psykiateren. Jeg tok derfor dette opp i neste legetime med min fastlege og fikk startet opp med Fluanxol. Startsdosen var på 0.5 mg per dag, så vidt jeg husker. Jeg merket aldri noen effekt og dosen ble derfor gradvis økt. Etter noen måneder så var den daglige dosen på 5 mg, hvor jeg fortsatt ikke hadde merket noen effekt - Det ble derfor bestemt å igjen øke dosen, og denne gangen da til en daglig dose på 6 mg. Så vidt jeg kan huske så gikk ikke det mer enn noen dager - opptil 2 uker før dette ga negative resultater. Plutselig så begynte det nemlig en dag å skje noe "galt" med kroppen, og jeg ble akutt innlagt på sykehus med bivirkningen "Ekstrapyramidale Bivirkninger", som mer spesifikt bestod av bl.a. Dystoni, Dyskinesi. Tremor og ellers Kraftige- og Smertefulle Ufrivillige bevegelser- og muskelsammentrekninger. Etter denne episoden så ble det allikevel bestemt av Fastlegen at jeg skulle fortsette på Fluanxol, på samme dose som tidligere - Noe som igjen endte med en ny akutt innleggelse med de samme ekstrapyramidale bivirkningene. Denne gangen ble det funnet sannsynlig av sykehuset at Fluanxol hadde skylden og det ble derfor gitt videre beskjed til fastlegen min om at seponering av Fluanxol var å anbefale. Jeg sluttet derfor nå endelig med denne giftsmedisinen - Men allikevel for sent. Jeg hadde nå nemlig fått pådratt meg det som per definisjon kan kalles en "hjerneskade", som bestod av konstant små til moderate ufrivillige bevegelser, bestående av hovedsakelig Dystoni og Dyskinesi. Derimot så har disse plagene vært hovedskylden til et økende og unødvendig alkoholkonsum, som topper seg hovedsakelig om sommeren, da dette er årstiden plagene er på sitt verste. For ca. 2 år siden ble jeg frivillig lagt inn på psykiatrisk for behandling av depresjoner og Sosial Angst. 6 måneder senere så hadde denne innleggelsen gitt ganske positive resultater, i form av at jeg ble utskrevet med 80-90% mindre Sosial Angst og endelig kunne få et mer sosialt liv! Samtidig som jeg var innlagt så ble jeg derimot gitt Seroquel for soveproblemene som jeg slet en del med. Så vidt jeg husker så ble jeg heller ikke informert om, før jeg startet opp med medikamentet, at dette faktisk var et Antipsykotikum - For ikke å snakke om Avhengighetsfaren ved medikamentet som etter min erfaring er kraftig undervurdert. Da jeg endelig fant ut mer om medikamentet, bivirkningene og hvilke type medikament dette var, så var jeg allerede blitt Psykisk Avhengig av medikamentet. Avhengigheten av medikamentet var spesielt relatert til søvnproblemer - Da jeg rett og slett "måtte" ha medisinen for å få sove. I ca. 1/3 av tilfellene hvor jeg gikk tom for Seroquel i løpet av de 2 årene jeg gikk på medikamentet, endte med totalt søvnløse netter. Som tidligere nevnt, litt lenger oppe i tråden, så ser det ut til at jeg har måtte betale en svært dyr pris for å ha inntatt dette giftsmiddelet. Søvnproblemene mine er nemlig nå helt ekstreme og mye verre enn da jeg startet opp med medisinen. Mens jeg tidligere kunne sovne som en stein etter en halvliter så kan jeg nå innta oppimot 10 mg Melatonin i tablettform + Drikke meg totalt full- og sansefull og allikevel ligge hele natten totalt søvnløs - Noe som sier litt ang. hvor mye Seroquel faktisk ser ut til å ha ødelagt skjønnhetssøvnen min. Nå.. Er jeg er direkte forbannet, og da spesielt på liksomlegene som har gitt meg en forverret psyke- og nerveproblemer som følge av å gi meg Antipsykotiske giftmidler de siste 5 årene. Noe som spesielt gjør meg forbannet er at Seroquel hos Felleskatalogen, ikke er oppført som et godkjent medikament til behandling av søvnproblemer. Men allikevel er dette noe som i mitt- og tusenvis av andre sine tilfeller allikevel blir gjort. I tillegg til dette så kom jeg nylig over følgende artikkel om Antipsykotiske legemidler: http://tidsskriftet.no/legacy/199828/leder1.html Her står det helt svart på hvitt; "Problemet med bivirkninger kommer imidlertid i særlig grad i fokus dersom preparatene brukes i lengre tid for tilstander som de ikke har vist tilfredsstillende dokumentert effekt for. Det frarådes derfor å bruke antipsykotika til behandling av søvnforstyrrelser, angst, depresjon, atferds- og personlighetsforstyrrelser dersom det ikke foreligger tegn på psykose (1, 3). Antipsykotika bør vanligvis heller ikke brukes i behandlingen av uro, aggressivitet, og tilpasningsvansker hos ikke-psykotiske psykisk utviklingshemmede, hjerneskadede og demente." Så hvorfor gjøres dette? Slik jeg ser det, når det av selve Tidsskriftet.no, som så vidt jeg vet har Norske Leger, Psykologer og Psykiatere som målgruppe, frarådes slik behandling, ja da.. Jeg blir direkte Frustrert og Forbannet! Saksøke: Jeg har derfor nå, av grunnene som er nevnt, bestemt meg for å gå til sak mot det Norske Helsevesenet for den Feil- og Uansvarlige behandlingen de har gitt meg de siste ca. 5 årene. En type behandling som i tillegg også ser ut til å ha gitt meg varige hjerneskader og forverring av psyke som jeg sannsynligvis må regne med å leve med, så lenge jeg lever. Men hovedsakelig er det ikke pga. skadene jeg selv har fått påført og med tanke på økonomisk erstatning som er hovedgrunnen til at jeg ønsker å kjøre sak. Bakgrunnen til dette ligger hovedsakelig i å vise Den Norske Stat- og Helsevesenet at det både er Uakseptabelt og Skal ha konsekvenser for Det Norske Helsevesenet å gi- og godkjenne slik Feil- og Uansvarlig behandling. I tillegg til dette så vil kjøring av en slik sak i beste fall kunne åpne for en debatt ang. denne typen behandling og skadevirkning, blant de Norske Politikerne. Når dette er sagt så er hovedsakelig følgende det jeg ønsker med denne tråden: - Anbefalinger til Advokater, som gjerne også har nærmest spesialisert seg på denne typen saker - Viktig er det også at Advokatene dere måtte anbefale har kontor på Vestlandet, i f.eks. Bergen og omegn. - Tips til saker og publikasjoner i Media som er relatert til dette. - Henvisninger til Lovparagrafer, Informasjonssider og lignende, som er relatert til denne type saker. - Alt annet som måtte være relatert til dette! Diskusjon: I tillegg så er det også bare å komme med deres egne Synspunkter, Personlige meninger og Personlig erfaring dere måtte ha selv i forbindelse med alt det som er blitt nevnt. Endret 20. mai 2015 av KnutValentino Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 (endret) Det er vel ikke noe "nyhet" at antipsykotika og sovetabletter skal gis i kortvarige perioder og er samtlige sterkt avhengighetsfremkallende. Dette regnes vel som allmenn kunnskap for de fleste? Dette er heller ikke noe som bør være mer enn midlertidig hjelp i en behandlings periode. Dette er vel også grunnen til å forhindre misbruk ved å reseptbelegge dem. Foreslår at du snakker med en dyktig kognitiv teraupeut istedet for å kaste bort tiden på saksøking osv. Ser ikke helt hvor du vil egentlig og vet ikke hvor langt du kommer heller. Det kan godt være det har vært noe svikt her, men en sak har alltid to sider, og utfra det du sier opplever jeg situasjonen som litt delt hvor det er mye situasjoner som er skrevet basert på frustrasjon, mens en annen del viser noen forhold som kunne vært unngått. Bjørn Bjorvatn er en av norges fremste på søvn. Jeg vet av erfaring hvor mye dette ødelegger, så hvis du vil ha hjelp vil jeg heller anbefale deg gjøre noe med treet, istedet for å bare plukke kvister. (hvis du skjønner bildet) Se fremover og aldri gi opp! Sosial angst er noe som kan fikses, det samme kan de aller fleste søvnproblemer. Spørsmålet er om du er villig, det krever mye hardt arbeid. Mange har hatt veldig god effekt av samtale grupper eksempelvis hvor dem går igjennom eksponeringer osv. Endret 21. mai 2015 av Phinex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå