AnonymDiskusjon Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Jeg har KOLS, ganske stygg en og en som ikke blir bedre.Jeg var til spesialist nylig og der ble det tatt opp bytte av lunger som et nært forestående tema.Dette var selvfølgelig noe jeg fnyste av, jeg fungerer jo i hverdagen ganske greit og trener faktisk uten større problemer ved et studio. Men så kom der en henvisning til rikshospitalet for utredning, og jeg kom til å tenke litt. Er jeg så vant til sykdommen at jeg ikke ser hvor galt det er? MÅ jeg gå til det skrittet at jeg må ha nye lunger? Hva skjer etterpå om jeg overlever? Vil det bli et liv uten mening? Kan jeg være ute i fjellet å jakte og fiske? Kan jeg være sammen med sønnen min på samme måte som før? Må jeg være i tilnærmet sterile omgivelser resten av livet? Å dø er jeg ikke redd for, å bli en del av universet er et privilegie. Det jeg er redd for er det som skjer etter bytte av lunger. Vil sønnen min se på meg som far? Vil jeg kunne gjøre de samme tingene som jeg gjør nå? Hvordan blir livskvaliteten? Noen her som har fått nye organer? Jeg skriver rotetet nå, men det er fordi jeg er selvmdisinert på alkohol og smertestillende samt lungemedisiner for å prøve å dempe den verste redselen... Anonymous poster hash: 61edd...8c7 Anonymous poster hash: 61edd...8c7 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Dette er spørsmål du må ta opp med spesialistene på Rikshospitalet. Kun den som kjenner deg og din sykdom kan gi deg noen fornuftige svar. 3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2015 Jeg er vel ute etter noen med erfaringer med bytte av organer. Det virker som når jeg gooogler temaet at det ikke ER så mange som får dette gjort.Jeg fisker overalt etter svar, jeg vet ikke engang om dette er rett fora for å ta slikt opp? Anonymous poster hash: 61edd...8c7 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Det du spør om er så spesifikt knyttet til deg og helsetilstanden din at ingen som ikke kjenner deg og samtidig har medisinsk spesialkompetanse vil kunne svare deg. Skriv opp spørsmålene dine i en notatblokk, på telefonen, paden elns, og spør legen når du skal til undersøkelse. Her inne vil du i beste fall få velmenende synsing, i verste fall trolling. Og du trenger vel ingen av delene i den fasen du er nå. 3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2015 Hmmm.... Trolling vet jeg å luke ut, synsingen du nevner kan fort bli verre med. Hadde vært et pluss om noen med virkelig erfaring kunne svart da, men sannsynligheten er vel lav?Har notert meg alt av spørsmål jeg foreløpig har kunnet komme på. Disse skal jeg, som du beskriver ta med til legen. Anonymous poster hash: 61edd...8c7 Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Jeg ville tatt kontakt med de her http://organdonasjon.no/ Der skriver de masse om det du lurer på. Kanskje de og kan sette deg i kontakt med noen som gått igjennom det samme som deg Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Jeg kan snakke ut av erfaring i forhold til at jeg har gjennomgått en alvorlig operasjon og risikoen for å dø var ganske så høy , siden dette også var hjernekirurgi så kunne jeg bokstavelig talt bli hjernedød selv om den gikk bra... Uansett , så hadde jeg to alternativer , å ikke ta operasjonen og gå imøte en langsom og vond død, eller ta operasjonen og håpe på at kroppen greide å tilpasse seg i ettertid. Jeg var heldig og legene dyktige , resultatet er at jeg har vært "frisk" i 5 år nå etter operasjonen og jeg hadde trolig maks levd i 1 år til om jeg ikke tok den. Det som var til hjelp for meg var å tenke positivt og ikke så mye på sykdommen , på denne måten kunne jeg ha litt glede av tiden før operasjonen (giftet meg med min kone da) og det var også mye til hjelp for meg. Sånn sett tror jeg også at det er lurt for deg å finne ut om det blir riktig å ta operasjonen og hvis ikke finne måter du kan leve med Kols uten at det ødelegger for mye for deg. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Jeg tror ikke de vil sette inn lunger som er dårligere enn de du har nå hvertfall. Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Du vil risikere at kroppen din vil frastøte de nye lungene. Men så lenge kroppen godtar de så vil livskvaliteten bli mye bedre selvsagt. Regner med du får friske normale lunger. Men du må vel stå i kø en stund. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Du vil måtte gå på medisiner resten av ditt liv for at kroppen ikke skal frastøte seg de nye organene. Du vil få ett stygt arr (eller flere). Du vil mest sannsynlig slite mer enn en vanlig person vil, men det er her du må se på fordelene; uten denne operasjonen så vil nok livet ditt bli drastisk kortere. Hva er det som er best for din sønn? En far som kjemper for å holde seg i live, eller en far som er døende pga kols? Du gjør det rette for din sønn, og han sin fremtid. Han trenger sin pappa i sitt liv. Lenke til kommentar
technicality Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Her har du en konkret side om prosessen og livet etter lungetransplantasjon: http://www.oslo-universitetssykehus.no/pasient/behandlinger/lungetransplantasjon Ikke ditt sykebilde, men en annen transplantert, kanskje det kan gi deg litt innsyn i det http://www.side2.no/3612191.html Ser og at den er i sammenheng med et tv-program, kanskje du finner denne episoden og kan se den ? Og som de over meg har nevnt så sitter nok legen(e) på mer og bedre svar enn noen av oss her inne kan gi deg Lykke til iallefall! Og god bedring Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2015 Avstøtning er jeg inneforstått med og dermed er man bundet til immunosuppresorer resten av livet for å kontre dette. Arr og ubehag som medfølger en operasjon er ikke noe jeg ser som den største ulempen.Endringer i livsstil er ok. Jeg tror jeg og er der at dette er noe man må gjennom for å beholde det man har av liv og levne.Jeg er redd for hvordan jeg skal forholde meg til de rundt meg, hva skjer om det oppstår komplikasjoner? Vil jeg bli bundet til et sykehus resten av livet slik at jeg lever fra sykehuset eller kan jeg bo hjemme som normalt?Jeg planlegger å ta kontakt med organdonasjon.no som nevnt lengre opp her, der MÅ jo være noen som kan dele erfaringer.Malvados innlegg ga litt innsikt, much appreciated! Jeg rabler sikkert ned mye usammenhengende, om så så er det fordi jeg bare skriver det jeg tenker å prøver å samle meg rundt temaet. Anonymous poster hash: 61edd...8c7 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2015 Her har du en konkret side om prosessen og livet etter lungetransplantasjon: http://www.oslo-universitetssykehus.no/pasient/behandlinger/lungetransplantasjon Ikke ditt sykebilde, men en annen transplantert, kanskje det kan gi deg litt innsyn i det http://www.side2.no/3612191.html Ser og at den er i sammenheng med et tv-program, kanskje du finner denne episoden og kan se den ? Og som de over meg har nevnt så sitter nok legen(e) på mer og bedre svar enn noen av oss her inne kan gi deg Lykke til iallefall! Og god bedring Takk for at du fant frem denne. Jeg fant innslaget! http://tv.nrk.no/serie/puls/MDHP12001713/22-04-2013# Anonymous poster hash: 61edd...8c7 Lenke til kommentar
technicality Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Ikke noe å takke for, håper de var til hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå