Lypsyls Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Sist helg når jeg kjørte over fjellet fra hjemplassen min til hvor jeg går skole var det snø og is på veien. Så jeg byttet ikke om til vinterdekk. Hørte i går at noen hadde fått bot for å enda kjøre med vinterdekk. Er det slik at man får bot for å ha vinterdekk enda det er is og snø på fjellovergangene? (Spesielt ille om natten når jeg kjører) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Du skal være skodd etter forholdene. Skal du over fjellet og det er fare for glatt veg så skal du ha vinterdekk. At du liksom skal legge om hver gang du kommer til lavlandet er urimelig å forlange. 1 Lenke til kommentar
Lypsyls Skrevet 20. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2015 Rimelig kjipt å lese det her da. Får vell bare prøve å omgå de plassene hvor det er kontroll frem til fredag da. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Er det slik at man får bot for å ha vinterdekk Du kan kjøre med vinterdekk hele sommeren, om du vil, uten å få bot. (Men det er ikke å anbefale, de fungerer dårligere enn sommerdekk). 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 (endret) Det slår ut andre veien også. Hvis du legger om til sommerdekk og du kjører ut pga. glatta i fjellet. Da får du også bot, og kanskje det som værre er. Som Vox_populi nevner gjelder forbudet kun piggdekk. Endret 20. mai 2015 av sedsberg Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Er det slik at man får bot for å ha vinterdekkDu kan kjøre med vinterdekk hele sommeren, om du vil, uten å få bot. (Men det er ikke å anbefale, de fungerer dårligere enn sommerdekk). Nå må du huske at nordlendinger stort sett mener piggfritt=helårsdekk og piggdekk=vinterdekk.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Nå må du huske at nordlendinger stort sett mener piggfritt=helårsdekk og piggdekk=vinterdekk.. Den meningen der går langt sydover! 5 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Det er nok mer utbredt i nord enn i sør.. Lenke til kommentar
Lypsyls Skrevet 22. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2015 (endret) Så hva er valgene mine da? Hadde tenkt å kjøre over fjellet på intervjue etter skolen i dag, men visst jeg står til fare for bot frister det lite. Og ja det er piggdekk det er snakk om, umulig å kjøre med piggfrie her om vinteren. EDIT; Må kjøre uansett over fjellet for å få byttet om. Endret 22. mai 2015 av Lypsyls Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Hvis du har piggdekk, så er vel regel søndag etter påske deadline for å legge om til sommerdekk. Lengre nord kan du kjøre litt lengre. Hvis du har piggfritt, så kan du kjøre med disse hele året. Har du piggdekk og skal opp på fjellet neste uke, så er ikke det god nok grunn til å kjøre med piggdekk denne uken. Da må du bytte til sommer og bytte på ny når du skal opp. Lenke til kommentar
Lypsyls Skrevet 22. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2015 Hvis du har piggdekk, så er vel regel søndag etter påske deadline for å legge om til sommerdekk. Lengre nord kan du kjøre litt lengre. Hvis du har piggfritt, så kan du kjøre med disse hele året. Har du piggdekk og skal opp på fjellet neste uke, så er ikke det god nok grunn til å kjøre med piggdekk denne uken. Da må du bytte til sommer og bytte på ny når du skal opp. Høres nu veldig ekstremt ut. Slik dt har seg så kjørte jeg forrige helg til skole byen min over fjellet, masse snø og is på veien da. Så nå til helgen når jeg skal hjem er snøen borte. Skulle jeg virkelig ha lasset med meg sommerdekkene over fjellet når jeg skal tilbake nå? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 (endret) Hvis du har piggdekk, så er vel regel søndag etter påske deadline for å legge om til sommerdekk. Lengre nord kan du kjøre litt lengre. Hvis du har piggfritt, så kan du kjøre med disse hele året. Har du piggdekk og skal opp på fjellet neste uke, så er ikke det god nok grunn til å kjøre med piggdekk denne uken. Da må du bytte til sommer og bytte på ny når du skal opp. Piggdekk er generelt ulovlig fra og med første mandag etter 2. påskedag, med unntak av Nord-Norge og med ytterligere unntak når forholdene tilsier det annerledes. Forøvrig pussig regel dere har i sør siden påsken flytter seg fra år til år. TS holder til i Nord-Norge og her er piggdekk ulovlig fra og med 1. mai, med unntak av når forholdene tilsier det annerledes. Hvor dekkene til TS befinner seg har ingen innvirkning på hvorvidt det er forbudt eller ikke. Skal man være lenge borte fra der man lagrer sommerdekkene bør man ta de med seg og vurdere omlegging løpende. Nå etter 1. mai er det bare føreforholdene som bestemmer om det er forbudt eller ei. Jeg er ikke sikker på om 5 dager "i tilfelle" er så mye at det kreves omlegging. Det har vært fint vær her i nord den siste uka så jeg tviler på det er snø, is eller nattefrossent smeltevann i veibanen på Sennalandet i kveld. Til høsten og neste vår bør du ta med det andre dekksettet og vurdere omlegging løpende. Endret 22. mai 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Så hva er valgene mine da? Hadde tenkt å kjøre over fjellet på intervjue etter skolen i dag, men visst jeg står til fare for bot frister det lite. Og ja det er piggdekk det er snakk om, umulig å kjøre med piggfrie her om vinteren. EDIT; Må kjøre uansett over fjellet for å få byttet om. Det er påbudt å sko bilen etter forholdene, altså kan piggdekk være lovlig på en tur midt på sommeren dersom du vet at det er snø/is underveis på turen. Klart piggfritt funker om vinteren også, selv i Nord-Norge, det er ikke så mye verre der oppe selv om dere like å tro det. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Nordlendingene er litt klønete på glatt føre og behersker ikke piggfrie. 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Til høsten og neste vår bør du ta med det andre dekksettet og vurdere omlegging løpende. Du mener at han skal legge om før fjellet og etter fjellet om man skal over fjellet en gang? Hva om man skal frem og tilbake, altså over to ganger på en og samme dag? Det er ganske urimelig å forlange. Jeg kjørte nylig fra Oslo til Bergen, og da var det snø på fjellovergangene. Jeg hadde sommerdekk på hele turen. Jeg har hverken armer eller lommebok til å få byttet om på dekkene flere ganger. Da får jeg heller ta en bot om det er kontroll. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Nei, det var ikke det jeg mente. Jeg skrev også at jeg var usikker på om 5 dager var såpass lang beredskap mot glatt føre at han burde legge om eller ikke. Det jeg mente med "vurdere omlegging løpende" var at langtidsvarslet kan være usikkert 5 dager frem. Det er lurt å ha med det andre dekksettet og så ta avgjørelsen om omlegging når han får det sikrere korttidsvarslet. Det kan i sjeldne tilfeller falle snø på fjellovergangene i Nord-Norge også i juni og juli, men det er neppe godkjent unnskyldning for å bruke piggdekk hele sommeren bare i tilfelle det skulle skje. Som sagt, jeg vet ikke om "i tilfelle glatt føre om 5 dager" er godkjent grunn for å bruke piggdekk. Men jeg vet med sikkerhet at "piggdekkene mine ligger i en annen by" ikke er godkjent grunn. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. mai 2015 Del Skrevet 24. mai 2015 Shit! Jeg håper du ikke hørte på min antagelse om været i Finnmark og valgte å beholde piggdekkene på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå