Gå til innhold

Søker hjelp til kjøp av pc til ca. 5000 kr :)

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har lyst til å prøve å bygge min første data. Jeg har ikke lyst til å bruke noe særlig mer enn rundt 5000 kr til dette, men vet ikke hvilke komponenter som er bra og passer sammen, til en god pris. Kunne kanskje noen ha gitt meg tips om dette? Jeg har tenkt å bruke den til spille spill, men det er ikke så nøye om den kan kjøre de nyeste spillene på beste instillinger.

Jeg vet det ikke er så mye penger, i forhold til de andre som skriver her, men jeg håper og tror at det er mulig å bygge noe greit til en rimelig penge :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakker vi her kun om selve maskinen, eller tenker du at disse 5K også skal dekke skjerm, tastatur, mus, headset/høytalere og OS?

Uansett. Det du kan gjøre er å følge med på bruktmarkedet. Da vil du finne noen gode kjøp fra tid til annen og sette komponentene sammen selv. 

Lenke til kommentar

Bare for å spare litt tid så slenger jeg ved en ferdigpakke https://www.komplett.no/saml-selv-intel-entry-gamer/794920 Helt grei maskin det her, men leveres uten OS så med OS blir det ca 5500,- https://www.komplett.no/microsoft-windows-81/798697

Du får ikke alverdens bra grafikk, men akseptabel. Husk at hvis du kjører på 720p isteden for 1080p så kan du sette opp detaljnivået veldig mye. Hvis du skal få bra gamingytelse med en "dårlig" maskin så anbefales 720p på det sterkeste. Min forrige maskin lagget med alt på low med 1080p, men når jeg satt ned til 720p så kunne jeg sette alt til medium/ high. Ikke ultrabra, men veldig mye bedre grafikk :) Den hadde dårligere GPU enn eksempelet, men noe bedre CPU og 8GB RAM.

Denne PC'en har dog ikke så kraftig prosessor og GPU, mange vil kanskje klage på det, men hvis du skal få en særlig bedre PC enn dette så bør du gå opp til ca 7500,- vil jeg si. Da får du bedre CPU, GPU og mer RAM. Du trenger 8GB RAM, så hvis du tar denne latmanns anbefalingen så må du ut med 500,- til for å få 8GB RAM. Da er vi oppe i 6000,- og med den ytelsesøkningen du vil få med 1500,- mer så hadde det vært en no-brainer for meg, ikke vondt ment.

Hvis du skal ha skjerm, tastatur etc med i prisen, som Kyrre over nevnte, så vil ca 5000,- definitivt ikke være nok til å få grei spillytelse i nyere spill, selv med alt på low og 720p :hm: 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan vi ikke bare si eneste PC du kan få som er av noe verdi er brukt?

Men det er større risiko for nedelag i den prisklassen.

i5 2500k, 8 GB DDR3 ram + LGA1155 hovedkort.

R9 280x noe i den duren kanskje med liten SSD og harddisk, det vel det råeste du kan kanskje finne på bruktmarkedet.

Om du er heldig holder dette noen år til.

Lenke til kommentar

i5 2500k er ein beast. Har brukt den i over 4 år no (OCed til 4,4 ghz) og tenker at den varer til Skylake/Cannonlake. Bruker den samen med GTX 970 og det er ein fin kombo. Spiller GTA 5 på max (1080p) uten problemer. Så om du finner noko med det til under 5k, så hadde det vært ganske bra.

Lenke til kommentar

Ville ikke hørt på de som sier at det ikke er mulig å lage et slikt bygg til rundt 5000 kroner. Det er det i høyeste grad. :)

Forslag til bygg innenfor budsjett

GTX 960 + i3 4160 + 8GB. Dette skjermkortet etter overklokk blir cirka 18% kjappere, og dermed på nivå med R9 280X. 

Derimot om du øker budsjettet ditt til 5950 kroner, kan du bytte ut strømforsyning til Antec High Current Gamer 520W og slenge på en Asus Radeon R9 290X. 

Da vil bygget se slik ut:

Min egentlige anbefaling (5950,-)

Da øker du ytelsen med cirka 50% om du velger å ikke overklokke noen av alternativene, mens økningen blir på 30% om du tar overklokking med i betraktning. :) Ikke verst for et 14% dyrere bygg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bare som eksempel

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=59578665&searchclickthrough=true&searchQuery=3570k

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=59755876&searchclickthrough=true&searchQuery=r9%20280x

Det står riktignok ikke noe om PSU eller OS her, men er jo enkelt å finne ut av.

4000 kroner for 3570K, 280X og 840 Pro + 3 TB HDD er et fint eksempel på hva man kan få tak i på bruktmarkedet. Jeg letet ikke akkurat lenge heller, så det er enkelt å finne tilsvarende. 

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...