Gå til innhold

Hvordan starte finne sin første jobb som Prosjektleder?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er akkurat ferdig med mastergraden. Har jobbet ved siden av studiene som CAD designer. I studiene har jeg lært en del om ledelse og management og en del tekniske ingeniørfag. So jeg har litt teoretisk bakgrunn om forskjellige planleggingsverktøy, diverse lede-prinsipper. Men alt er ren teori.

Det jeg lurer på er hvordan får man sin første jobben som prosjektleder? Er det mulig å få det rett etter utdanning? Kreves det å få noe erfaring som prosjektingeniør kanskje? 

Har dere noe historier eller erfaring å dele er jeg takknemlig. 

tenker på prosjektleder stillinger innen bygg, eller ingeniørrelaterte bedrifter. Eventuelt andre områder. Kom gjerne med innspill. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Erfaring i bransjen du ønsker og lede prosjekt er et must , si du skal være prosjekt leder i en bedrift som vedlikeholder mekanisk utstyr , da må du vite hvordan utstyret virker , en prosjektleder brukes som en resurs til og planlege hvordan og hva som skal gjøres.

der jeg jobber i dag har prosjekt leder ansvar for og planlegge jobben , lage dokumentasjon til verkstedet ( jobbkort) men all relevant nødvendig papirer ( tegninger , prosedyrer ol) deretter skal det settes et scope på tid på utførelse og budsjett på kost opp til kunde , dette er personen som brukes som kunnskapsbase på utstyrer , hvordan demontere montere reparer ol , etter at mekanikerne har demontert og inspeksjon ( meg ) har inspisert returnere jobbkortet(prosjektleder bestemmer og hvordan og hva som skal inspiseres i henhold til kundekrav ol ) til prosjektleder og ut fra dette skal deler bestilles , 3 part reparasjoner bestilles , løsninger hvordan ting skal repareres osv , Nå skal det og sette opp quote til kunde på pris for reparasjon og montering .

veldig mye av dette krever at du har kunnskap om utstyret og praktisk erfaring for og kunne støtte de rundt deg som kommer for informasjon , det er sikkert mulig og gå rett fra studie til prosjektledelse , men jeg vill hatt noen form for erfaring innen det du skal styre og lede.

Lenke til kommentar

deretter skal det settes et scope på tid på utførelse og budsjett på kost opp til kunde

Her tenkte jeg at den arbeid blir utført av personalet som har gjort dette før og de må da vite hvor lang tid de bruker på dette. Og dette vil da være innput til plannlegginga.

... dette er personen som brukes som kunnskapsbase på utstyrer , hvordan demontere montere reparer ol...

Hvis det er slik at han er den eneste i bedriften som kan dette da er han virkelig uerstattelig slik jeg ser. Litt som en spesialist.

Er jeg kanskje litt månen når jeg tror at alt av expertise finnes i bedriften, da er det bare å kalle til en møte og finne ut av alle aktiveteter som skal til for å gjennomføre et prosjekt. Så forsikre resurser til aktiviteter og finne ut av tiden som behøves for hver aktivitet. Så følge opp og passe på at alle har det de trenger (utstyr eller informasjon) til å utføre jobben.

Lenke til kommentar

vell i dag jobber jeg i en extremt liten bedrift så da faller det mange oppgaver på enkelt personer ( og det man ikke kan må man bli expert på over natta :p ) , og de blir kanskje fort litt unnværlige , men ikke umulig og erstatte .

Lenke til kommentar

Det er ikkje umogleg å få jobb som prosjektleder som nyutdanna, men det er forholdsvis uvanlig.

Dei fleste arbeidsgivere vil helst ha nokon med praktisk erfaring før dei ser på formell kompetanse.

Dette vil sjølvsagt være avhengig av kva prosjekt det er snakk om, og kva arbeidsgiver du har, men i realiteten så vil du som nyutdanna vanligvis konkurrere mot andre søkarar som er eldre enn deg som har både erfaring og utdanninga. Små bedrifter har ofte færre søkarar/ansette å ta av, så det er det større sjangs for at du som nyansatt blir satt i ein lederposisjon.

Det beste rådet er å komme deg med i nokre prosjekt der du jobbar tett saman med prosjektledaren, på den måten får du erfaringa som du ofte treng for å sjølv kunne ta over som prosjektleder.

Lenke til kommentar

og så må man huske at gutta på gulvet har -100 i respekt for deg i minst 1 år eller 2 , og erfaringsmessig er nyutannete ingenører som tror de kan alt siden de har godt på skole noe av det værste som finnes og jobbe med , ikke hører de på folk som ikke har godt på skole og vet 0 om hvordan jobbe sikkert , har hatt situasjoner hvor de nesten har tatt livet av seg selv om jeg ikke fysisk hadde nappet sånne bort i siste liten

Lenke til kommentar

og så må man huske at gutta på gulvet har -100 i respekt for deg i minst 1 år eller 2 , og erfaringsmessig er nyutannete ingenører som tror de kan alt siden de har godt på skole noe av det værste som finnes og jobbe med , ikke hører de på folk som ikke har godt på skole og vet 0 om hvordan jobbe sikkert , har hatt situasjoner hvor de nesten har tatt livet av seg selv om jeg ikke fysisk hadde nappet sånne bort i siste liten

Jeg er en tilhenger av den teori der prosjektleder skal fasitlitere. De folka som jobber i bedriften i 20 år har mye erfaring og en god magefølelse for hva som er en bra løsning. Og den løsning kan være bra nok. Jeg har brukt ekspertise fra disse til å lage en mer oversiktlig bilde av situasjon med tall for lønnsomhet og diverse (i forbindelse med master oppgaven). Noen løsninger var ikke lønnsomme, andre var mye bedre en dagens situasjon, og flere av dem glemte å vurdere noe kritiske egenskaper.  Men det jeg ikke greide er å komme med noe bedre løsning enn dem.

Det var det jeg tenkte og, at søkere med erfaring og utdanning får større prioritet i søknadsprosessen. Det er kanskje den eneste måten, spesielt i dagens marked, er å vise seg i en prosjekt. Og så være heldig nok til å se en ledig stilling der som prosjektleder. Mye handler om flaks som jeg ser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil også være ein tendens til at arbeidsgiver helst ansetter nokon med lik bakgrunn som ein sjølv.

Er arbeidsgiver ein av dei som har jobba seg gjennom den lange linje sjølv, så er det mindre sannsynlig at han velger ein med sterk teoretisk bakgrunn. Har arbeidsgiver sjølv teoretisk bakgrunn så vil ein gjerne ansette nokon med same bakgrunn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

sånn foresten , her er en stillingsannonse 

http://www.ikmconsultants.no/job-market?vid=3006886

ser jo at de legger lista høyt for tiden , både på utdanning , erfaring fra lik stilling og erfaring fra hands on arbeid 

* Degree qualified (BSc Engineering or Equivalent)
* Minimum of 10 years relevant professional experience

Understanding of producing operations (surveillance, maintenance & reliability). Preferably 2-3 years of direct operations experience.

Lenke til kommentar

ser jo at de legger lista høyt for tiden , både på utdanning , erfaring fra lik stilling og erfaring fra hands on arbeid 

Understanding of producing operations (surveillance, maintenance & reliability). Preferably 2-3 years of direct operations experience.

Og den tenkte du å få som nyutdannet?

Lenke til kommentar

Og den tenkte du å få som nyutdannet?

hvem jeg ?? , jeg er ikke OP , men det var heller for og vise hva som faktisk kreves av en prosjektleder og som jeg tiligere sa i tråden så kommer du ikke langt  med kun skole som prosjektleder , mere realisktisk er vell JR prosjektleder eller assisterende prosjekt leder .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...