[email protected] Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Hei! Eksamen i morgen og trenger hjelp! Jeg ble trukket opp i Norsk og da fikk vite temaet mitt som alle andre skoler. Jeg fikk som tema SULT og står helt fast. Når jeg hører ordet sult så er det jo mye jeg kan skrive ned: -Makt -Menneskerettigheter -U-land -Utdanning -Jøder under VK2 -Mat osv. osv. Så ja det er veldig mye som er sult, men sliter med og finne ut av hva som egentlig er poenget med tema sult?Hva er det som dem vil jeg skal fram til? Dette står på arket mitt: Antallet følgere du har, gjør deg ikke bedre enn andre. Hitler hadde millioner. Jesus hadde tolv. Mener de at uansett hvor mange følgere du har eller hvor mange venner du har så endrer ikke dette seg for hvordan person du er? Det er sikkert flere er som kom opp i norsk skrifting med tema sult. Hva er det dere mener om dette og hva mener dere er lurt og ha med eller øve på? Lenke til kommentar
knkenkasoiej Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Hei Eg kom også opp i Norsk skriftlig og fekk tema sult. Eg kan ikkje heilt svare på kva dei vil med dette tema for eg lurer på det samme sjølv. Men slik har eg har tolka det sitatet: Visst du for eksempel har 200 likes på profilbilde ditt, mens eg har 100, betyr ikkje det at du er ein betre person enn. For Hitler hadde milioner av følgere, Jesus hadde berre 12, men Jesus var ein betre person. Visst du skjønnte det Lenke til kommentar
kaja099 Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Hei, jeg fikk også norsk. Jeg tolker sult på som at det kan være sulten på andre ting, ikke bare mat. eksempel: sult på status, sult på kunnskap eller seier. Sult kan tolkes på som en trang på noe. Det er også mange kontraster i heftet, sulten og mett. Det man kan mene med mett er at man har oppnådd noe. Lenke til kommentar
Hassan20 Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 (endret) Hei. Jeg også kom opp i norsk og fikk Sult som tema, i tillegg til flere artikler som kanskje knyttet til sulten blant annet norsk musiker Magnus Eliassen som ikke handler mat fra butikker, men spiser utgått mat fra søppelkasse og ikke minst femten åringer som kjøper merkeveske til flere tusener. Bortskjemte fotballspiller. Slike oppgaver ga meg hodepine selv om de har assosiasjoner på hverandre. Menneskene skal aldri bli mett. Life goes on! Men når vi kaster mat , må vi tenke dobbelt. Det er lurt å handle mindre enn å kaste mye mat. -under eksamen Darfur region i Sør-sudan, de er desperat for mat -Yemen hvor krigen starter nå. Barn har ingen å spise og drikke Følg med nyheter på TV2 Endret 20. mai 2015 av Hassan20 Lenke til kommentar
holaholaoo Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Tar du faget som privatist? Har selv kommet opp i norsk, men ikke fått noe tema går vg3 btw Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 (endret) Knut Hamsun? Første jeg tenkte også. Føler makt, menneskerettigheter osv blir mer samfunnsfagrettet? Med mindre man analyserer tekster som omhandler dette naturligvis. Endret 20. mai 2015 av BigJackW Lenke til kommentar
holaholaoo Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 (endret) Knut Hamsun? Første jeg tenkte også. Føler makt, menneskerettigheter osv blir mer samfunnsfagrettet? Med mindre man analyserer tekster som omhandler dette naturligvis. Da blir vel oppgaven mest sannsynlig å skrive en samfunnskritisk tekst, altså artikkel, kåseri osv. Dere får sikker også diktanalyse og sammenligning. Dette er oppskriften på alle norsk eksamener Endret 20. mai 2015 av holaholaoo Lenke til kommentar
hellothatisme Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 sjekk gjerne vår innlegg og diskusjon hjelper mye https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1665779?st=0 Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Bare å smelle opp en artikkel på eksamen. Safere 5er finnes ikke. Lenke til kommentar
TankyNokia Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Vi snakket om det og da fant vi ut at alle eksempeloppgavene handlet om "sult etter å ******" jeg kommer til å vinkle oppgaven min mot "sulten til å ******" det er hvertfall det jeg tenker ang temaet. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 20. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2015 Hei, jeg fikk også norsk. Jeg tolker sult på som at det kan være sulten på andre ting, ikke bare mat. eksempel: sult på status, sult på kunnskap eller seier. Sult kan tolkes på som en trang på noe. Det er også mange kontraster i heftet, sulten og mett. Det man kan mene med mett er at man har oppnådd noe. Så sluten på at du har noe jeg ikke har. Som siden du har det så vil jeg ha det fordi hvis ikke jeg får det blir jeg sett på som en taper eller lignende? Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 20. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2015 Bare å smelle opp en artikkel på eksamen. Safere 5er finnes ikke. Hva mener du ? Bare og smelle opp en artikkel på eksamen? Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 20. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2015 Tar du faget som privatist? Har selv kommet opp i norsk, men ikke fått noe tema går vg3 btw Nei jeg tar ikke faget som privatist... Går i 10.klasse.. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 20. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2015 Hei Eg kom også opp i Norsk skriftlig og fekk tema sult. Eg kan ikkje heilt svare på kva dei vil med dette tema for eg lurer på det samme sjølv. Men slik har eg har tolka det sitatet: Visst du for eksempel har 200 likes på profilbilde ditt, mens eg har 100, betyr ikkje det at du er ein betre person enn. For Hitler hadde milioner av følgere, Jesus hadde berre 12, men Jesus var ein betre person. Visst du skjønnte det Ja det er jo sant, men hvordan hadde det blitt da hvis alle skulle tenke sånn? Hitler hadde mage millioner og jesus bare 12... Jeg ser Hitler og Jesus som motsetninger; Måne og sol - Dag og natt - Det gode mot det onde.... Sånt, men kan dette trekkes inn til Sult? Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Bare å smelle opp en artikkel på eksamen. Safere 5er finnes ikke. Hva mener du ? Bare og smelle opp en artikkel på eksamen? Mener at det er relativt lett å få en grei karakter hvis man kjører på med en artikkel. Gjelder bare om å få satt den opp på en skikkelig måte (innledning, hoveddel og avslutning/konklusjon) Fisken: Nå vet jeg ikke hvordan eksamen praktiseres på vgs i dag, da jeg tilhører den gamle reformen. Men jeg valgte alltid artikkel og fant det mye lettere enn å skrive et essay eller en novelle. Hvis dere får ha med notater om temaet "Sult", så finner du noe interessant å skrive om og noterer ned masse stikkord rundt dette temaet, som du så skriver om og drøfter på eksamen. 1 Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 20. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2015 Bare å smelle opp en artikkel på eksamen. Safere 5er finnes ikke. Hva mener du ? Bare og smelle opp en artikkel på eksamen? Mener at det er relativt lett å få en grei karakter hvis man kjører på med en artikkel. Gjelder bare om å få satt den opp på en skikkelig måte (innledning, hoveddel og avslutning/konklusjon) Fisken: Nå vet jeg ikke hvordan eksamen praktiseres på vgs i dag, da jeg tilhører den gamle reformen. Men jeg valgte alltid artikkel og fant det mye lettere enn å skrive et essay eller en novelle. Hvis dere får ha med notater om temaet "Sult", så finner du noe interessant å skrive om og noterer ned masse stikkord rundt dette temaet, som du så skriver om og drøfter på eksamen. Tusen takk! Dette virker spennende Takk for ideen skal huske på dette til i morgen Lenke til kommentar
sinjebakkevo Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Ferdig me bokmål!! Jeg valgt B3 og skrev cirka 2000 på hele oppgaven. Dere da? Lenke til kommentar
sinjebakkevo Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Hvordan forbreder dere til imorgen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå