Gå til innhold

Harddisk - ubenyttet volum

Anbefalte innlegg

Jeg har en harddisk som jeg kjøpte for noen år siden. Den kjører Windows 7, Home Edition. Siden det er noen år siden harddisken ble tatt i bruk lurer jeg på om det finnes verktøy som kan brukes for å finne ut om manglende tilgang til volum skyldes diskfeil. Alternativ årsak er at jeg kun formaterte Windows 7-volumet.

Endret av Audun68
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Datamaskinbehandling viser to partisjoner uten tildelte bokstaver, øverst.

Den ene er kun i underkant av 4 GB. Når jeg høgreklikker volum er slett eneste valgmulighet.

Partisjonen som brukes, C, vises deretter.

Endret av Audun68
Lenke til kommentar

Skulle spesifisert at skjermbildet må inneholde selve disken(e), det som er i farger. Der ser man hvordan disken er delt opp.

Antar at du enten må opprette partisjon på ledig område eller bare tilegne en stasjonsbokstav.

Lenke til kommentar

Harddisk 0 er totalt sett mindre enn jeg først nevnte.

Har altså kun tilgang til C, ikke til de to primærpartisjonene.

Det er en stund siden jeg anskaffet disken og jeg er derfor usikker på

om partisjonene utover C kan inneholde filer jeg har lagt inn tidligere;

om den kan inneholde en teknisk feil, og om det finnes verktøy jeg kan

fin ut av dette med.

post-323895-0-60417100-1432374253_thumb.png

Endret av Audun68
Lenke til kommentar

Det ser ut til å være et problem med filsystemet. Som du ser så står det NTFS på C og J, men på disse står det ingenting.

Du kan prøve å formatere partisjonene. Eller helst slettte begge, og opprette en ny.

Men da forsvinner eventuelle filer. For å sjekke status så kan du bruke MBRlister, se min signatur.

Lenke til kommentar

Hva skjer om du åpner meny over den disken som mangler stasjonsbokstav? (HØYRE-KLIKK over aktuell disk) Får du da et valg for å lage stasjonsbokstav til den?

Windows rapporterer jo tydeligvis at disken er OK, eller på engelske varianter av Windows som "Healthy".

post-30484-0-61720300-1432743186_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Hva skjer om du åpner meny over den disken som mangler stasjonsbokstav? (HØYRE-KLIKK over aktuell disk) Får du da et valg for å lage stasjonsbokstav til den?

Windows rapporterer jo tydeligvis at disken er OK, eller på engelske varianter av Windows som "Healthy".

Får kun alternativene slett og hjelp.

En mulighet er at jeg kun formaterte det tilgjengelige C-volumet.

Endret av Audun68
Lenke til kommentar

PC'en melder at MBRlister.zip kan inneholde skadelig programvare. Kan meldingen ignoreres?

Ja, det kan du ignorere. Det er vel en generisk melding du får på alle filer du laster ned.

Det er en funksjon i Chrome. Søk på "is not commonly downloaded and could be dangerous" så der man at det er mange som plages av denne meldingen.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Nei innstallasjonen skal vel ikke opprette partisjoner i hytt-og-gevær.

Vel....tanken min er at jeg kan ha opprettet partisjon uten å formatere.

Men kanskje det er umulig. Uansett, av erfaring, er det lett å glemme hva som er mulig/ikke mulig å gjøre når det går tid mellom hver gang prosesser blir gjennomført.

Lenke til kommentar

Skal ikke begi meg ut for å være harddisk ekspert. Trø forsiktig!

Inneholder ikke menyen et valg for initialisere (engelsk initialize)?

Fant denne kilden som foreslår det ved flytte av harddisk fra windows system til windows system:

the problem you are having is when a hard drive slave is set-up (partitioned and formatted) with disk managment , the slave drives partition geometry is written to the boot drive.

When you wipe the boot drive and reinstall windows your partition information for the slave drive are lost. The new OS install does not know how to work with the drive.

getdataback has worked perfectly for me for this job numerous times

Kilde:

http://www.techsupportforum.com/forums/f16/harddrive-partition-problem-visible-but-not-accessible-156580.html

Jeg selv har noen verktøy som jeg stoler hakket mere på enn Windows sitt innebyggede greier. Men, det kan hende pengene er ut vinduet om Windows klarer jobben selv:

Paragon Partition Manager 12 Professional er noe jeg har på PC'en min (koster peng):

post-30484-0-76308500-1432744276_thumb.jpg

Ellers har jeg:

Paragon Hard Disk Manager 15 Professional (koster også peng)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...