Kaarekork Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Hei Jeg har akkurat fått meg en ny pc, bygd hos komplett. Da jeg ikke har supergreie på dette spør jeg her.. Jeg har 2 stk ram brikker fra gamle pcen som jeg lurer på om det er noe å hente ved å sette inn i den nye. I tillegg har jeg en 1tb harddisk som jeg lurer på om jeg bare kan smette inn i den nye, for mer lagring.. eller om det er noen ting å se opp for.. Ny pc: ASUS B85M-GAMER, Socket-1150, Intel Core i7-4790, HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Black. De gamle rambrikkene: Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB Så burde jeg putte inn disse gamle? Gammel Harddisk: Seagate Barracuda® 7200.12 1TB Er det bare plug and play med sånne disker? Jeg brukte denne primært til å lagre type spill og annet sånn forbruksgreier, hadde operativsystemet på en separat ssd disk. Så jeg tenker jeg vil slette det meste på den om det går å sette den inn. Går det ann å bruke ssd disken fra gamlepcen til noe også kanskje? Corsair SSD Force Series 3, 120GB. Mvh Kårekork Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Minnebrikkene kan du sette inn, men det er ikke sikkert det er stabilt. Så bare sett dem inn, kontroller at windows registrerer alle 4 brikkene og følg så med om maskinen kræsjer eller oppfører seg merkelig på noe vis. Noen ganger fungerer det helt fint å blande forskjellige rambrikker, noen ganger fungerer det ikke. Den gamle HDD'n og SSD'n er det bare å plugge inn. Du må muligens inn i Disk Management etterpå og aktivere dem. Kanskje greit å slette partisjonene på dem og opprette nye, bare slik at all "gammel morro" er vekk (spesielt på SSD hvis dette var OS-drevet ditt). Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Den gamle minnebrikken er på 1.65v. Prosessoren ser ut som: DDR3 and DDR3L 1333/1600 at 1.5V Så blir det ikke litt for krevende for minnekontrolleren for prosessoren? Ellers er jeg enig i resten men verken harddisken eller SSD er særlig å ta videre på, ville kjøpt ny først som sist. Siden sanforce har ikke særlig godt rykte, og harddisken hvis den er 3-4 år gammel muligens ikke lang levetid igjen hvis den er brukt mye. Lenke til kommentar
Kaarekork Skrevet 20. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2015 takk for svar Så greit, er bare å teste rambrikkene, men jeg kan ikke ødelegge noe ved å putte dem inn? Og når det gjelder diskene, bare plugg dem inn, starte disk managment så formatere de nye diskene? Sorry at jeg må ha det med teskje, men er lite hypp på å kåle det til her. Har ikke gjort noe mer omfattende enn å plugge inn et grafikkort de siste 10 åra. Lenke til kommentar
Kaarekork Skrevet 20. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2015 Den gamle minnebrikken er på 1.65v. Prosessoren ser ut som: DDR3 and DDR3L 1333/1600 at 1.5V Så blir det ikke litt for krevende for minnekontrolleren for prosessoren? Ellers er jeg enig i resten men verken harddisken eller SSD er særlig å ta videre på, ville kjøpt ny først som sist. Siden sanforce har ikke særlig godt rykte, og harddisken hvis den er 3-4 år gammel muligens ikke lang levetid igjen hvis den er brukt mye. Hm, så du tenker jeg kanskje skal droppe hele greia? Det er ikke sånn at jeg egentlig trenger den diskplassen, men tenkte det ville vært for galt å kaste noe som kunne brukes.. Resirkulering og alt. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Må jo gjerne prøve, formattere f.eks med http://www.ranish.com/part/ eller andre partisjonsprogram. Har du windows 8.1 er det godt mulig du får startet maskinen uten å måtte reinstallere, det har fungert for meg i 2 tilfeller jeg har prøvd. Også legge inn driverne på nytt. http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2397398/4790k-troubles-65v-ram.html Ser ut som om du aktivere Extreme Memory Profile (XMP) vil den kjøre 1333mhz på 1.5v. Men har ikke prøvd selv. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 (endret) Burde vel ikke være noe problem å kjøre spenningen på minnebrikkene på 1.65volt hvis det er hva de gamle krever. De nye skal fint tåle det. Edit: Du må vel også sette timings til de tregeste? Frekvensen er jo lik. Så ser ut som 1600mhz, 1,65v og 10-10-10-30 kan forsøkes. Endret 20. mai 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Går det ann å bruke ssd disken fra gamlepcen til noe også kanskje? Corsair SSD Force Series 3, 120GB. Jeg forstod dette som at du allerede har en ny SSD som du har Windows på, og ønsker å bruke den gamle SSD'n også for lagring. Det går fint. Hvis du skal bruke den gamle SSD'n til OS (altså at du ikke har noen ny SSD) så må du re-installere windows. Lenke til kommentar
Kaarekork Skrevet 20. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2015 Går det ann å bruke ssd disken fra gamlepcen til noe også kanskje? Corsair SSD Force Series 3, 120GB. Jeg forstod dette som at du allerede har en ny SSD som du har Windows på, og ønsker å bruke den gamle SSD'n også for lagring. Det går fint. Hvis du skal bruke den gamle SSD'n til OS (altså at du ikke har noen ny SSD) så må du re-installere windows. Du forstod helt rett. Takk for innspill folkens, har litt å tygge på nu. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå