Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen - Medie og informasjonskunnskap 2 vår 2015


Anbefalte innlegg

Tema: Journalistrollen

 

I forberedelsen skal du utforske temaet ved å sette deg inn i:

-        Internasjonal mediehistorie etter 1900

-        Hvordan produksjon og distribusjon av informasjon kan bli styrt og kontrollert av ulike interesser

-        Medieideologier

-        Relevante virkemidler og fagbegrep knyttet til produksjon

 

Eksempler på tekster som gir relevante perspektiv på temaet:

 

-        «Hva er journalistikk?», Forskningsrådet (http://www.forskningsradet.no/prognett-fripro/Nyheter/Hva_er_journalistikk/1253967576237?lang=no)

 

-        «Journalistrollen i endring», NDLA (http://ndla.no/sites/default/files/journalistrollen_i_endring.pdf)

 

 

-        «Farlig, men viktig oppdrag», Adresseavisen 22.08.2014 (http://www.adressa.no/meninger/leder/article10042269.ece)

 

Hvordan forbereder man på det her egentlig? S.O.S. Skjønner ikke hva læreren mener med "Hvordan produksjon og distribusjon av informasjon kan bli styrt og kontrollert av ulike interesser"

Endret av Wafflebutt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk kildene gitt opp. Det finnes masse informasjon i mediemøter 2 også. 

Internasjonal mediehistorie finner du både i boka, og oversikt på nettet. Google er din venn. 

Medieideologer finner du på side 156 - 158. 

 

Les kapittel 4 om Etikk og informasjon. Der bør du finne masse om interessenter og interessegrupper. Og om lobbyvirksomhet på side 41. Og som sagt Google er din venn, fant blant annet dette:

 

"I innlegget før forklarte eg korleis informasjonsbyrå jobba for å spreie og gi informasjon til folket. Slik informasjon er ikkje alltid påliteleg fordi maktpersonar med ulike interesser kan ha distribuert og produsert informasjonen for å fremja deira eigne interesser. Mektige personar kan vere med å påverke korleis informasjon informasjonsbyråa skal publisera for ein organisasjon eller for eksempel styresmaktene. Slike maktpersonar kan også påverke ved lobbyverksemd. Bedrifter som har fått kritikk for noko kan eksempel gå ut i media og produsere og distribuere ein tekst som er vridd på og kanskje på randen av sann. Dei lyg ikkje, men skriv teksten slik at dei framstår betre utan å lyge. Da styrer dei informasjonen etter eigne interesser."

 

Håper dette hjelper!
Jeg sliter selv med den siste "Relevante virkemidler og fagbegrep knyttet til produksjon" så kan ikke hjelpe deg der. 
Lykke til! 

 

 

 

Lenke til kommentar

Me tipser om desse:

via: https://journalistikkampanjen.wordpress.com/skoleopplegg/. 

 

Bli gjerne med på live nettmøte med oss her: https://connect.uninett.no/ndlamik. To MIK-lærarar svarar på spørsmål, og flinke elevar hjelper kvarande heile dagen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Me tipser om desse:

via: https://journalistikkampanjen.wordpress.com/skoleopplegg/. 

 

Bli gjerne med på live nettmøte med oss her: https://connect.uninett.no/ndlamik. To MIK-lærarar svarar på spørsmål, og flinke elevar hjelper kvarande heile dagen. 

 

Tusen takk! 

Lenke til kommentar

 

Bruk kildene gitt opp. Det finnes masse informasjon i mediemøter 2 også. 

Internasjonal mediehistorie finner du både i boka, og oversikt på nettet. Google er din venn. 

Medieideologer finner du på side 156 - 158. 

 

Les kapittel 4 om Etikk og informasjon. Der bør du finne masse om interessenter og interessegrupper. Og om lobbyvirksomhet på side 41. Og som sagt Google er din venn, fant blant annet dette:

 

"I innlegget før forklarte eg korleis informasjonsbyrå jobba for å spreie og gi informasjon til folket. Slik informasjon er ikkje alltid påliteleg fordi maktpersonar med ulike interesser kan ha distribuert og produsert informasjonen for å fremja deira eigne interesser. Mektige personar kan vere med å påverke korleis informasjon informasjonsbyråa skal publisera for ein organisasjon eller for eksempel styresmaktene. Slike maktpersonar kan også påverke ved lobbyverksemd. Bedrifter som har fått kritikk for noko kan eksempel gå ut i media og produsere og distribuere ein tekst som er vridd på og kanskje på randen av sann. Dei lyg ikkje, men skriv teksten slik at dei framstår betre utan å lyge. Da styrer dei informasjonen etter eigne interesser."

 

Håper dette hjelper!

Jeg sliter selv med den siste "Relevante virkemidler og fagbegrep knyttet til produksjon" så kan ikke hjelpe deg der. 

Lykke til! 

 

 

 

 

Det hjalp, takk! 

 

Fortsatt litt usikker på "Hvordan produksjon og distribusjon av informasjon kan bli styrt og kontrollert av ulike interesser". Kan jeg trekke inn f.eks. Nord-Korea/Russland som styrer stort sett alle mediene?

Lenke til kommentar

Hvordan gikk eksamen for deg ? 

 

Jeg synes oppgave 1 var relativt vanskelig da jeg synes det var veldig lite informasjon rundt dette i bøkene. 

 

Hvis noen skulle lure var oppgavenen følgende: 

 

Oppgave 1: Gjør rede fr hvordan journalistrollen utfordres i områder med krig eller andre væpnede konflikter. Bruk eksempler fra ulike tidsperioder og fra ulike deler av verden

 

Oppgave 2: Du skal planlegge et medieprodukt om journalistrollen. Medieproduktet er tenkt publisert på en nettressurs til et læreverk i medie- og informasjonskunnksap for VGS. I medieproduktet skal du kombinere ord, lyd og bilder. Målgruppen er elever i faget.

 

* Vel medium

* Hvilke sider ved journalistrollen vil du legge vekt på? begrunn kort valget.

* Hvordan vil du utforme produktet? Legg vekt op virkemidler som er tilpasset medieproduktet du har valgt.

 

 

Del 2 følte jeg var veldig enkel, men del 1 slet jeg litt med.  

Lenke til kommentar

Eksamen gikk kjempe dårlig! fant akkurat ut at jeg har misforstått omtrent hele oppgave 2. leste oppgaven bare en gang og trodde jeg fikk med meg alt. 

Jeg trodde vi kunne velge hvilken som helt medium slik det har vært for meg på tidligere tentamen i faget. Derfor valgte jeg avisreportasje men da svarte jeg ikke på oppgaven som krevde et medium som kombinerte tekst lyd og bilde..

fikk heller ikke med meg at vi skulle velge andre medelever som målgruppe... 

 

Flere en meg som ergrer seg over å ikke ha lest oppgaven godt nok?

Kommer jeg til å stryke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...