Wafflebutt Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 (endret) Tema: Journalistrollen I forberedelsen skal du utforske temaet ved å sette deg inn i: - Internasjonal mediehistorie etter 1900 - Hvordan produksjon og distribusjon av informasjon kan bli styrt og kontrollert av ulike interesser - Medieideologier - Relevante virkemidler og fagbegrep knyttet til produksjon Eksempler på tekster som gir relevante perspektiv på temaet: - «Hva er journalistikk?», Forskningsrådet (http://www.forskningsradet.no/prognett-fripro/Nyheter/Hva_er_journalistikk/1253967576237?lang=no) - «Journalistrollen i endring», NDLA (http://ndla.no/sites/default/files/journalistrollen_i_endring.pdf) - «Farlig, men viktig oppdrag», Adresseavisen 22.08.2014 (http://www.adressa.no/meninger/leder/article10042269.ece) Hvordan forbereder man på det her egentlig? S.O.S. Skjønner ikke hva læreren mener med "Hvordan produksjon og distribusjon av informasjon kan bli styrt og kontrollert av ulike interesser" Endret 20. mai 2015 av Wafflebutt Lenke til kommentar
sunsig Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Bruk kildene gitt opp. Det finnes masse informasjon i mediemøter 2 også. Internasjonal mediehistorie finner du både i boka, og oversikt på nettet. Google er din venn. Medieideologer finner du på side 156 - 158. Les kapittel 4 om Etikk og informasjon. Der bør du finne masse om interessenter og interessegrupper. Og om lobbyvirksomhet på side 41. Og som sagt Google er din venn, fant blant annet dette: "I innlegget før forklarte eg korleis informasjonsbyrå jobba for å spreie og gi informasjon til folket. Slik informasjon er ikkje alltid påliteleg fordi maktpersonar med ulike interesser kan ha distribuert og produsert informasjonen for å fremja deira eigne interesser. Mektige personar kan vere med å påverke korleis informasjon informasjonsbyråa skal publisera for ein organisasjon eller for eksempel styresmaktene. Slike maktpersonar kan også påverke ved lobbyverksemd. Bedrifter som har fått kritikk for noko kan eksempel gå ut i media og produsere og distribuere ein tekst som er vridd på og kanskje på randen av sann. Dei lyg ikkje, men skriv teksten slik at dei framstår betre utan å lyge. Da styrer dei informasjonen etter eigne interesser." Håper dette hjelper!Jeg sliter selv med den siste "Relevante virkemidler og fagbegrep knyttet til produksjon" så kan ikke hjelpe deg der. Lykke til! Lenke til kommentar
NDLA.no Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Me tipser om desse: «Hvor har du det fra? » (ndla.no, TV Skole) – tema: Kildekritikk «Ytringsfrihet i 2014″ – om frie medier (ndla.no, TV Skole) – tema: Samfunnsoppdrag «Sosiale medier og digital dømmekraft» (ndla.no, TV Skole) – tema: Mediemangfold/kildekritikk «Presseetikk» (ndla.no, TV2 Skole) – tema: Vær varsom-plakaten, Redaktørplakaten og Tekstreklameplakaten) «Medienes yrkesetikk: Vær Varsom-plakaten og Pressens Faglige Utvalg (PFU)» (ndla.no, TV Skole) «Bli med på et møte i PFU» (ndla.no: Presseetikk, PFU) «Grav i PFU-basen» (ndla.no: Presseetikk, PFU) «Den dagen Facebook gikk i svart» (ndla.no) – tema: Pressefrihet) «Folkeopplysning og kritisk underholdning» (ndla.no, NRK) – tema: Kildekritikk, reklame, undersøkende journalistikk) «Bør moteblader være varsomme?» (ndla.no) – tema: Presseetikk – integritet og rollekonflikter «En helt vanlig dag på jobben» (ndla.no) – tema: Presseetikk, betaling av kilder m.m. «Gjenbruk eller stofftyveri» (ndla.no) – tema: Opphavsrett og sitatrett. «Troverdighet til salgs?» (ndla.no) – tema: Presseetikk, journalistikk og reklame/innholdsmarkedsføring. Dokumentarfilmen «A Year Inside the New York Times» – tema: Journalistikk og samfunnsoppdrag. «Ungdom usynlige i nyhetsmediene» – (ndla.no) – tema: Journalistikk, kilder, unge. «Inviterer publikum til research» – (ndla.no) – tema: Kildekritikk, journalistisk metode. «Rollespill om kildekritikk» – (ndla.no) – tema: Kildekritikk, journalistikk. «En forvirrende falsk film (The Syrian Hero-boy)» – (ndla.no) – tema: Kildekritikk, dokumentar og sosiale medier. «Bli med på Ungdommens PFU» – (ndla.no) – tema: Presseetikk, kildekritikk. via: https://journalistikkampanjen.wordpress.com/skoleopplegg/. Bli gjerne med på live nettmøte med oss her: https://connect.uninett.no/ndlamik. To MIK-lærarar svarar på spørsmål, og flinke elevar hjelper kvarande heile dagen. 2 Lenke til kommentar
goranre1 Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Hvis du finner eksamen for 2012 eller 2011 så ligger de veldig, nesten de sammen spørsmålene som årets eksamen. Lenke til kommentar
Wafflebutt Skrevet 20. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2015 Me tipser om desse: «Hvor har du det fra? » (ndla.no, TV Skole) – tema: Kildekritikk «Ytringsfrihet i 2014″ – om frie medier (ndla.no, TV Skole) – tema: Samfunnsoppdrag «Sosiale medier og digital dømmekraft» (ndla.no, TV Skole) – tema: Mediemangfold/kildekritikk «Presseetikk» (ndla.no, TV2 Skole) – tema: Vær varsom-plakaten, Redaktørplakaten og Tekstreklameplakaten) «Medienes yrkesetikk: Vær Varsom-plakaten og Pressens Faglige Utvalg (PFU)» (ndla.no, TV Skole) «Bli med på et møte i PFU» (ndla.no: Presseetikk, PFU) «Grav i PFU-basen» (ndla.no: Presseetikk, PFU) «Den dagen Facebook gikk i svart» (ndla.no) – tema: Pressefrihet) «Folkeopplysning og kritisk underholdning» (ndla.no, NRK) – tema: Kildekritikk, reklame, undersøkende journalistikk) «Bør moteblader være varsomme?» (ndla.no) – tema: Presseetikk – integritet og rollekonflikter «En helt vanlig dag på jobben» (ndla.no) – tema: Presseetikk, betaling av kilder m.m. «Gjenbruk eller stofftyveri» (ndla.no) – tema: Opphavsrett og sitatrett. «Troverdighet til salgs?» (ndla.no) – tema: Presseetikk, journalistikk og reklame/innholdsmarkedsføring. Dokumentarfilmen «A Year Inside the New York Times» – tema: Journalistikk og samfunnsoppdrag. «Ungdom usynlige i nyhetsmediene» – (ndla.no) – tema: Journalistikk, kilder, unge. «Inviterer publikum til research» – (ndla.no) – tema: Kildekritikk, journalistisk metode. «Rollespill om kildekritikk» – (ndla.no) – tema: Kildekritikk, journalistikk. «En forvirrende falsk film (The Syrian Hero-boy)» – (ndla.no) – tema: Kildekritikk, dokumentar og sosiale medier. «Bli med på Ungdommens PFU» – (ndla.no) – tema: Presseetikk, kildekritikk. via: https://journalistikkampanjen.wordpress.com/skoleopplegg/. Bli gjerne med på live nettmøte med oss her: https://connect.uninett.no/ndlamik. To MIK-lærarar svarar på spørsmål, og flinke elevar hjelper kvarande heile dagen. Tusen takk! Lenke til kommentar
Wafflebutt Skrevet 20. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2015 Bruk kildene gitt opp. Det finnes masse informasjon i mediemøter 2 også. Internasjonal mediehistorie finner du både i boka, og oversikt på nettet. Google er din venn. Medieideologer finner du på side 156 - 158. Les kapittel 4 om Etikk og informasjon. Der bør du finne masse om interessenter og interessegrupper. Og om lobbyvirksomhet på side 41. Og som sagt Google er din venn, fant blant annet dette: "I innlegget før forklarte eg korleis informasjonsbyrå jobba for å spreie og gi informasjon til folket. Slik informasjon er ikkje alltid påliteleg fordi maktpersonar med ulike interesser kan ha distribuert og produsert informasjonen for å fremja deira eigne interesser. Mektige personar kan vere med å påverke korleis informasjon informasjonsbyråa skal publisera for ein organisasjon eller for eksempel styresmaktene. Slike maktpersonar kan også påverke ved lobbyverksemd. Bedrifter som har fått kritikk for noko kan eksempel gå ut i media og produsere og distribuere ein tekst som er vridd på og kanskje på randen av sann. Dei lyg ikkje, men skriv teksten slik at dei framstår betre utan å lyge. Da styrer dei informasjonen etter eigne interesser." Håper dette hjelper! Jeg sliter selv med den siste "Relevante virkemidler og fagbegrep knyttet til produksjon" så kan ikke hjelpe deg der. Lykke til! Det hjalp, takk! Fortsatt litt usikker på "Hvordan produksjon og distribusjon av informasjon kan bli styrt og kontrollert av ulike interesser". Kan jeg trekke inn f.eks. Nord-Korea/Russland som styrer stort sett alle mediene? Lenke til kommentar
Drodoo Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Hvordan gikk eksamen for deg ? Jeg synes oppgave 1 var relativt vanskelig da jeg synes det var veldig lite informasjon rundt dette i bøkene. Hvis noen skulle lure var oppgavenen følgende: Oppgave 1: Gjør rede fr hvordan journalistrollen utfordres i områder med krig eller andre væpnede konflikter. Bruk eksempler fra ulike tidsperioder og fra ulike deler av verden Oppgave 2: Du skal planlegge et medieprodukt om journalistrollen. Medieproduktet er tenkt publisert på en nettressurs til et læreverk i medie- og informasjonskunnksap for VGS. I medieproduktet skal du kombinere ord, lyd og bilder. Målgruppen er elever i faget. * Vel medium * Hvilke sider ved journalistrollen vil du legge vekt på? begrunn kort valget. * Hvordan vil du utforme produktet? Legg vekt op virkemidler som er tilpasset medieproduktet du har valgt. Del 2 følte jeg var veldig enkel, men del 1 slet jeg litt med. Lenke til kommentar
12344321 Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Eksamen gikk kjempe dårlig! fant akkurat ut at jeg har misforstått omtrent hele oppgave 2. leste oppgaven bare en gang og trodde jeg fikk med meg alt. Jeg trodde vi kunne velge hvilken som helt medium slik det har vært for meg på tidligere tentamen i faget. Derfor valgte jeg avisreportasje men da svarte jeg ikke på oppgaven som krevde et medium som kombinerte tekst lyd og bilde.. fikk heller ikke med meg at vi skulle velge andre medelever som målgruppe... Flere en meg som ergrer seg over å ikke ha lest oppgaven godt nok? Kommer jeg til å stryke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå